Słowo i obraz w sztuce outsiderów

2018
journal article
article
dc.abstract.enAn attempted analysis of relations between the word and the image in the domain of outsider art or art brut. The author considered the manner in which elements of writings were applied in artistic compositions by selected authors (Władysław Grygny, Zdeněk Košek, Iwona Mysera), while at the same time drawing attention to assorted processes and transformations to which this medium succumbs in the described works and trying to indicate within this context features specific for this particular sphere of artistic activity. The methodological foundation of the study is composed of such conceptions as: the intentional and the non-intentional (Jan Mukařovský), the semiotic (Julia Kristeva), visuality (Georges Didi-Huberman), shapelessness, and ornament.pl
dc.abstract.plArtykuł stanowi próbę analizy relacji pomiędzy słowem a obrazem w sferze tzw. sztuki outsiderów (outsider art, art brut). Autor analizuje sposób wykorzystania elementów pisma w kompozycjach plastycznych wybranych twórców (Władysław Grygny, Zdeněk Košek, Iwona Mysera), zwracając przy tym uwagę na różnorodne procesy i przeobrażenia, jakim medium to ulega w opisywanych pracach oraz próbując wskazać w tym kontekście cechy swoiste tej sfery twórczości artystycznej. Zaplecze metodologiczne pracy tworzą koncepcje i pojęcia takie jak: zamierzoność i niezamierzoność (Jan Mukařovský), semiotyczność (Julia Kristeva), wizualność (Georges Didi-Huberman), bezkształtność i ornament.pl
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Filologii Słowiańskiejpl
dc.contributor.authorGierowski, Piotr - 143178 pl
dc.date.accessioned2019-01-16T12:15:01Z
dc.date.available2019-01-16T12:15:01Z
dc.date.issued2018pl
dc.description.number4 (323)pl
dc.description.physical17-24pl
dc.description.publication1,0pl
dc.description.volume72pl
dc.identifier.issn1230-6142pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/66048
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationGierowski, Piotr: 100%;pl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licencebez licencji
dc.rights.uri*
dc.subject.enoutsider artpl
dc.subject.enart brutpl
dc.subject.enWładysław Grygnypl
dc.subject.enZdeněk Košekpl
dc.subject.enIwona Myserapl
dc.subject.enthe intentionalpl
dc.subject.enthe non-intentionalpl
dc.subject.enthe semioticpl
dc.subject.envisualitypl
dc.subject.enshapelessnesspl
dc.subject.enornamentpl
dc.subject.ploutsider artpl
dc.subject.plart brutpl
dc.subject.plWładysław Grygnypl
dc.subject.plZdeněk Košekpl
dc.subject.plIwona Myserapl
dc.subject.plzamierzonośćpl
dc.subject.plniezamierzonośćpl
dc.subject.plsemiotycznepl
dc.subject.plwizualnośćpl
dc.subject.plbezkształtnośćpl
dc.subject.plornamentpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSłowo i obraz w sztuce outsiderówpl
dc.title.alternativeWord and image in the art of outsiderspl
dc.title.journalKontekstypl
dc.title.volumeAntropologia obrazu : obraz, opowieśćpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
An attempted analysis of relations between the word and the image in the domain of outsider art or art brut. The author considered the manner in which elements of writings were applied in artistic compositions by selected authors (Władysław Grygny, Zdeněk Košek, Iwona Mysera), while at the same time drawing attention to assorted processes and transformations to which this medium succumbs in the described works and trying to indicate within this context features specific for this particular sphere of artistic activity. The methodological foundation of the study is composed of such conceptions as: the intentional and the non-intentional (Jan Mukařovský), the semiotic (Julia Kristeva), visuality (Georges Didi-Huberman), shapelessness, and ornament.
dc.abstract.plpl
Artykuł stanowi próbę analizy relacji pomiędzy słowem a obrazem w sferze tzw. sztuki outsiderów (outsider art, art brut). Autor analizuje sposób wykorzystania elementów pisma w kompozycjach plastycznych wybranych twórców (Władysław Grygny, Zdeněk Košek, Iwona Mysera), zwracając przy tym uwagę na różnorodne procesy i przeobrażenia, jakim medium to ulega w opisywanych pracach oraz próbując wskazać w tym kontekście cechy swoiste tej sfery twórczości artystycznej. Zaplecze metodologiczne pracy tworzą koncepcje i pojęcia takie jak: zamierzoność i niezamierzoność (Jan Mukařovský), semiotyczność (Julia Kristeva), wizualność (Georges Didi-Huberman), bezkształtność i ornament.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Słowiańskiej
dc.contributor.authorpl
Gierowski, Piotr - 143178
dc.date.accessioned
2019-01-16T12:15:01Z
dc.date.available
2019-01-16T12:15:01Z
dc.date.issuedpl
2018
dc.description.numberpl
4 (323)
dc.description.physicalpl
17-24
dc.description.publicationpl
1,0
dc.description.volumepl
72
dc.identifier.issnpl
1230-6142
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/66048
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Gierowski, Piotr: 100%;
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
bez licencji
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
outsider art
dc.subject.enpl
art brut
dc.subject.enpl
Władysław Grygny
dc.subject.enpl
Zdeněk Košek
dc.subject.enpl
Iwona Mysera
dc.subject.enpl
the intentional
dc.subject.enpl
the non-intentional
dc.subject.enpl
the semiotic
dc.subject.enpl
visuality
dc.subject.enpl
shapelessness
dc.subject.enpl
ornament
dc.subject.plpl
outsider art
dc.subject.plpl
art brut
dc.subject.plpl
Władysław Grygny
dc.subject.plpl
Zdeněk Košek
dc.subject.plpl
Iwona Mysera
dc.subject.plpl
zamierzoność
dc.subject.plpl
niezamierzoność
dc.subject.plpl
semiotyczne
dc.subject.plpl
wizualność
dc.subject.plpl
bezkształtność
dc.subject.plpl
ornament
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Słowo i obraz w sztuce outsiderów
dc.title.alternativepl
Word and image in the art of outsiders
dc.title.journalpl
Konteksty
dc.title.volumepl
Antropologia obrazu : obraz, opowieść
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month

No access

No Thumbnail Available