Wykorzystanie przestrzeni audytywnej we współczesnym polskim teatrze dramatycznym

master
dc.abstract.enThe dissertation, entitled The use of auditive space in contemporary Polish dramatic theater, proposes an analysis of the sound practices of contemporary Polish theater artists, based on six plays - Do dna and Kwadrat by Ewa Kaim, Tonąca dziewczyna by Karol Klugowski and Art of Living by Katarzyna Kalwat, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale, directed by Cezary Tomaszewski, and Wesele, directed by Jan Klata. The work shows a variety of strategies for constructing the acoustic layer. The performances are divided into three categories characterized by the specific practice of creating audibility both musically and vocally. Each group includes different models for building the audial layer at the level of coherence with dramatic matter, influence on the listener's perception or ways of transforming already existing musical codes. Using musicological expertise, the author performs a detailed analysis of audibility on multiple levels, using musical notations, fragments of songbooks or song lyrics used in the plays. The methodological context of the dissertation is the spot-on perspective of post-dramatic theaterpl
dc.abstract.plRozprawa zatytułowana Wykorzystanie przestrzeni audytywnej we współczesnym polskim teatrze dramatycznym proponuje analizę praktyk dźwiękowych współczesnych polskich twórców teatralnych, na podstawie sześciu spektakli – Do dna oraz Kwadrat w reż. Ewy Kaim, Tonąca dziewczyna w reż. Karola Klugowskiego i Art of living w reż. Katarzyny Kalwat, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w reż. Cezarego Tomaszewskiego oraz Wesele w reż. Jana Klaty. Praca ukazuje różnorodne strategie konstruowania warstwy akustycznej. Przedstawienia podzielone zostały na trzy kategorie charakteryzujące się konkretną praktyką tworzenia audialności zarówno muzycznie, jak i wokalnie. Każda grupa zawiera różne modele budowania warstwy audytywnej na poziomie koherencji z materiądramatyczną, oddziaływania na percepcję słuchacza czy sposobów przekształcania już istniejących kodów muzycznych. Wykorzystując kompetencje muzykologiczne autorka dokonuje szczegółowej analizy audialności na wielu płaszczyznach, z zastosowaniem zapisów nutowych, fragmentów śpiewników czy tekstów piosenek użytych w przedstawieniach. Kontekstem metodologicznym rozprawy jest punktowo wspominana perspektywa teatru postdramatycznego.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorFazan, Katarzyna - 127887 pl
dc.contributor.authorDudziak, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSzturc, Włodzimierz - 132260 pl
dc.contributor.reviewerFazan, Katarzyna - 127887 pl
dc.date.accessioned2023-07-12T22:40:46Z
dc.date.available2023-07-12T22:40:46Z
dc.date.submitted2023-07-10pl
dc.fieldofstudyteatrologiapl
dc.identifier.apddiploma-169102-260252pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316167
dc.languagepolpl
dc.subject.entheater, dramatic theater, audibility, acoustic layer, audibility, musicalitypl
dc.subject.plteatr, teatr dramatyczny, audytywność, warstwa akustyczna, audialność, muzycznośćpl
dc.titleWykorzystanie przestrzeni audytywnej we współczesnym polskim teatrze dramatycznympl
dc.title.alternativeThe use of auditory space in contemporary Polish dramatic theaterpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The dissertation, entitled The use of auditive space in contemporary Polish dramatic theater, proposes an analysis of the sound practices of contemporary Polish theater artists, based on six plays - Do dna and Kwadrat by Ewa Kaim, Tonąca dziewczyna by Karol Klugowski and Art of Living by Katarzyna Kalwat, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale, directed by Cezary Tomaszewski, and Wesele, directed by Jan Klata. The work shows a variety of strategies for constructing the acoustic layer. The performances are divided into three categories characterized by the specific practice of creating audibility both musically and vocally. Each group includes different models for building the audial layer at the level of coherence with dramatic matter, influence on the listener's perception or ways of transforming already existing musical codes. Using musicological expertise, the author performs a detailed analysis of audibility on multiple levels, using musical notations, fragments of songbooks or song lyrics used in the plays. The methodological context of the dissertation is the spot-on perspective of post-dramatic theater
dc.abstract.plpl
Rozprawa zatytułowana Wykorzystanie przestrzeni audytywnej we współczesnym polskim teatrze dramatycznym proponuje analizę praktyk dźwiękowych współczesnych polskich twórców teatralnych, na podstawie sześciu spektakli – Do dna oraz Kwadrat w reż. Ewy Kaim, Tonąca dziewczyna w reż. Karola Klugowskiego i Art of living w reż. Katarzyny Kalwat, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w reż. Cezarego Tomaszewskiego oraz Wesele w reż. Jana Klaty. Praca ukazuje różnorodne strategie konstruowania warstwy akustycznej. Przedstawienia podzielone zostały na trzy kategorie charakteryzujące się konkretną praktyką tworzenia audialności zarówno muzycznie, jak i wokalnie. Każda grupa zawiera różne modele budowania warstwy audytywnej na poziomie koherencji z materiądramatyczną, oddziaływania na percepcję słuchacza czy sposobów przekształcania już istniejących kodów muzycznych. Wykorzystując kompetencje muzykologiczne autorka dokonuje szczegółowej analizy audialności na wielu płaszczyznach, z zastosowaniem zapisów nutowych, fragmentów śpiewników czy tekstów piosenek użytych w przedstawieniach. Kontekstem metodologicznym rozprawy jest punktowo wspominana perspektywa teatru postdramatycznego.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Fazan, Katarzyna - 127887
dc.contributor.authorpl
Dudziak, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Szturc, Włodzimierz - 132260
dc.contributor.reviewerpl
Fazan, Katarzyna - 127887
dc.date.accessioned
2023-07-12T22:40:46Z
dc.date.available
2023-07-12T22:40:46Z
dc.date.submittedpl
2023-07-10
dc.fieldofstudypl
teatrologia
dc.identifier.apdpl
diploma-169102-260252
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316167
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
theater, dramatic theater, audibility, acoustic layer, audibility, musicality
dc.subject.plpl
teatr, teatr dramatyczny, audytywność, warstwa akustyczna, audialność, muzyczność
dc.titlepl
Wykorzystanie przestrzeni audytywnej we współczesnym polskim teatrze dramatycznym
dc.title.alternativepl
The use of auditory space in contemporary Polish dramatic theater
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Berlin
5
Chojnice
3
Gdansk
2
Warsaw
2
Gdynia
1
Jaworzno
1
Odense
1

No access

No Thumbnail Available
Collections