Współczesny "mebel otwarty" - między przedmiotem użytkowym a dziełem sztuki

master
dc.abstract.enThe master thesis considers a new trend in the furniture design. Firstly, I presented my own definition of "open furniture", its three main features and the socio-ecological contexts they refer to. The second chapter showed historical background and the potential influences shaping the trend since 1959, when Oskar Hansen presented the "Open Form" theory. Chapter three provides an overview of examples of foreign and Polish furniture that represent the above-mentioned design trend. The last chapter is an attempt to answer the issue presented in the title. As part of it, I revised the topicality of the principles of good design by Dieter Rams, pay attention to such design problems as usefulness of open furniture, designing for an ideal user, as well as little impact on the sales market of young designers.pl
dc.abstract.plW pracy rozpatruję nową, kształtującą się współcześnie tendencję w projektowaniu mebli. W rozdziale pierwszym zaprezentowałam autorską definicję mebli otwartych, ich trzy główne cechy oraz konteksty społeczno-ekologiczne, do których się odnoszą. W kolejnym przedstawiłam tło historyczne i potencjalne wpływy kształtujące tendencję od roku 1959, gdy Oskar Hansen zaprezentował "Teorię Formy Otwartej". Rozdział trzeci stanowi przegląd 15 mebli zagranicznych oraz 15 polskich, które reprezentują wspomnianą tendencję w projektowaniu. Ostatni rozdział to próba odpowiedzi na zagadnienie przedstawione w tytule. Zrewidowałam tam aktualność zasad dobrego designu Dietera Ramsa, zwróciłam uwagę na takie aspekty jak użyteczność mebli otwartych, projektowanie dla użytkownika idealnego oraz niewielki wpływ młodych twórców na rynek sprzedaży.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.authorPodgórny, Melisapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.reviewerKrasny, Piotr - 129425 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T18:57:10Z
dc.date.available2020-10-21T18:57:10Z
dc.date.submitted2020-10-16pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-144614-249678pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249901
dc.languagepolpl
dc.subject.encontemporary design, furniture, open furniture, open formpl
dc.subject.plprojektowanie, współczesny design, meble, mebel otwarty, forma otwartapl
dc.titleWspółczesny "mebel otwarty" - między przedmiotem użytkowym a dziełem sztukipl
dc.title.alternativeContemporary "open furniture" - between design and a work of artpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The master thesis considers a new trend in the furniture design. Firstly, I presented my own definition of "open furniture", its three main features and the socio-ecological contexts they refer to. The second chapter showed historical background and the potential influences shaping the trend since 1959, when Oskar Hansen presented the "Open Form" theory. Chapter three provides an overview of examples of foreign and Polish furniture that represent the above-mentioned design trend. The last chapter is an attempt to answer the issue presented in the title. As part of it, I revised the topicality of the principles of good design by Dieter Rams, pay attention to such design problems as usefulness of open furniture, designing for an ideal user, as well as little impact on the sales market of young designers.
dc.abstract.plpl
W pracy rozpatruję nową, kształtującą się współcześnie tendencję w projektowaniu mebli. W rozdziale pierwszym zaprezentowałam autorską definicję mebli otwartych, ich trzy główne cechy oraz konteksty społeczno-ekologiczne, do których się odnoszą. W kolejnym przedstawiłam tło historyczne i potencjalne wpływy kształtujące tendencję od roku 1959, gdy Oskar Hansen zaprezentował "Teorię Formy Otwartej". Rozdział trzeci stanowi przegląd 15 mebli zagranicznych oraz 15 polskich, które reprezentują wspomnianą tendencję w projektowaniu. Ostatni rozdział to próba odpowiedzi na zagadnienie przedstawione w tytule. Zrewidowałam tam aktualność zasad dobrego designu Dietera Ramsa, zwróciłam uwagę na takie aspekty jak użyteczność mebli otwartych, projektowanie dla użytkownika idealnego oraz niewielki wpływ młodych twórców na rynek sprzedaży.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.authorpl
Podgórny, Melisa
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.reviewerpl
Krasny, Piotr - 129425
dc.date.accessioned
2020-10-21T18:57:10Z
dc.date.available
2020-10-21T18:57:10Z
dc.date.submittedpl
2020-10-16
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-144614-249678
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249901
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
contemporary design, furniture, open furniture, open form
dc.subject.plpl
projektowanie, współczesny design, meble, mebel otwarty, forma otwarta
dc.titlepl
Współczesny "mebel otwarty" - między przedmiotem użytkowym a dziełem sztuki
dc.title.alternativepl
Contemporary "open furniture" - between design and a work of art
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Częstochowa
3
Kokotow
3
Dublin
2
Katowice
2
Warsaw
2
Zakopane
2
Krakow
1
Lodz
1
Pabianice
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available