Przedsiębiorstwa społeczne : poszukiwanie tożsamości pomiędzy celami ekonomicznymi a społecznymi

2015
journal article
article
dc.abstract.enIn recent years social enterprises have become the subject of public debate as organizations which can solve many social problems at the local level. Hiring people excluded from the labor market, supporting and activating local economic operators and finally the provision of social services are only some of the most basic expectations directed at social enterprises which are constantly growing thanks to public support. On the other hand, they are also expected to achieve business objectives: to compete on the market, generate surpluses and even maximize profits. This discordant duality of expectations social enterprises are forced to face can be conducive to a feeling of unreality of goals and misapprehension (perhaps even loss) of their own identity. The aim of this paper is to show how social enterprises balance the realization of their social and economic goals. What is the consequence of a strong focus on social objectives? Is it the social satisfaction of stakeholders and the enterprise’s dependence on public resources for financial support? Or maybe focusing on the business side results in the enterprises generating more power for themselves which enables them to better meet social expectations?pl
dc.abstract.plPrzedsiębiorstwa społeczne stały się w ostatnich latach przedmiotem debaty publicznej jako organizacje, które mogą rozwiązywać wiele problemów społecznych na poziomie lokalnym. Zatrudnianie osób wykluczonych rynku pracy, wspieranie i aktywizowanie lokalnych podmiotów gospodarczych czy wreszcie dostarczanie usług społecznych to tylko wstępne oczekiwania skierowane ku przedsiębiorstwom społecznym rozwijającym się dzięki publicznemu wsparciu. Jednocześnie oczekuje się od nich także realizacji celów biznesowych — konkurowania na rynku, generowania nadwyżek, a nawet maksymalizacji zysków. Ten dualizm oczekiwań wobec przedsiębiorstw społecznych może prowadzić do poczucia odrealnienia celów i zagubienia (może nawet utraty) własnej tożsamości. Celem opracowania jest przedstawienie, jak przedsiębiorstwa społeczne równoważą w swoim funkcjonowaniu osiąganie celów społecznych i ekonomicznych. Czym skutkuje silny nacisk na osiąganie celów społecznych? Czy jest to zadowolenie społecznych interesariuszy i uzależnienie od publicznych źródeł wsparcia przedsiębiorstwa? Czy z kolei skupienie na biznesowej stronie działania daje w efekcie większe możliwości spełniania oczekiwań społecznych?pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznychpl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Kulturypl
dc.contributor.authorBatko, Roman - 161416 pl
dc.contributor.authorBogacz-Wojtanowska, Ewa - 101573 pl
dc.date.accession2019-04-25pl
dc.date.accessioned2016-03-02T18:32:41Z
dc.date.available2016-03-02T18:32:41Z
dc.date.issued2015pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 205-206pl
dc.description.number4 (56)pl
dc.description.physical195-206pl
dc.description.publication0,75pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume13pl
dc.identifier.doi10.7172/1644-9584.56.12pl
dc.identifier.eissn2300-8792pl
dc.identifier.issn1644-9584pl
dc.identifier.projectROD UJ / Ppl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/21749
dc.identifier.weblinkhttps://pz.wz.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=169406pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensocial economypl
dc.subject.ensocial enterprisespl
dc.subject.enorganizational goalspl
dc.subject.enidentitypl
dc.subject.plekonomia społecznapl
dc.subject.plprzedsiębiorstwo społecznepl
dc.subject.plcele organizacjipl
dc.subject.pltożsamośćpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePrzedsiębiorstwa społeczne : poszukiwanie tożsamości pomiędzy celami ekonomicznymi a społecznymipl
dc.title.alternativeSocial enterprise : finding identity between social and economic goalspl
dc.title.journalProblemy Zarządzaniapl
dc.title.volumePrzedsiębiorczość w XXI wiekupl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In recent years social enterprises have become the subject of public debate as organizations which can solve many social problems at the local level. Hiring people excluded from the labor market, supporting and activating local economic operators and finally the provision of social services are only some of the most basic expectations directed at social enterprises which are constantly growing thanks to public support. On the other hand, they are also expected to achieve business objectives: to compete on the market, generate surpluses and even maximize profits. This discordant duality of expectations social enterprises are forced to face can be conducive to a feeling of unreality of goals and misapprehension (perhaps even loss) of their own identity. The aim of this paper is to show how social enterprises balance the realization of their social and economic goals. What is the consequence of a strong focus on social objectives? Is it the social satisfaction of stakeholders and the enterprise’s dependence on public resources for financial support? Or maybe focusing on the business side results in the enterprises generating more power for themselves which enables them to better meet social expectations?
dc.abstract.plpl
Przedsiębiorstwa społeczne stały się w ostatnich latach przedmiotem debaty publicznej jako organizacje, które mogą rozwiązywać wiele problemów społecznych na poziomie lokalnym. Zatrudnianie osób wykluczonych rynku pracy, wspieranie i aktywizowanie lokalnych podmiotów gospodarczych czy wreszcie dostarczanie usług społecznych to tylko wstępne oczekiwania skierowane ku przedsiębiorstwom społecznym rozwijającym się dzięki publicznemu wsparciu. Jednocześnie oczekuje się od nich także realizacji celów biznesowych — konkurowania na rynku, generowania nadwyżek, a nawet maksymalizacji zysków. Ten dualizm oczekiwań wobec przedsiębiorstw społecznych może prowadzić do poczucia odrealnienia celów i zagubienia (może nawet utraty) własnej tożsamości. Celem opracowania jest przedstawienie, jak przedsiębiorstwa społeczne równoważą w swoim funkcjonowaniu osiąganie celów społecznych i ekonomicznych. Czym skutkuje silny nacisk na osiąganie celów społecznych? Czy jest to zadowolenie społecznych interesariuszy i uzależnienie od publicznych źródeł wsparcia przedsiębiorstwa? Czy z kolei skupienie na biznesowej stronie działania daje w efekcie większe możliwości spełniania oczekiwań społecznych?
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznych
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Kultury
dc.contributor.authorpl
Batko, Roman - 161416
dc.contributor.authorpl
Bogacz-Wojtanowska, Ewa - 101573
dc.date.accessionpl
2019-04-25
dc.date.accessioned
2016-03-02T18:32:41Z
dc.date.available
2016-03-02T18:32:41Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 205-206
dc.description.numberpl
4 (56)
dc.description.physicalpl
195-206
dc.description.publicationpl
0,75
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
13
dc.identifier.doipl
10.7172/1644-9584.56.12
dc.identifier.eissnpl
2300-8792
dc.identifier.issnpl
1644-9584
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / P
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/21749
dc.identifier.weblinkpl
https://pz.wz.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=169406
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
social economy
dc.subject.enpl
social enterprises
dc.subject.enpl
organizational goals
dc.subject.enpl
identity
dc.subject.plpl
ekonomia społeczna
dc.subject.plpl
przedsiębiorstwo społeczne
dc.subject.plpl
cele organizacji
dc.subject.plpl
tożsamość
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Przedsiębiorstwa społeczne : poszukiwanie tożsamości pomiędzy celami ekonomicznymi a społecznymi
dc.title.alternativepl
Social enterprise : finding identity between social and economic goals
dc.title.journalpl
Problemy Zarządzania
dc.title.volumepl
Przedsiębiorczość w XXI wieku
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
3
Warsaw
2
Wroclaw
2
Zabrze
1
Downloads
batko_bogacz-wojtanowska_przedsiebiorstwa_spoleczne_poszukiwanie_tozsamosci_2015.pdf
17