Praktyki widzenia jako praktyki poznania w czasach technologii cyfrowych : zapośredniczone doświadczenie w powieści Davida Cronenberga "Consumed"

2022
journal article
article
dc.abstract.enThe article looks closely at David Cronenberg’s "Consumed" (2014), a first venture of the well-known Canadian film director and screenwriter onto the field of literature, to revisit the paradigmatic for the Western episteme entanglement of regimes of seeing and practices of knowing. In the last two decades the entanglement became once again a center of scholarly and political interest for at least twofold reason: 1) a rather unexpected convergence of two distinctive epistemic cultures - microbiology and entertainment - which use the same CGI animation programs as demonstrated in Adam Nocek’s "Molecular Capture" (2021); 2) a recent hiperconsumerist phase in neoliberal capitalism’s development which the Tijuana activist intellectual Sayak Valencia calls "Gore Capitalism" in her eponymous, decolonial, feminist philosophical essay (2018). Both approaches allow for a new reading of Cronenberg’s literary fiction which focuses on how various technologies (writing, photography, social media) as well as perceptual and narrative conventions mediate human experiences, understood not only as cognitive but also affective practices. Such reading demonstrates that new digital technologies produce augmented and virtual realities so tightly entangled in the web of our corporeal experiences that it calls for a new/deeply-modified definition of the naturalized, prototypically theatrical way of perceiving and knowing the world.pl
dc.abstract.plArtykuł proponuje taką lekturę debiutanckiej powieści "Consumed" (2014) Davida Cronenberga, awangardowego reżysera i scenarzysty filmowego, która powraca do paradygmatycznego dla zachodniej episteme związku między reżimami widzenia i praktykami poznawczymi. W ostatnich dwóch dekadach to powiązanie znalazło się w centrum naukowej i politycznej debaty z dwóch co najmniej powodów: 1) dość nieoczekiwanej konwergencji odrębnych dotąd kultur epistemicznych - mikrobiologii i przemysłu rozrywkowego - wykorzystujących te same wysoce zaawansowane programy GCI, jak przekonująco pokazał Adam Nocek w pracy "Molecular Capture" (2021); 2) kolejnej, hyperkonsumerystycznej fazy w rozwoju neoliberalnego kapitalizmu, którą Sayak Valencia, badaczka i aktywistka z meksykańskiej Tijuany, nazwała kapitalizmem w wersji gore w dekolonialnym, feministyczno-filozoficznym eseju "Gore Capitalism" (2018). Obie prace ustanawiają nową perspektywę lektury powieści Cronenberga, a zwłaszcza znajdujących się tu na pierwszym planie technologii (pisma, fotografii, mediów społecznościowych) oraz percepcyjnych i narracyjnych konwencji, rozumianych tyleż jako kognitywne, jak afektywne praktyki, które nieodmiennie zapośredniczoną ludzkie doświadczenie. Dzięki temu klarownie widać, że nowe technologie cyfrowe wytwarzają takie rozszerzone i wirtualne rzeczywistości, które niepostrzeżenie stają się częścią naszych doświadczeń cielesnych, że domagają się nowej/dalece zmodyfikowanej definicji znaturalizowanego, prototypowo teatralnego modelu postrzegania i poznawania świata.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Performatykipl
dc.contributor.authorSugiera, Małgorzata - 132155 pl
dc.date.accession2022-12-09pl
dc.date.accessioned2022-12-19T12:42:32Z
dc.date.available2022-12-19T12:42:32Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number33pl
dc.description.physical[1-28]pl
dc.description.publication1,1pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2300-200Xpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/304941
dc.identifier.weblinkhttps://www.pismowidok.org/pl/archiwum/33-nowe-narracje-wizualne/praktyki-widzenia-jako-praktyki-poznaniapl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationSugiera, Małgorzata: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : nauki o kulturze i religiipl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enDavid Cronenberg's "Consumed"pl
dc.subject.enregimes of seeingpl
dc.subject.enpractices of knowingpl
dc.subject.enCGI technologiespl
dc.subject.enGore Capitalismpl
dc.subject.entechnologically mediated experiencepl
dc.subject.pl"Consumed" Davida Cronenbergapl
dc.subject.plreżimy widzeniapl
dc.subject.pltechnologie CGIpl
dc.subject.plkapitalizm w wersji gorepl
dc.subject.pldoświadczenie technologicznie zapośredniczonepl
dc.subject.plpraktyki poznaniapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePraktyki widzenia jako praktyki poznania w czasach technologii cyfrowych : zapośredniczone doświadczenie w powieści Davida Cronenberga "Consumed"pl
dc.title.alternativePractices of seeing as practices of knowledge in the era of digital technologies : the mediation of experience in David Cronenberg's Novel "Consumed"pl
dc.title.journalWidokpl
dc.title.volumeNowe narracje wizualnepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article looks closely at David Cronenberg’s "Consumed" (2014), a first venture of the well-known Canadian film director and screenwriter onto the field of literature, to revisit the paradigmatic for the Western episteme entanglement of regimes of seeing and practices of knowing. In the last two decades the entanglement became once again a center of scholarly and political interest for at least twofold reason: 1) a rather unexpected convergence of two distinctive epistemic cultures - microbiology and entertainment - which use the same CGI animation programs as demonstrated in Adam Nocek’s "Molecular Capture" (2021); 2) a recent hiperconsumerist phase in neoliberal capitalism’s development which the Tijuana activist intellectual Sayak Valencia calls "Gore Capitalism" in her eponymous, decolonial, feminist philosophical essay (2018). Both approaches allow for a new reading of Cronenberg’s literary fiction which focuses on how various technologies (writing, photography, social media) as well as perceptual and narrative conventions mediate human experiences, understood not only as cognitive but also affective practices. Such reading demonstrates that new digital technologies produce augmented and virtual realities so tightly entangled in the web of our corporeal experiences that it calls for a new/deeply-modified definition of the naturalized, prototypically theatrical way of perceiving and knowing the world.
dc.abstract.plpl
Artykuł proponuje taką lekturę debiutanckiej powieści "Consumed" (2014) Davida Cronenberga, awangardowego reżysera i scenarzysty filmowego, która powraca do paradygmatycznego dla zachodniej episteme związku między reżimami widzenia i praktykami poznawczymi. W ostatnich dwóch dekadach to powiązanie znalazło się w centrum naukowej i politycznej debaty z dwóch co najmniej powodów: 1) dość nieoczekiwanej konwergencji odrębnych dotąd kultur epistemicznych - mikrobiologii i przemysłu rozrywkowego - wykorzystujących te same wysoce zaawansowane programy GCI, jak przekonująco pokazał Adam Nocek w pracy "Molecular Capture" (2021); 2) kolejnej, hyperkonsumerystycznej fazy w rozwoju neoliberalnego kapitalizmu, którą Sayak Valencia, badaczka i aktywistka z meksykańskiej Tijuany, nazwała kapitalizmem w wersji gore w dekolonialnym, feministyczno-filozoficznym eseju "Gore Capitalism" (2018). Obie prace ustanawiają nową perspektywę lektury powieści Cronenberga, a zwłaszcza znajdujących się tu na pierwszym planie technologii (pisma, fotografii, mediów społecznościowych) oraz percepcyjnych i narracyjnych konwencji, rozumianych tyleż jako kognitywne, jak afektywne praktyki, które nieodmiennie zapośredniczoną ludzkie doświadczenie. Dzięki temu klarownie widać, że nowe technologie cyfrowe wytwarzają takie rozszerzone i wirtualne rzeczywistości, które niepostrzeżenie stają się częścią naszych doświadczeń cielesnych, że domagają się nowej/dalece zmodyfikowanej definicji znaturalizowanego, prototypowo teatralnego modelu postrzegania i poznawania świata.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Performatyki
dc.contributor.authorpl
Sugiera, Małgorzata - 132155
dc.date.accessionpl
2022-12-09
dc.date.accessioned
2022-12-19T12:42:32Z
dc.date.available
2022-12-19T12:42:32Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
33
dc.description.physicalpl
[1-28]
dc.description.publicationpl
1,1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2300-200X
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/304941
dc.identifier.weblinkpl
https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/33-nowe-narracje-wizualne/praktyki-widzenia-jako-praktyki-poznania
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Sugiera, Małgorzata: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : nauki o kulturze i religii
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
David Cronenberg's "Consumed"
dc.subject.enpl
regimes of seeing
dc.subject.enpl
practices of knowing
dc.subject.enpl
CGI technologies
dc.subject.enpl
Gore Capitalism
dc.subject.enpl
technologically mediated experience
dc.subject.plpl
"Consumed" Davida Cronenberga
dc.subject.plpl
reżimy widzenia
dc.subject.plpl
technologie CGI
dc.subject.plpl
kapitalizm w wersji gore
dc.subject.plpl
doświadczenie technologicznie zapośredniczone
dc.subject.plpl
praktyki poznania
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Praktyki widzenia jako praktyki poznania w czasach technologii cyfrowych : zapośredniczone doświadczenie w powieści Davida Cronenberga "Consumed"
dc.title.alternativepl
Practices of seeing as practices of knowledge in the era of digital technologies : the mediation of experience in David Cronenberg's Novel "Consumed"
dc.title.journalpl
Widok
dc.title.volumepl
Nowe narracje wizualne
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
12
Views per month
Views per city
Shanghai
1
Downloads
sugiera_praktyki_widzenia_jako_praktyki_poznania_w_czasach_technologii_cyfrowych_2022.pdf
1