Poezja – muzyka – rock. Związki poetycko-muzyczne w twórczości Marcina Świetlickiego

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this BA thesis is the relationship between poetry and music in Marcin Świetlicki’s poetic works. He is well-known for his extraordinary way of presenting poetry, based on combining the poems with rock music and performing it on stage, accompanied by the music band named Świetliki. The first part of this dissertation explains the phenomena of this poet and the ambiguity of his image in the media: Świetlicki as a poet is different than Świetlicki as a vocalist. It is a kind of an original poetic strategy, which consists in connecting high culture with popular culture, by using rock music. The thesis presents the relations between poetry and a song as a genre, it also focuses on the differences between the popular song and the song which belongs to high culture. ‘Sung poetry’ is treated as separate phenomenon. This work examines the characteristic features of rock music and its influence on young poets and the whole generation. The second part of the dissertation concerns the uniqueness of Marcin Świetlicki, who rejects both the traditional role of a poet and the rules of writing song lyrics. Simultaneously, he claims that his poetic oeuvre and song texts are the unity. The musicality of his poems is not able to be described by the conventional methodology, which is typically used to examine music and poetry. It is based on the specific rhythm and repetitions, because the sound of his poetry is the most important thing to Świetlicki. The last part of this thesis is the analysis and the interpretation of his particular poems and songs, in order to show how music influences the interpretation of text and changes its meaning.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy są zależności poetycko-muzyczne w twórczości poetyckiej Marcina Świetlickiego, znanego ze swojego niecodziennego sposobu prezentacji poezji, jakim jest łączenie tekstów wierszy z muzyką rockową i wykonywanie ich na scenie wraz z zespołem Świetliki. Pierwsza część tekstu służy wyjaśnieniu fenomenu tego poety, z uwzględnieniem dwoistości jego medialnego wizerunku, gdyż Świetlicki inaczej kreuje postać siebie jako poety, a inaczej jako wokalisty i lidera Świetlików. Dopiero połączenie obu ról tworzy pełny obraz autora i pokazują jego poetycką strategię - polegającą na łączeniu sztuki wysokiej z kulturą popularną, masową, za pomocą muzyki rockowej. W pracy podjęta zostaje także próba wyjaśnienia zależności między poezją a piosenką, poprzez przedstawienie podstawowych cech odróżniających piosenkę popularną od pieśni, a także oddzielenie jej od zjawiska zwanego poezją śpiewaną, by wreszcie wskazać, czym charakteryzuje się piosenka rockowa i jaki jest jej wpływ na kształtowanie się świadomości młodego pokolenia współczesnych polskich poetów. Druga część pracy zwraca uwagę na miejsce Świetlickiego w tej tradycji i jego oryginalność na każdej płaszczyźnie. Nonkonformizm tego autora przejawia się zarówno w zanegowaniu tradycyjnej roli poety, jak i odrzuceniu reguł praktyki tekściarskiej, przy jednoczesnym utrzymywaniu, że jego twórczość poetycka i piosenkowa stanowią jedność. Muzyczność jego utworów wymyka się tradycyjnej metodologii stosowanej przy opisywaniu zjawisk literacko-muzycznych. Opiera się ona przede wszystkim na specyficznej rytmiczności oraz repetycyjności, co pokazano na przykładzie konkretnych tekstów (Bałwan, Ładnienie). Poeta podkreśla bowiem, że brzmienie jest w jego tekstach kwestią kluczową. Ostatnia część pracy ma formę analityczno-interpretacyjną i ukazuje, w jaki sposób muzyka wpływa na interpretację tekstu wiersza i zmienia jego znaczenie.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSokalska, Małgorzata - 147950 pl
dc.contributor.authorTomasik, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerFazan, Jarosław - 127886 pl
dc.contributor.reviewerSokalska, Małgorzata - 147950 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:20:44Z
dc.date.available2020-07-27T16:20:44Z
dc.date.submitted2018-07-12pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-123730-209274pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228082
dc.languagepolpl
dc.subject.enŚwietlicki, music, poetry, song, rock, musicality, performing, poempl
dc.subject.plŚwietlicki, muzyka, poezja, piosenka, rock, muzyczność, wykonanie, wierszpl
dc.titlePoezja – muzyka – rock. Związki poetycko-muzyczne w twórczości Marcina Świetlickiegopl
dc.title.alternativePoetry - music - rock. Poetic and musical relations in the oeuvre of Marcin Świetlickipl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this BA thesis is the relationship between poetry and music in Marcin Świetlicki’s poetic works. He is well-known for his extraordinary way of presenting poetry, based on combining the poems with rock music and performing it on stage, accompanied by the music band named Świetliki. The first part of this dissertation explains the phenomena of this poet and the ambiguity of his image in the media: Świetlicki as a poet is different than Świetlicki as a vocalist. It is a kind of an original poetic strategy, which consists in connecting high culture with popular culture, by using rock music. The thesis presents the relations between poetry and a song as a genre, it also focuses on the differences between the popular song and the song which belongs to high culture. ‘Sung poetry’ is treated as separate phenomenon. This work examines the characteristic features of rock music and its influence on young poets and the whole generation. The second part of the dissertation concerns the uniqueness of Marcin Świetlicki, who rejects both the traditional role of a poet and the rules of writing song lyrics. Simultaneously, he claims that his poetic oeuvre and song texts are the unity. The musicality of his poems is not able to be described by the conventional methodology, which is typically used to examine music and poetry. It is based on the specific rhythm and repetitions, because the sound of his poetry is the most important thing to Świetlicki. The last part of this thesis is the analysis and the interpretation of his particular poems and songs, in order to show how music influences the interpretation of text and changes its meaning.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy są zależności poetycko-muzyczne w twórczości poetyckiej Marcina Świetlickiego, znanego ze swojego niecodziennego sposobu prezentacji poezji, jakim jest łączenie tekstów wierszy z muzyką rockową i wykonywanie ich na scenie wraz z zespołem Świetliki. Pierwsza część tekstu służy wyjaśnieniu fenomenu tego poety, z uwzględnieniem dwoistości jego medialnego wizerunku, gdyż Świetlicki inaczej kreuje postać siebie jako poety, a inaczej jako wokalisty i lidera Świetlików. Dopiero połączenie obu ról tworzy pełny obraz autora i pokazują jego poetycką strategię - polegającą na łączeniu sztuki wysokiej z kulturą popularną, masową, za pomocą muzyki rockowej. W pracy podjęta zostaje także próba wyjaśnienia zależności między poezją a piosenką, poprzez przedstawienie podstawowych cech odróżniających piosenkę popularną od pieśni, a także oddzielenie jej od zjawiska zwanego poezją śpiewaną, by wreszcie wskazać, czym charakteryzuje się piosenka rockowa i jaki jest jej wpływ na kształtowanie się świadomości młodego pokolenia współczesnych polskich poetów. Druga część pracy zwraca uwagę na miejsce Świetlickiego w tej tradycji i jego oryginalność na każdej płaszczyźnie. Nonkonformizm tego autora przejawia się zarówno w zanegowaniu tradycyjnej roli poety, jak i odrzuceniu reguł praktyki tekściarskiej, przy jednoczesnym utrzymywaniu, że jego twórczość poetycka i piosenkowa stanowią jedność. Muzyczność jego utworów wymyka się tradycyjnej metodologii stosowanej przy opisywaniu zjawisk literacko-muzycznych. Opiera się ona przede wszystkim na specyficznej rytmiczności oraz repetycyjności, co pokazano na przykładzie konkretnych tekstów (Bałwan, Ładnienie). Poeta podkreśla bowiem, że brzmienie jest w jego tekstach kwestią kluczową. Ostatnia część pracy ma formę analityczno-interpretacyjną i ukazuje, w jaki sposób muzyka wpływa na interpretację tekstu wiersza i zmienia jego znaczenie.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Sokalska, Małgorzata - 147950
dc.contributor.authorpl
Tomasik, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Fazan, Jarosław - 127886
dc.contributor.reviewerpl
Sokalska, Małgorzata - 147950
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:20:44Z
dc.date.available
2020-07-27T16:20:44Z
dc.date.submittedpl
2018-07-12
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-123730-209274
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228082
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Świetlicki, music, poetry, song, rock, musicality, performing, poem
dc.subject.plpl
Świetlicki, muzyka, poezja, piosenka, rock, muzyczność, wykonanie, wiersz
dc.titlepl
Poezja – muzyka – rock. Związki poetycko-muzyczne w twórczości Marcina Świetlickiego
dc.title.alternativepl
Poetry - music - rock. Poetic and musical relations in the oeuvre of Marcin Świetlicki
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
61
Views per month
Views per city
Wroclaw
11
Krakow
6
Poznan
5
Bielany Wroclawskie
4
Olkusz
3
Zagreb
3
Dublin
2
Olsztyn
2
Warsaw
2
Gorlice
1

No access

No Thumbnail Available