Pilotażowe badanie kognitywnych mechanizmów unikania reklamy radiowej u studentów

licenciate
dc.abstract.enAdvertising is subject to a lot of research, but little attention is paid to radio advertising. The work presents results of a pilot study based on the paper of Chattopadhyay and his collaborators from 2003. The subject of the experiment was the effect of voice modulation on the recall of the ad and the opinion about the product. The experiment showed some positive effects of acceleration of a speaker's voice, and also revealed how important it is to conduct advertising research in conditions close to the natural. The presentation of the advertisement under such circumstances has shown a considerable scale of the phenomenon known as "cognitive avoidance", manifesting itself as a lack of ability to report the content of the advertisement and even its presence. Due to a small amount of literature devoted to it, the phenomenon was referred to better described terms such as "the cognitive overload" and "the banner blindness". This opens up a new field of research into radio advertising.pl
dc.abstract.plReklamy są przedmiotem wielu badań, jednak niewiele uwagi poświęcono reklamie radiowej. Praca prezentuje wyniki badania pilotażowego oparte o opracowanie Chattopadhyaya oraz współpracowników z 2003 roku. Przedmiotem eksperymentu był wpływ modulacji głosu lektora na zapamiętanie reklamy i opinię o produkcie. Eksperyment pokazał pozytywne skutki przyspieszenia głosu lektora, a także jak istotne jest dokonywanie badań reklamy w warunkach maksymalnie zbliżonych do naturalnych. Prezentacja reklamy w takich właśnie okolicznościach ukazała znaczną skalę zjawiska zwanego „kognitywnym unikaniem”, objawiającym się brakiem możliwości zaraportowania treści reklamy, a nawet jej obecności. Z racji niewielkiej ilości literatury poświęconej temu zagadnieniu, zjawisko zostało odniesione do: „przeładowania kognitywnego”, czy „ślepoty na internetową reklamę banerową”. Otwiera to nowe pole badań dotyczące reklamy radiowej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMłynarski, Jan - 130693 pl
dc.contributor.authorTrzepla, Szymonpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerMróz, Piotr - 130795 pl
dc.contributor.reviewerMłynarski, Jan - 130693 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T08:40:19Z
dc.date.available2020-07-27T08:40:19Z
dc.date.submitted2017-07-07pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-116136-177796pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221456
dc.languagepolpl
dc.subject.enAd, advert, advertisement, radio, broadcast, consciousness, cognitive, science, avoidance, speaker, lector, rate, speech, pace, record, product, influence, habituation, overload, connect, dots, distraction, habitat, natual, presence, media, interpausationpl
dc.subject.plreklama, radio, uwaga, świadomość, kognitywistyka, unikanie, lektor, szybkość, przyspieszenie, mowy, produkt, ocena, wpływ, habituacja, przeciążenie, łączenie, punktów, dystrakcja, środowisko, naturalne, media, interpauzacjapl
dc.titlePilotażowe badanie kognitywnych mechanizmów unikania reklamy radiowej u studentówpl
dc.title.alternativeA pilot experiment on mechanisms of cognitive radio ad avoidance among college students.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Advertising is subject to a lot of research, but little attention is paid to radio advertising. The work presents results of a pilot study based on the paper of Chattopadhyay and his collaborators from 2003. The subject of the experiment was the effect of voice modulation on the recall of the ad and the opinion about the product. The experiment showed some positive effects of acceleration of a speaker's voice, and also revealed how important it is to conduct advertising research in conditions close to the natural. The presentation of the advertisement under such circumstances has shown a considerable scale of the phenomenon known as "cognitive avoidance", manifesting itself as a lack of ability to report the content of the advertisement and even its presence. Due to a small amount of literature devoted to it, the phenomenon was referred to better described terms such as "the cognitive overload" and "the banner blindness". This opens up a new field of research into radio advertising.
dc.abstract.plpl
Reklamy są przedmiotem wielu badań, jednak niewiele uwagi poświęcono reklamie radiowej. Praca prezentuje wyniki badania pilotażowego oparte o opracowanie Chattopadhyaya oraz współpracowników z 2003 roku. Przedmiotem eksperymentu był wpływ modulacji głosu lektora na zapamiętanie reklamy i opinię o produkcie. Eksperyment pokazał pozytywne skutki przyspieszenia głosu lektora, a także jak istotne jest dokonywanie badań reklamy w warunkach maksymalnie zbliżonych do naturalnych. Prezentacja reklamy w takich właśnie okolicznościach ukazała znaczną skalę zjawiska zwanego „kognitywnym unikaniem”, objawiającym się brakiem możliwości zaraportowania treści reklamy, a nawet jej obecności. Z racji niewielkiej ilości literatury poświęconej temu zagadnieniu, zjawisko zostało odniesione do: „przeładowania kognitywnego”, czy „ślepoty na internetową reklamę banerową”. Otwiera to nowe pole badań dotyczące reklamy radiowej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Młynarski, Jan - 130693
dc.contributor.authorpl
Trzepla, Szymon
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Mróz, Piotr - 130795
dc.contributor.reviewerpl
Młynarski, Jan - 130693
dc.date.accessioned
2020-07-27T08:40:19Z
dc.date.available
2020-07-27T08:40:19Z
dc.date.submittedpl
2017-07-07
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-116136-177796
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221456
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Ad, advert, advertisement, radio, broadcast, consciousness, cognitive, science, avoidance, speaker, lector, rate, speech, pace, record, product, influence, habituation, overload, connect, dots, distraction, habitat, natual, presence, media, interpausation
dc.subject.plpl
reklama, radio, uwaga, świadomość, kognitywistyka, unikanie, lektor, szybkość, przyspieszenie, mowy, produkt, ocena, wpływ, habituacja, przeciążenie, łączenie, punktów, dystrakcja, środowisko, naturalne, media, interpauzacja
dc.titlepl
Pilotażowe badanie kognitywnych mechanizmów unikania reklamy radiowej u studentów
dc.title.alternativepl
A pilot experiment on mechanisms of cognitive radio ad avoidance among college students.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Dublin
2
Wroclaw
2

No access

No Thumbnail Available