Przejawy post-nuklearnej traumy w kinematografii japońskiej

master
dc.abstract.enThe last 70 years have been a difficult time for Japan, which brought upon it many issues concerning usage of nuclear power. Japan is the first and so far the only country in the world that suffered from nuclear attacks, yet 30% of its electrical power comes from nuclear plants. Across the century it raised countless of relentless debates on the subject and also strongly influenced Japanese film industry. The atomic bombings on Hiroshima and Nagasaki, as well as the incident with hydrogen-bomb at Bikini islands, had a great impact on lives of the Japanese people. They left a terrible imprint on their collective memory and subconsciousness, leading to creation of a national trauma which influence their society continuously until today. The aim of this paper is to describe this phenomenon. The work contains of 3 chapters: the first one describes the psychology of trauma on both individual and collective levels. The second one concentrates on the psychosocial aspects of nuclear bombings on Hiroshima and Nagasaki, based largely on testimonies of the A-bomb survivors. Third, and the last one, contains analysis of chosen works of Japanese post-nuclear cinema, divided in two groups: films depicting the events of 1945r. directly, and those that portray them in a metaphorical way.pl
dc.abstract.plOstatnie 70 lat było okresem, w którym Japonia musiała zmierzyć się z wieloma trudnymi problemami dotyczącymi wykorzystania energii nuklearnej. Japonia jest pierwszym (i póki co jedynym) krajem, który doświadczył ataku bronią atomową, a mimo to aż 30% produkowanej przez nią energii elektrycznej pochodzi z elektrowni jądrowych. Na przestrzeni lat wzbudziło to niezliczone żarliwe debaty, które odbiły się echem także w japońskim przemyśle filmowym. Ataki bombowe na Hiroshimę i Nagasaki, jak również incydent z próbami na broni wodorowej na atolu Bikini w 1954r. to traumatyczne wydarzenia, które pozostawiły niezatarte piętno w psychice i kolektywnej pamięci całego narodu, wpływając tym samym na wykształcenie się silnych idei pacyfistycznych, a przede wszystkim anty-nuklearnych. Podświadomy strach przed energią atomową i wszelką działalnością z nią związaną znalazł ujście m.in. w dziełach filmowych tworzonych przez Japończyków po II Wojnie Światowej. W swojej pracy próbuję opisać ten związek. Praca dzieli się na trzy rozdziały. W pierwszym postanowiłem scharakteryzować zjawisko traumy zarówno na płaszczyźnie indywidualnej, jak i kolektywnej. W drugim opisuję psychospołeczne skutki ataków bombowych na Hiroshimę i Nagasaki, w dużej mierze powołując się na zeznania samych hibakusha. W trzecim zaś dokonuję analizy wybranych dzieł filmowych z nurtu post-nuklearnego z podziałem na te odnoszące się do wydarzeń z 1945r. bezpośrednio, oraz te, które nawiązują do nich w sposób metaforyczny.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJelonek, Adam - 128515 pl
dc.contributor.authorStrojek, Mateuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerJelonek, Adam - 128515 pl
dc.contributor.reviewerDybała, Pawełpl
dc.date.accessioned2020-07-27T11:32:19Z
dc.date.available2020-07-27T11:32:19Z
dc.date.submitted2017-10-20pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-119005-145110pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224025
dc.languagepolpl
dc.subject.enHiroshima Nagasaki postnuclear trauma Japan cinema Godzilla Akira Kurosawapl
dc.subject.plHiroszima Nagasaki post-nuklearna trauma Japonia kino Godzilla Akira Kurosawapl
dc.titlePrzejawy post-nuklearnej traumy w kinematografii japońskiejpl
dc.title.alternativeInfluence of post-nuclear truama on the Japanese cinemapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The last 70 years have been a difficult time for Japan, which brought upon it many issues concerning usage of nuclear power. Japan is the first and so far the only country in the world that suffered from nuclear attacks, yet 30% of its electrical power comes from nuclear plants. Across the century it raised countless of relentless debates on the subject and also strongly influenced Japanese film industry. The atomic bombings on Hiroshima and Nagasaki, as well as the incident with hydrogen-bomb at Bikini islands, had a great impact on lives of the Japanese people. They left a terrible imprint on their collective memory and subconsciousness, leading to creation of a national trauma which influence their society continuously until today. The aim of this paper is to describe this phenomenon. The work contains of 3 chapters: the first one describes the psychology of trauma on both individual and collective levels. The second one concentrates on the psychosocial aspects of nuclear bombings on Hiroshima and Nagasaki, based largely on testimonies of the A-bomb survivors. Third, and the last one, contains analysis of chosen works of Japanese post-nuclear cinema, divided in two groups: films depicting the events of 1945r. directly, and those that portray them in a metaphorical way.
dc.abstract.plpl
Ostatnie 70 lat było okresem, w którym Japonia musiała zmierzyć się z wieloma trudnymi problemami dotyczącymi wykorzystania energii nuklearnej. Japonia jest pierwszym (i póki co jedynym) krajem, który doświadczył ataku bronią atomową, a mimo to aż 30% produkowanej przez nią energii elektrycznej pochodzi z elektrowni jądrowych. Na przestrzeni lat wzbudziło to niezliczone żarliwe debaty, które odbiły się echem także w japońskim przemyśle filmowym. Ataki bombowe na Hiroshimę i Nagasaki, jak również incydent z próbami na broni wodorowej na atolu Bikini w 1954r. to traumatyczne wydarzenia, które pozostawiły niezatarte piętno w psychice i kolektywnej pamięci całego narodu, wpływając tym samym na wykształcenie się silnych idei pacyfistycznych, a przede wszystkim anty-nuklearnych. Podświadomy strach przed energią atomową i wszelką działalnością z nią związaną znalazł ujście m.in. w dziełach filmowych tworzonych przez Japończyków po II Wojnie Światowej. W swojej pracy próbuję opisać ten związek. Praca dzieli się na trzy rozdziały. W pierwszym postanowiłem scharakteryzować zjawisko traumy zarówno na płaszczyźnie indywidualnej, jak i kolektywnej. W drugim opisuję psychospołeczne skutki ataków bombowych na Hiroshimę i Nagasaki, w dużej mierze powołując się na zeznania samych hibakusha. W trzecim zaś dokonuję analizy wybranych dzieł filmowych z nurtu post-nuklearnego z podziałem na te odnoszące się do wydarzeń z 1945r. bezpośrednio, oraz te, które nawiązują do nich w sposób metaforyczny.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Jelonek, Adam - 128515
dc.contributor.authorpl
Strojek, Mateusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Jelonek, Adam - 128515
dc.contributor.reviewerpl
Dybała, Paweł
dc.date.accessioned
2020-07-27T11:32:19Z
dc.date.available
2020-07-27T11:32:19Z
dc.date.submittedpl
2017-10-20
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-119005-145110
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224025
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Hiroshima Nagasaki postnuclear trauma Japan cinema Godzilla Akira Kurosawa
dc.subject.plpl
Hiroszima Nagasaki post-nuklearna trauma Japonia kino Godzilla Akira Kurosawa
dc.titlepl
Przejawy post-nuklearnej traumy w kinematografii japońskiej
dc.title.alternativepl
Influence of post-nuclear truama on the Japanese cinema
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Gdansk
3
Krakow
3
Warsaw
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Berlin
1
Dobrodzien
1
Kozieglowy
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available