Wizerunek matki w filmie animowanym

master
dc.abstract.enThis master's thesis develops an analytical framework to undestand the importance of the image of the mother's figure in 2D and 3D Disney animated films, also by PIXAR. The main problem of this work is to present the image of the mother heroines, as well as to show the transformation of the mother figure created by the film company. The thesis is based on few movies: Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Dumbo (1941), Bambi (1942), Cinderella (1950), Lady and the Tramp (1955), One Hundred and One Dalmatians (1961), Robin Hood (1973), The Lion King (1994), Mulan (1998), Treasure Planet (2002), Brother Bear (2003), Brave (2012), Zootopia (2016), Onward (2020). This choice allows for a linear analysis of the mother's image. The cultural contexts used to analyze the cited productions are: the meaning of the image, cultural stereotypes as well as technical conditions and inspiration for the scenarios of the referenced films. The characters created by the studio contradict the image of a mother defined only by her motherhood, as the actions of the protagonists are often driven by motives other than the good of their offspring. The mother's heroines also know the rules of society. The meaning of the mother figure has been shown with the help of an animated image and the dialogue layer of the films. The meaning of the picture is a major issue because it shows the various aspects of the analyzed phenomenon, the change that takes place in the maternal image presented by Disney.pl
dc.abstract.plPraca magisterska poświęcona jest analizie znaczenia wizerunku postaci matki w filmach animowanych Disneya 2D oraz 3D, także wytwórni PIXAR. Ma na celu zaprezentowanie wizerunku bohaterek-matek, a także ukazanie przemiany postaci matki kreowanej przez wytwórnię. Analizie zostały poddane następujące filmy: Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1937), Dumbo (1941), Bambi (1942), Kopciuszek (1950), Zakochany kundel (1955), 101 dalmatyńczyków (1961), Robin Hood (1973), Król Lew (1994), Mulan (1998), Planeta skarbów (2002), Mój brat niedźwiedź (2003), Merida Waleczna (2012), Zwierzogród (2016), Naprzód (2020). Wybór ten pozwala na linearną analizę wizerunku matki. Konteksty kulturowe wykorzystane do analizy przywoływanych produkcji to: znaczenie obrazu, stereotypy kulturowe oraz uwarunkowania techniczne i inspiracje dla scenariuszy przywoływanych filmów. Postacie wykreowane przez wytwórnię zaprzeczają wizerunkowi matki definiowanej jedynie przez swoje macierzyństwo, gdyż poczynania bohaterek często kierowane są innymi motywami niż dobro potomstwa. Matczyne bohaterki znają także zasady panujące w społeczeństwie. Znaczenie postaci matki zostało ukazane za pomocą animowanego obrazu oraz warstwy dialogowej filmów. Pozwala to na ukazanie zróżnicowanych aspektów analizowanego zjawiska oraz zmianę, która następuje w prezentowanym przez Disneya matczynym wizerunku.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.authorJurec, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.reviewerBłaszkowska-Nawrocka, Martapl
dc.date.accessioned2022-10-07T21:48:10Z
dc.date.available2022-10-07T21:48:10Z
dc.date.submitted2022-10-06pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo - teksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-162692-245177pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301150
dc.languagepolpl
dc.subject.enDisney, PIXAR, animated film, mother figure, picture, image, creationpl
dc.subject.plDisney, PIXAR, film animowany, postać matki, obraz, wizerunek, kreacjapl
dc.titleWizerunek matki w filmie animowanympl
dc.title.alternativeTHE FIGURE OF THE MOTHER IN DISNEY AND PIXAR FILMSpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master's thesis develops an analytical framework to undestand the importance of the image of the mother's figure in 2D and 3D Disney animated films, also by PIXAR. The main problem of this work is to present the image of the mother heroines, as well as to show the transformation of the mother figure created by the film company. The thesis is based on few movies: Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Dumbo (1941), Bambi (1942), Cinderella (1950), Lady and the Tramp (1955), One Hundred and One Dalmatians (1961), Robin Hood (1973), The Lion King (1994), Mulan (1998), Treasure Planet (2002), Brother Bear (2003), Brave (2012), Zootopia (2016), Onward (2020). This choice allows for a linear analysis of the mother's image. The cultural contexts used to analyze the cited productions are: the meaning of the image, cultural stereotypes as well as technical conditions and inspiration for the scenarios of the referenced films. The characters created by the studio contradict the image of a mother defined only by her motherhood, as the actions of the protagonists are often driven by motives other than the good of their offspring. The mother's heroines also know the rules of society. The meaning of the mother figure has been shown with the help of an animated image and the dialogue layer of the films. The meaning of the picture is a major issue because it shows the various aspects of the analyzed phenomenon, the change that takes place in the maternal image presented by Disney.
dc.abstract.plpl
Praca magisterska poświęcona jest analizie znaczenia wizerunku postaci matki w filmach animowanych Disneya 2D oraz 3D, także wytwórni PIXAR. Ma na celu zaprezentowanie wizerunku bohaterek-matek, a także ukazanie przemiany postaci matki kreowanej przez wytwórnię. Analizie zostały poddane następujące filmy: Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1937), Dumbo (1941), Bambi (1942), Kopciuszek (1950), Zakochany kundel (1955), 101 dalmatyńczyków (1961), Robin Hood (1973), Król Lew (1994), Mulan (1998), Planeta skarbów (2002), Mój brat niedźwiedź (2003), Merida Waleczna (2012), Zwierzogród (2016), Naprzód (2020). Wybór ten pozwala na linearną analizę wizerunku matki. Konteksty kulturowe wykorzystane do analizy przywoływanych produkcji to: znaczenie obrazu, stereotypy kulturowe oraz uwarunkowania techniczne i inspiracje dla scenariuszy przywoływanych filmów. Postacie wykreowane przez wytwórnię zaprzeczają wizerunkowi matki definiowanej jedynie przez swoje macierzyństwo, gdyż poczynania bohaterek często kierowane są innymi motywami niż dobro potomstwa. Matczyne bohaterki znają także zasady panujące w społeczeństwie. Znaczenie postaci matki zostało ukazane za pomocą animowanego obrazu oraz warstwy dialogowej filmów. Pozwala to na ukazanie zróżnicowanych aspektów analizowanego zjawiska oraz zmianę, która następuje w prezentowanym przez Disneya matczynym wizerunku.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.authorpl
Jurec, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.reviewerpl
Błaszkowska-Nawrocka, Marta
dc.date.accessioned
2022-10-07T21:48:10Z
dc.date.available
2022-10-07T21:48:10Z
dc.date.submittedpl
2022-10-06
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo - teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-162692-245177
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301150
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Disney, PIXAR, animated film, mother figure, picture, image, creation
dc.subject.plpl
Disney, PIXAR, film animowany, postać matki, obraz, wizerunek, kreacja
dc.titlepl
Wizerunek matki w filmie animowanym
dc.title.alternativepl
THE FIGURE OF THE MOTHER IN DISNEY AND PIXAR FILMS
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Krakow
5
Wroclaw
4
Czechowice-Dziedzice
1
Gdansk
1
Jedlicze
1
Lodz
1
Lublin
1
Rzeszów
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections