Skąd biorą się różnice w zakresach pojęć nominalnych pomiędzy dziećmi i dorosłymi? : specyficzne czy uniwersalne mechanizmy poznawcze

2004
journal article
article
dc.abstract.plArtykuł dotyczy problemu różnic pomiędzy dziećmi i dorosłymi w zakresach pojęć nominalnych. Różnice te przyjmują najczęściej postać nadmiernej lub niedostatecznej generalizacji pojęć przez dzieci. W artykule dyskutowane są trzy przykładowe wyjaśnienia mechanizmu powstawania różnic w zakresach pojęć oraz prezentowane odpowiadające im badania. Wyjaśnienie tradycyjne, trudne współcześnie do obronienia, zakłada, iż małe dzieci posługują się specyficznym sposobem kategoryzowania obiektów, który nie występuje u dorosłych. Dwa pozostałe wyjaśnienia'. uwzględnianie w kategoryzacji relacji tematycznych oraz, badane przez autorkę, w kategoryzacji podobieństwa egzemplarzy do ideału, wskazują na mechanizmy poznawcze występujące zarówno u dorosłych, jak i dzieci. Celem artykułu jest pokazanie, na przykładzie analizowanych wyjaśnień, ogólniejszej współczesnej tendencji odnoszącej się do problemu różnic w funkcjonowaniu poznawczym dzieci i dorosłych. Polega ona na upatrywaniu różnic pomiędzy dorosłymi i dziećmi w specyfice stosowania uniwersalnych mechanizmów, a nie w odmienności samych mechanizmów poznawczych.pl
dc.contributor.authorBartkowska-Nowak, Dobrosławapl
dc.date.accessioned2020-10-27T13:18:39Z
dc.date.available2020-10-27T13:18:39Z
dc.date.issued2004pl
dc.date.openaccess180
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.number5pl
dc.description.physical109-120pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume9pl
dc.identifier.eissn2084-3879pl
dc.identifier.issn1895-6297pl
dc.identifier.projectROD UJ / OSpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/251521
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSkąd biorą się różnice w zakresach pojęć nominalnych pomiędzy dziećmi i dorosłymi? : specyficzne czy uniwersalne mechanizmy poznawczepl
dc.title.journalPsychologia Rozwojowapl
dc.title.volumeJęzyk w procesie poznania i interakcjach społecznychpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Artykuł dotyczy problemu różnic pomiędzy dziećmi i dorosłymi w zakresach pojęć nominalnych. Różnice te przyjmują najczęściej postać nadmiernej lub niedostatecznej generalizacji pojęć przez dzieci. W artykule dyskutowane są trzy przykładowe wyjaśnienia mechanizmu powstawania różnic w zakresach pojęć oraz prezentowane odpowiadające im badania. Wyjaśnienie tradycyjne, trudne współcześnie do obronienia, zakłada, iż małe dzieci posługują się specyficznym sposobem kategoryzowania obiektów, który nie występuje u dorosłych. Dwa pozostałe wyjaśnienia'. uwzględnianie w kategoryzacji relacji tematycznych oraz, badane przez autorkę, w kategoryzacji podobieństwa egzemplarzy do ideału, wskazują na mechanizmy poznawcze występujące zarówno u dorosłych, jak i dzieci. Celem artykułu jest pokazanie, na przykładzie analizowanych wyjaśnień, ogólniejszej współczesnej tendencji odnoszącej się do problemu różnic w funkcjonowaniu poznawczym dzieci i dorosłych. Polega ona na upatrywaniu różnic pomiędzy dorosłymi i dziećmi w specyfice stosowania uniwersalnych mechanizmów, a nie w odmienności samych mechanizmów poznawczych.
dc.contributor.authorpl
Bartkowska-Nowak, Dobrosława
dc.date.accessioned
2020-10-27T13:18:39Z
dc.date.available
2020-10-27T13:18:39Z
dc.date.issuedpl
2004
dc.date.openaccess
180
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.numberpl
5
dc.description.physicalpl
109-120
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
9
dc.identifier.eissnpl
2084-3879
dc.identifier.issnpl
1895-6297
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OS
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/251521
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Skąd biorą się różnice w zakresach pojęć nominalnych pomiędzy dziećmi i dorosłymi? : specyficzne czy uniwersalne mechanizmy poznawcze
dc.title.journalpl
Psychologia Rozwojowa
dc.title.volumepl
Język w procesie poznania i interakcjach społecznych
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Gdansk
2
Dublin
1
Izabelin C
1
Przemysl
1
Sofia
1
Sosnowiec
1
Downloads
bartkowska-nowak_skad_biora_sie_roznice_w_zakresach_pojec_nominalnych_2004.odt
19
bartkowska-nowak_skad_biora_sie_roznice_w_zakresach_pojec_nominalnych_2004.pdf
15