Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ transportu na krajowy rynek ubezpieczeń w latach 2011-2021
Impact of transport on the national insurance market in the years 2011-2021
grupa ryzyka – produkt krajowy brutto – ryzyko transportowe – składka brutto – ubezpieczenia transportowe
Gross Domestic Product – gross premium – risk group – transport insurance – transport risk
Przedmiotowa praca koncentruje uwagę na analizie wpływu uwarunkowań makroekonomicznych na funkcjonowania rynku ubezpieczeń transportowych w ramach wybranej grupy ubezpieczeń M.A.T. Głównym celem pracy jest wykazanie zależności pomiędzy wybranym czynnikiem makroekonomicznym (PKB transportowym) a zagregowaną składką przypisaną brutto należną krajowym zakładom ubezpieczeń za zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej na wypadek różnych, najczęściej niekorzystnych zdarzeń losowych i ich skutków (realizacji ryzyka transportowego), które z reguły pozostają poza wpływem osoby prawnej objętej ubezpieczeniem. W pracy wykorzystano dane ekonomiczno-finansowe publikowane przez GUS oraz KNF, co docelowo pozwoliło na oszacowanie istotności wpływu PKB na wysokość należnych składek z tytułu zawartych umów ubezpieczenia. Wnioski z badań wskazują na występowanie dodatniej zależności pomiędzy wynikami działalności ubezpieczeniowej (przychodami z tytułu pobranych składek) a rozwojem branży transportowej.
This work focuses on the analysis of the impact of macroeconomic conditions on the functioning of the transport insurance market within the selected M.A.T. insurance group. The main purpose of the work is to show the relationship between the selected macroeconomic factor (transport GDP) and the aggregated gross written premium due to domestic insurance companies for providing insurance cover in the event of various, most often adverse, random events and their effects (realization of transport risk), which are usually beyond the influence of legal person covered by insurance. The work uses economic and financial data published by the Central Statistical Office and the Polish Financial Supervision Authority, which ultimately allowed to estimate the significance of the impact of GDP on the amount of premiums due under concluded insurance contracts. The conclusions from the research indicate the existence of a positive relationship between the results of insurance activity (income from premiums collected) and the development of the transport industry.
dc.abstract.en | This work focuses on the analysis of the impact of macroeconomic conditions on the functioning of the transport insurance market within the selected M.A.T. insurance group. The main purpose of the work is to show the relationship between the selected macroeconomic factor (transport GDP) and the aggregated gross written premium due to domestic insurance companies for providing insurance cover in the event of various, most often adverse, random events and their effects (realization of transport risk), which are usually beyond the influence of legal person covered by insurance. The work uses economic and financial data published by the Central Statistical Office and the Polish Financial Supervision Authority, which ultimately allowed to estimate the significance of the impact of GDP on the amount of premiums due under concluded insurance contracts. The conclusions from the research indicate the existence of a positive relationship between the results of insurance activity (income from premiums collected) and the development of the transport industry. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotowa praca koncentruje uwagę na analizie wpływu uwarunkowań makroekonomicznych na funkcjonowania rynku ubezpieczeń transportowych w ramach wybranej grupy ubezpieczeń M.A.T. Głównym celem pracy jest wykazanie zależności pomiędzy wybranym czynnikiem makroekonomicznym (PKB transportowym) a zagregowaną składką przypisaną brutto należną krajowym zakładom ubezpieczeń za zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej na wypadek różnych, najczęściej niekorzystnych zdarzeń losowych i ich skutków (realizacji ryzyka transportowego), które z reguły pozostają poza wpływem osoby prawnej objętej ubezpieczeniem. W pracy wykorzystano dane ekonomiczno-finansowe publikowane przez GUS oraz KNF, co docelowo pozwoliło na oszacowanie istotności wpływu PKB na wysokość należnych składek z tytułu zawartych umów ubezpieczenia. Wnioski z badań wskazują na występowanie dodatniej zależności pomiędzy wynikami działalności ubezpieczeniowej (przychodami z tytułu pobranych składek) a rozwojem branży transportowej. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jarzębiński, Marek - 128485 | pl |
dc.contributor.author | Ciężadło, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Łasak, Piotr - 174451 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jarzębiński, Marek - 128485 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-12-11T21:31:30Z | |
dc.date.available | 2023-12-11T21:31:30Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | rachunkowość i zarządzanie finansami | pl |
dc.identifier.apd | diploma-140670-265617 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/324287 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Gross Domestic Product – gross premium – risk group – transport insurance – transport risk | pl |
dc.subject.pl | grupa ryzyka – produkt krajowy brutto – ryzyko transportowe – składka brutto – ubezpieczenia transportowe | pl |
dc.title | Wpływ transportu na krajowy rynek ubezpieczeń w latach 2011-2021 | pl |
dc.title.alternative | Impact of transport on the national insurance market in the years 2011-2021 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |