Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Skąd biorą się różnice w zakresach pojęć nominalnych pomiędzy dziećmi i dorosłymi? : specyficzne czy uniwersalne mechanizmy poznawcze
Artykuł dotyczy problemu różnic pomiędzy dziećmi i dorosłymi w zakresach pojęć nominalnych. Różnice te przyjmują najczęściej postać nadmiernej lub niedostatecznej generalizacji pojęć przez dzieci. W artykule dyskutowane są trzy przykładowe wyjaśnienia mechanizmu powstawania różnic w zakresach pojęć oraz prezentowane odpowiadające im badania. Wyjaśnienie tradycyjne, trudne współcześnie do obronienia, zakłada, iż małe dzieci posługują się specyficznym sposobem kategoryzowania obiektów, który nie występuje u dorosłych. Dwa pozostałe wyjaśnienia'. uwzględnianie w kategoryzacji relacji tematycznych oraz, badane przez autorkę, w kategoryzacji podobieństwa egzemplarzy do ideału, wskazują na mechanizmy poznawcze występujące zarówno u dorosłych, jak i dzieci. Celem artykułu jest pokazanie, na przykładzie analizowanych wyjaśnień, ogólniejszej współczesnej tendencji odnoszącej się do problemu różnic w funkcjonowaniu poznawczym dzieci i dorosłych. Polega ona na upatrywaniu różnic pomiędzy dorosłymi i dziećmi w specyfice stosowania uniwersalnych mechanizmów, a nie w odmienności samych mechanizmów poznawczych.
dc.abstract.pl | Artykuł dotyczy problemu różnic pomiędzy dziećmi i dorosłymi w zakresach pojęć nominalnych. Różnice te przyjmują najczęściej postać nadmiernej lub niedostatecznej generalizacji pojęć przez dzieci. W artykule dyskutowane są trzy przykładowe wyjaśnienia mechanizmu powstawania różnic w zakresach pojęć oraz prezentowane odpowiadające im badania. Wyjaśnienie tradycyjne, trudne współcześnie do obronienia, zakłada, iż małe dzieci posługują się specyficznym sposobem kategoryzowania obiektów, który nie występuje u dorosłych. Dwa pozostałe wyjaśnienia'. uwzględnianie w kategoryzacji relacji tematycznych oraz, badane przez autorkę, w kategoryzacji podobieństwa egzemplarzy do ideału, wskazują na mechanizmy poznawcze występujące zarówno u dorosłych, jak i dzieci. Celem artykułu jest pokazanie, na przykładzie analizowanych wyjaśnień, ogólniejszej współczesnej tendencji odnoszącej się do problemu różnic w funkcjonowaniu poznawczym dzieci i dorosłych. Polega ona na upatrywaniu różnic pomiędzy dorosłymi i dziećmi w specyfice stosowania uniwersalnych mechanizmów, a nie w odmienności samych mechanizmów poznawczych. | pl |
dc.contributor.author | Bartkowska-Nowak, Dobrosława | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-27T13:18:39Z | |
dc.date.available | 2020-10-27T13:18:39Z | |
dc.date.issued | 2004 | pl |
dc.date.openaccess | 180 | |
dc.description.accesstime | po opublikowaniu | |
dc.description.number | 5 | pl |
dc.description.physical | 109-120 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 9 | pl |
dc.identifier.eissn | 2084-3879 | pl |
dc.identifier.issn | 1895-6297 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OS | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/251521 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Dozwolony użytek utworów chronionych | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Skąd biorą się różnice w zakresach pojęć nominalnych pomiędzy dziećmi i dorosłymi? : specyficzne czy uniwersalne mechanizmy poznawcze | pl |
dc.title.journal | Psychologia Rozwojowa | pl |
dc.title.volume | Język w procesie poznania i interakcjach społecznych | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
13
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access