Prywatność w internecie. Świadomość zbierania i przetwarzania danych przez Google i Facebook wśród uczniów szkół średnich i wyższych

licenciate
dc.abstract.enThis thesis pertains issue of privacy of internet users. It focuses mainly on largely popular e-services in Poland such as social network site Facebook and internet search engine and other services provided by Google. The purpose of this paper was to investigate awareness of collecting and processing data by these providers among the youth and to examine whether the awareness changes in relation with received education. In attempt to achieve the objective a survey methodology was used — a questionnaire was addressed to group of high school and university students. The thesis overall consist of three sections. The first one describes business models of both enterprises and identifies motives determining popularity of their services. Next section characterises aims and methods of collecting and processing data on the internet. The last part discusses Polish and European legislation regulating online privacy. This section includes also report from carried out empirical research among mentioned study group. Conducted research shows that young people cognisance of processing data by third parties increases alongside education they receive, but it does not impact their attitude towards usage of certain internet services.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy zgłębiono zagadnienia związane z prywatnością użytkowników Internetu. Szczególną uwagę poświęcono najpopularniejszym usługom internetowym w Polsce, czyli serwisowi społecznościowemu Facebook, a także wyszukiwarce oraz innym aplikacjom oferowanym przez spółkę Google. Celem pracy było zbadanie świadomości młodzieży na temat zbierania i wykorzystywania ich danych przez dwu wymienionych dostawców usług internetowych i sprawdzenie, czy zmienia się ona wraz z otrzymaną edukacją. W realizacji wyznaczonego celu zastosowano ankietową metodę badań. Ankietę skierowano do grupy uczniów szkół średnich oraz studentów szkół wyższych. Strukturę pracy podzielono następująco: w pierwszej części przedstawiono modele biznesowe obu firm, a także wskazano powody, dla których cieszą się one dużym zainteresowaniem internautów. W kolejnych częściach omówiono cele i sposoby zbierania danych o użytkownikach w Sieci. Ostatnia część traktuje o postawie polskiego i europejskiego prawa względem prywatności danych użytkowników Internetu. W dział ten zawiera również relację z przeprowadzonych badań. Na ich podstawie stwierdzono, że chociaż świadomość młodzieży na temat dysponowania ich danymi przez podmioty trzecie zwiększa się wraz ze zdobywanym wykształceniem, nie zmienia się ich nastawienie względem korzystania z usług internetowych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHandzel, Zbigniew - 128282 pl
dc.contributor.authorKozera, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHandzel, Zbigniew - 128282 pl
dc.contributor.reviewerGroń, Krzysztof - 173354 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T07:32:20Z
dc.date.available2020-07-27T07:32:20Z
dc.date.submitted2017-07-04pl
dc.fieldofstudyzarządzanie mediamipl
dc.identifier.apddiploma-115075-180537pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220437
dc.languagepolpl
dc.subject.enINTERNET - PRIVACY - DATA PROCESSINGpl
dc.subject.plINTERNET - PRYWATNOŚĆ - PRZETWARZANIE DANYCHpl
dc.titlePrywatność w internecie. Świadomość zbierania i przetwarzania danych przez Google i Facebook wśród uczniów szkół średnich i wyższychpl
dc.title.alternativePrivacy on the Internet. The awareness of data collecting and processing by Google and Facebook among high school and university students.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis pertains issue of privacy of internet users. It focuses mainly on largely popular e-services in Poland such as social network site Facebook and internet search engine and other services provided by Google. The purpose of this paper was to investigate awareness of collecting and processing data by these providers among the youth and to examine whether the awareness changes in relation with received education. In attempt to achieve the objective a survey methodology was used — a questionnaire was addressed to group of high school and university students. The thesis overall consist of three sections. The first one describes business models of both enterprises and identifies motives determining popularity of their services. Next section characterises aims and methods of collecting and processing data on the internet. The last part discusses Polish and European legislation regulating online privacy. This section includes also report from carried out empirical research among mentioned study group. Conducted research shows that young people cognisance of processing data by third parties increases alongside education they receive, but it does not impact their attitude towards usage of certain internet services.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy zgłębiono zagadnienia związane z prywatnością użytkowników Internetu. Szczególną uwagę poświęcono najpopularniejszym usługom internetowym w Polsce, czyli serwisowi społecznościowemu Facebook, a także wyszukiwarce oraz innym aplikacjom oferowanym przez spółkę Google. Celem pracy było zbadanie świadomości młodzieży na temat zbierania i wykorzystywania ich danych przez dwu wymienionych dostawców usług internetowych i sprawdzenie, czy zmienia się ona wraz z otrzymaną edukacją. W realizacji wyznaczonego celu zastosowano ankietową metodę badań. Ankietę skierowano do grupy uczniów szkół średnich oraz studentów szkół wyższych. Strukturę pracy podzielono następująco: w pierwszej części przedstawiono modele biznesowe obu firm, a także wskazano powody, dla których cieszą się one dużym zainteresowaniem internautów. W kolejnych częściach omówiono cele i sposoby zbierania danych o użytkownikach w Sieci. Ostatnia część traktuje o postawie polskiego i europejskiego prawa względem prywatności danych użytkowników Internetu. W dział ten zawiera również relację z przeprowadzonych badań. Na ich podstawie stwierdzono, że chociaż świadomość młodzieży na temat dysponowania ich danymi przez podmioty trzecie zwiększa się wraz ze zdobywanym wykształceniem, nie zmienia się ich nastawienie względem korzystania z usług internetowych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Handzel, Zbigniew - 128282
dc.contributor.authorpl
Kozera, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Handzel, Zbigniew - 128282
dc.contributor.reviewerpl
Groń, Krzysztof - 173354
dc.date.accessioned
2020-07-27T07:32:20Z
dc.date.available
2020-07-27T07:32:20Z
dc.date.submittedpl
2017-07-04
dc.fieldofstudypl
zarządzanie mediami
dc.identifier.apdpl
diploma-115075-180537
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220437
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
INTERNET - PRIVACY - DATA PROCESSING
dc.subject.plpl
INTERNET - PRYWATNOŚĆ - PRZETWARZANIE DANYCH
dc.titlepl
Prywatność w internecie. Świadomość zbierania i przetwarzania danych przez Google i Facebook wśród uczniów szkół średnich i wyższych
dc.title.alternativepl
Privacy on the Internet. The awareness of data collecting and processing by Google and Facebook among high school and university students.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Grudziądz
1
Jelenia Góra
1
Rzeszów
1

No access

No Thumbnail Available