Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Språkanvändning på avancerad nivå. En analys av kollokationer och negation i polska som främmande språk
Użycie języka na zaawansowanym poziomie. Analiza kolokacji i negacji w polskim jako języku obcym
Use of language at advanced level. An analysis of collocations and negation in Polish as a foreign language
akwizycja drugiego języka, zaawansowany użytkownik języka, użycie drugiego języka, różnorodność językowa, kolokacje, negacja
second language acquisition, advanced language learner, second language use, language complexity, collocations, negation
andraspråksinlärning, avancerad språkinlärare, avancerad andraspråksanvändning, språkmångfald, kollokationer, negation
Niniejsza praca poświęcona jest badaniu nad dorosłym zaawansowanym użytkownikiem języka, dla którego język szwedzki jest językiem ojczystym, a język polski językiem obcym. Celem tej pracy jest zbadanie poziomu zaawansowania językowego pod kątem użycia kolokacji i negacji, a także przeanalizowanie ewentualnych różnic między tekstami wyprodukowanymi ustnie i pisemnie. Analiza opiera się na danych zgromadzonych w przygotowawczej ankiecie, na nagraniach po szwedzku i po polsku oraz tekstach pisanych po polsku. W studium zastosowano m. in. teorie o akwizycji drugiego języka na poziomie zaawansowanym. Wyniki pokazują, że wszystkie teksty mówione prezentują przekrojowo zbliżony poziom, bez względu na to, w jakim języku zostały stworzone. Analiza pokazuje również, że badany używa bardziej różnorodnego słownictwa po polsku niż po szwedzku. Ponadto prezentuje się on lepiej w tekstach mówionych po polsku i szwedzku, niż w tych pisanych po polsku. Na poziomie negacji i kolokacji został utrzymany niski poziom błędów gramatycznych.
This study is about a language advancement level of an adult learner with Swedish as a mother tongue and Polish as a foreign language. The purpose of this paper was to investigate the language level of advancement based on the use of collocations and negations and to analyze possible discrepancies between oral and written production. The analysis is based on data collected in a preliminary survey, oral productions in Polish and in Swedish as well as written texts produced in Polish. The study uses also second language learning theories about starting age and final level of advancement and theories of advanced second language use.The study results show that the texts produced orally present a similar level, regardless of the language in which the text was produced. The analysis illustrates also that the learner uses more diverse vocabulary in Polish than in Swedish. In addition, the learner performs better in the oral production, both in Swedish and in Polish than in the written in Polish. Moreover, a low level of grammatical error is established in terms of correctness, in particular the use of negatives and collocations.
Den här studien handlar om en språkavanceringsnivå av en vuxen inlärare med svenska som modersmål och polska som främmande språk. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka språkbehärskningsnivån utifrån användningen av kollokationer och negation och att analysera eventuella diskrepanser mellan muntlig och skriftlig produktion. Undersökningen baserar på data som samlades in i en förberedande enkät, inspelningar av muntlig produktion både på polska och på svenska samt skrivna texter producerade på polska. I studien används även andraspråksinlärningsteorier om startålder och slutbehärskningsnivå samt teorier om avancerad andraspråksanvändning.Studiens resultat visar att texterna producerade muntligt presenterar tvärsnittligt en likartad nivå oavsett vilket språk texten var producerad i. Analysen belyser också att informanten använder sig av ett mångfaldigare ordförråd på polska än på svenska. Dessutom presterar inläraren bättre i den muntliga produktionen både på svenska och på polska än i den skriftliga på polska. För övrigt upprättahålls en låg grad av grammatiska fel i fråga om korrekthet, i synnerhet användningen av negationer och kollokationer.
dc.abstract.en | This study is about a language advancement level of an adult learner with Swedish as a mother tongue and Polish as a foreign language. The purpose of this paper was to investigate the language level of advancement based on the use of collocations and negations and to analyze possible discrepancies between oral and written production. The analysis is based on data collected in a preliminary survey, oral productions in Polish and in Swedish as well as written texts produced in Polish. The study uses also second language learning theories about starting age and final level of advancement and theories of advanced second language use.The study results show that the texts produced orally present a similar level, regardless of the language in which the text was produced. The analysis illustrates also that the learner uses more diverse vocabulary in Polish than in Swedish. In addition, the learner performs better in the oral production, both in Swedish and in Polish than in the written in Polish. Moreover, a low level of grammatical error is established in terms of correctness, in particular the use of negatives and collocations. | pl |
dc.abstract.other | Den här studien handlar om en språkavanceringsnivå av en vuxen inlärare med svenska som modersmål och polska som främmande språk. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka språkbehärskningsnivån utifrån användningen av kollokationer och negation och att analysera eventuella diskrepanser mellan muntlig och skriftlig produktion. Undersökningen baserar på data som samlades in i en förberedande enkät, inspelningar av muntlig produktion både på polska och på svenska samt skrivna texter producerade på polska. I studien används även andraspråksinlärningsteorier om startålder och slutbehärskningsnivå samt teorier om avancerad andraspråksanvändning.Studiens resultat visar att texterna producerade muntligt presenterar tvärsnittligt en likartad nivå oavsett vilket språk texten var producerad i. Analysen belyser också att informanten använder sig av ett mångfaldigare ordförråd på polska än på svenska. Dessutom presterar inläraren bättre i den muntliga produktionen både på svenska och på polska än i den skriftliga på polska. För övrigt upprättahålls en låg grad av grammatiska fel i fråga om korrekthet, i synnerhet användningen av negationer och kollokationer. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca poświęcona jest badaniu nad dorosłym zaawansowanym użytkownikiem języka, dla którego język szwedzki jest językiem ojczystym, a język polski językiem obcym. Celem tej pracy jest zbadanie poziomu zaawansowania językowego pod kątem użycia kolokacji i negacji, a także przeanalizowanie ewentualnych różnic między tekstami wyprodukowanymi ustnie i pisemnie. Analiza opiera się na danych zgromadzonych w przygotowawczej ankiecie, na nagraniach po szwedzku i po polsku oraz tekstach pisanych po polsku. W studium zastosowano m. in. teorie o akwizycji drugiego języka na poziomie zaawansowanym. Wyniki pokazują, że wszystkie teksty mówione prezentują przekrojowo zbliżony poziom, bez względu na to, w jakim języku zostały stworzone. Analiza pokazuje również, że badany używa bardziej różnorodnego słownictwa po polsku niż po szwedzku. Ponadto prezentuje się on lepiej w tekstach mówionych po polsku i szwedzku, niż w tych pisanych po polsku. Na poziomie negacji i kolokacji został utrzymany niski poziom błędów gramatycznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kowal, Iwona - 129248 | pl |
dc.contributor.author | Chmiel, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kowal, Iwona - 129248 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pietrzak-Porwisz, Grażyna - 131386 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T12:55:42Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T12:55:42Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-20 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia szwedzka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-120116-146167 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/225071 | |
dc.language | swe | pl |
dc.subject.en | second language acquisition, advanced language learner, second language use, language complexity, collocations, negation | pl |
dc.subject.other | andraspråksinlärning, avancerad språkinlärare, avancerad andraspråksanvändning, språkmångfald, kollokationer, negation | pl |
dc.subject.pl | akwizycja drugiego języka, zaawansowany użytkownik języka, użycie drugiego języka, różnorodność językowa, kolokacje, negacja | pl |
dc.title | Språkanvändning på avancerad nivå. En analys av kollokationer och negation i polska som främmande språk | pl |
dc.title.alternative | Użycie języka na zaawansowanym poziomie. Analiza kolokacji i negacji w polskim jako języku obcym | pl |
dc.title.alternative | Use of language at advanced level. An analysis of collocations and negation in Polish as a foreign language | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |