Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Twórczość Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech Króli w kontekście sztuki w Czechach doby Luksemburgów.
Paintings by Master of Brieg Adoration of the Magi in the context of Czech art during the reign of Luxembourg dynasty
Pokłon Trzech Króli, sztuka dworska, Chrystus bolesny, Męczeństwo dziesięciu tysięcy rycerzy
Adoration of the Magi, courtly art, Man of Sorrows, St. Achatius
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest analiza zespołów malowideł anonimowego artysty określanego w literaturze mianem Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech króli w kontekście sztuki dworskiej około r. 1400. Malarzowi przypisuje się dekoracje kościołów w Strzelnikach, Krzyzowicach, Brzegu i Opolu. W dotychczasowej literaturze dominuje przekonanie o burgundzkim pochodzeniu malarza. Koncepcję zawdzięczamy Alicji Karłowskiej - Kamzowej, która w swojej wieloletniej pracy naukowej kilka razy podejmowała zagadnienie genezy stylu mistrza. Zgodnie z hipotezą uczonej malowidła ufundował książę legnicko - brzeski Ludwik II, a ich realizacje powierzył artyście z kręgu dworu burgundzkiego w DIjon. W ramach pracy dyplomowej podjęłam próbę ponownego przeanalizowania poszczególnych przedstawień w kontekście ośrodków artystycznych Europy Środkowej. Zestawiam realizacje Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech Króli ze sztuka prowincjonalną Styrii, Dolnej Austrii i Czech. Najwiecej uwagi w dotychczasowej literaturze poświęcono scenom Pokłonów Trzech Króli. Reprezentacyjny charakter i wysoki poziom artystyczny przedstawień pozwala interpretować je w kontekście sztuki dworskiej. Stanowi również przesłankę do wiązania malowideł z mecenatem Ludwika II brzeskiego. Dużo uwagi poświęcam problemowi kryptoportretu. Książę, będący bliskim współpracownikiem Zygmunta Luksemburskiego był zapewne zaznajomiony z formułami artystycznej reprezentacji władzy. Posiłkując się licznymi przykładami dzieł związanych z dynastią Luksemburgów staram się przybliżyć mechanizmy legitymizacji władzy w średniowieczu. Spośród pozostałych motywów konsekwentnie powtarzanych przez Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech Króli wskazuję przedstawienia Męczeństwa dziesięciu tysięcy rycerzy. Przytaczam szereg wariantów tego tematu ze sztuki Europy Środkowej, Austrii, Styrii, Bawarii i Czech, gdzie legenda o męczeństwie św. Achacjusza i jego legionu była szeroko spopularyzowana. Na koniec prezentuję analizę ikonograficzną przedstawień Chrystusa Bolesnego. Przedstawiam sposoby kształtowania motywu w zależności od kontekstu geograficznego. Praca nie rozstrzyga jednoznacznie kwestii fundacji czy pochodzenia autora malowideł. Proponuje jedynie nową interpretację malowideł determinowaną oddziaływaniem stylu międzynarodowego około roku 1400.
The aim of this diploma thesis is to analyze paintings by an anonymous artist named in literature as the Master of Brieg Adoration of the Magi in the context of courtly art around 1400. The painter is related with decorating churches in Strzelniki, Krzyzowice, Brzeg and Opole. The current literature is dominated by the idea that the painter is of Burgundy origin. We owe the concept to Alicja Karłowska-Kamzowa, who in her many years of research work has undertaken the issue of the genesis of the master's style several times. According to the scholar's hypothesis, the painting was founded by Louis II of Brieg, who entrusted their realization to an artist from the circle of the Burgundian court in Dijón. As part of my diploma thesis, I have made an attempt to re-analyze paintings in the context of art centers of Central Europe. I juxtapose the realizations of the Master of Brieg Adoration of the Magi with provincial art of Styria, Lower Austria and the Czech Republic.In the in the literature a lot of attention has been given to the scenes of the Adoration of the Magi. The representative nature and high artistic level of the representations allow interpreted them in the context of courtly style. It is also a premise for linking the paintings with the patronage of Louis II of Brieg. I devote a lot of attention to the problem of crypto-portrait. The prince, who was a close associate of Sigismund of Luxemburg, was probably familiar with the formulas of artistic representation of power. Using numerous examples of works related to the Luxembourg dynasty, I was trying to present the mechanisms of legitimacy of political power in the Middle Ages. Among the motifs consistently repeated by the Master of Brieg Adoration of the Magi, I indicate the representations of the Martyrdom of ten thousand knights. I quote a number of variants of this theme from the art of Central Europe: Austria, Styria, Bavaria and the Czech Republic, where the legend of the martyrdom of St. Achatius and his legion were widely popularized. Finally, I present an iconographic analysis of the representations of the Man of Sorrows. I present the ways of shaping the motif depending on the geographic context. The thesis does not definitively settle the issue of the foundation or origin of the author of the paintings. It only proposes a new interpretation of the paintings determined by the influence of the international style around 1400.
dc.abstract.en | The aim of this diploma thesis is to analyze paintings by an anonymous artist named in literature as the Master of Brieg Adoration of the Magi in the context of courtly art around 1400. The painter is related with decorating churches in Strzelniki, Krzyzowice, Brzeg and Opole. The current literature is dominated by the idea that the painter is of Burgundy origin. We owe the concept to Alicja Karłowska-Kamzowa, who in her many years of research work has undertaken the issue of the genesis of the master's style several times. According to the scholar's hypothesis, the painting was founded by Louis II of Brieg, who entrusted their realization to an artist from the circle of the Burgundian court in Dijón. As part of my diploma thesis, I have made an attempt to re-analyze paintings in the context of art centers of Central Europe. I juxtapose the realizations of the Master of Brieg Adoration of the Magi with provincial art of Styria, Lower Austria and the Czech Republic.In the in the literature a lot of attention has been given to the scenes of the Adoration of the Magi. The representative nature and high artistic level of the representations allow interpreted them in the context of courtly style. It is also a premise for linking the paintings with the patronage of Louis II of Brieg. I devote a lot of attention to the problem of crypto-portrait. The prince, who was a close associate of Sigismund of Luxemburg, was probably familiar with the formulas of artistic representation of power. Using numerous examples of works related to the Luxembourg dynasty, I was trying to present the mechanisms of legitimacy of political power in the Middle Ages. Among the motifs consistently repeated by the Master of Brieg Adoration of the Magi, I indicate the representations of the Martyrdom of ten thousand knights. I quote a number of variants of this theme from the art of Central Europe: Austria, Styria, Bavaria and the Czech Republic, where the legend of the martyrdom of St. Achatius and his legion were widely popularized. Finally, I present an iconographic analysis of the representations of the Man of Sorrows. I present the ways of shaping the motif depending on the geographic context. The thesis does not definitively settle the issue of the foundation or origin of the author of the paintings. It only proposes a new interpretation of the paintings determined by the influence of the international style around 1400. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy dyplomowej jest analiza zespołów malowideł anonimowego artysty określanego w literaturze mianem Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech króli w kontekście sztuki dworskiej około r. 1400. Malarzowi przypisuje się dekoracje kościołów w Strzelnikach, Krzyzowicach, Brzegu i Opolu. W dotychczasowej literaturze dominuje przekonanie o burgundzkim pochodzeniu malarza. Koncepcję zawdzięczamy Alicji Karłowskiej - Kamzowej, która w swojej wieloletniej pracy naukowej kilka razy podejmowała zagadnienie genezy stylu mistrza. Zgodnie z hipotezą uczonej malowidła ufundował książę legnicko - brzeski Ludwik II, a ich realizacje powierzył artyście z kręgu dworu burgundzkiego w DIjon. W ramach pracy dyplomowej podjęłam próbę ponownego przeanalizowania poszczególnych przedstawień w kontekście ośrodków artystycznych Europy Środkowej. Zestawiam realizacje Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech Króli ze sztuka prowincjonalną Styrii, Dolnej Austrii i Czech. Najwiecej uwagi w dotychczasowej literaturze poświęcono scenom Pokłonów Trzech Króli. Reprezentacyjny charakter i wysoki poziom artystyczny przedstawień pozwala interpretować je w kontekście sztuki dworskiej. Stanowi również przesłankę do wiązania malowideł z mecenatem Ludwika II brzeskiego. Dużo uwagi poświęcam problemowi kryptoportretu. Książę, będący bliskim współpracownikiem Zygmunta Luksemburskiego był zapewne zaznajomiony z formułami artystycznej reprezentacji władzy. Posiłkując się licznymi przykładami dzieł związanych z dynastią Luksemburgów staram się przybliżyć mechanizmy legitymizacji władzy w średniowieczu. Spośród pozostałych motywów konsekwentnie powtarzanych przez Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech Króli wskazuję przedstawienia Męczeństwa dziesięciu tysięcy rycerzy. Przytaczam szereg wariantów tego tematu ze sztuki Europy Środkowej, Austrii, Styrii, Bawarii i Czech, gdzie legenda o męczeństwie św. Achacjusza i jego legionu była szeroko spopularyzowana. Na koniec prezentuję analizę ikonograficzną przedstawień Chrystusa Bolesnego. Przedstawiam sposoby kształtowania motywu w zależności od kontekstu geograficznego. Praca nie rozstrzyga jednoznacznie kwestii fundacji czy pochodzenia autora malowideł. Proponuje jedynie nową interpretację malowideł determinowaną oddziaływaniem stylu międzynarodowego około roku 1400. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Walczak, Marek - 132516 | pl |
dc.contributor.author | Szymańska, Kinga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szyma, Marcin - 132285 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walczak, Marek - 132516 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-28T21:51:03Z | |
dc.date.available | 2021-10-28T21:51:03Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-27 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-152331-162142 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282218 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Adoration of the Magi, courtly art, Man of Sorrows, St. Achatius | pl |
dc.subject.pl | Pokłon Trzech Króli, sztuka dworska, Chrystus bolesny, Męczeństwo dziesięciu tysięcy rycerzy | pl |
dc.title | Twórczość Mistrza Brzeskich Pokłonów Trzech Króli w kontekście sztuki w Czechach doby Luksemburgów. | pl |
dc.title.alternative | Paintings by Master of Brieg Adoration of the Magi in the context of Czech art during the reign of Luxembourg dynasty | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |