Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kreatywność językowa cudzoziemców na przykładzie przezwisk
Nicknames as the example of foreigners' language creativity
przezwisko, cudzoziemiec, słowotwórstwo, antroponim, glottodydaktyka
nickname, foreigner, word formation, anthroponym, glottodidactics
Praca dyplomowa pod tytułem „Kreatywność językowa cudzoziemców na przykładzie przezwisk” ma na celu zbadanie czy obcokrajowcy uczący się języka polskiego jako obcego mają szansę na tworzenie przezwisk na miarę rodzimych użytkowników języka. Antroponimy przezwiskowe są ważne z uwagi na to, iż pozwalają dostrzec kreatywność językową oraz ocenić znajomość polskiego systemu słowotwórczego. W pracy opisano problemy, jakie stwarza dość nieregularny system słowotwórczy, ale i możliwości jakie daje jego opanowanie, a także sposoby, metody nauczania. W niniejszej pracy porównano przezwiska tworzone przez polskich gimnazjalistów zebranych podczas pracy licencjackiej, z tymi tworzonymi przez cudzoziemców. Aby uzyskać rzetelne i trafne wyniki posłużono się ankietą, która była osobiście doręczona przez autora pracy do różnych ośrodków nauczania oraz rozesłana do różnych portali internetowych. Celem pracy było również zbadanie, czy narodowość, poziom znajomości języka polskiego, płeć, a także czas spędzony w Polsce mają wpływ na jakość i ilość tworzonych przezwisk. Badania dowiodły, iż obcokrajowcy uczący się języka polskiego jako obcego lub drugiego nie tworzą tak ciekawych i pomysłowych antroponimów jak polscy gimnazjaliści oraz nie ma znaczącej korelacji pomiędzy płcią respondentów, narodowością, poziomem językowym oraz czasem przebywania w Polsce a jakością przezwisk. W pracy podano kilka przyczyn i wyjaśnień takich rezultatów.
The aim of a thesis “The language creativity of foreigners on the examples of nicknames” is to research whether foreigners learning Polish as a foreign language have an ability to create nicknames that would be of the same quality as the ones created by native speakers. Nicknames are important because they allow to see the language creativity and asses the knowledge of Polish formative system. In the thesis there is described the problem of irregular formative system, as well as possibilities available by mastering it and methods of teaching it. Nicknames created by foreigners are compared with the ones created by Polish students that have been collected during licentiate. In order to obtain reliable and accurate results a questionnaire was used, which was personally provided by the author of the thesis to various learning centers and send to various Internet portals. The goal of the thesis was also checking if and to what extent nationality, level of knowledge of Polish language, sex and time spend in Poland influence on the quality and quantity of created nicknames. The research shows that foreigners learning Polish as foreign or second language do not create as interesting and ingenious nicknames as Polish students and there is no significant correlation between nationality, level of knowledge of Polish language, sex, or time spend in Poland and the quality of nicknames. A few causes of such results are described in the thesis.
dc.abstract.en | The aim of a thesis “The language creativity of foreigners on the examples of nicknames” is to research whether foreigners learning Polish as a foreign language have an ability to create nicknames that would be of the same quality as the ones created by native speakers. Nicknames are important because they allow to see the language creativity and asses the knowledge of Polish formative system. In the thesis there is described the problem of irregular formative system, as well as possibilities available by mastering it and methods of teaching it. Nicknames created by foreigners are compared with the ones created by Polish students that have been collected during licentiate. In order to obtain reliable and accurate results a questionnaire was used, which was personally provided by the author of the thesis to various learning centers and send to various Internet portals. The goal of the thesis was also checking if and to what extent nationality, level of knowledge of Polish language, sex and time spend in Poland influence on the quality and quantity of created nicknames. The research shows that foreigners learning Polish as foreign or second language do not create as interesting and ingenious nicknames as Polish students and there is no significant correlation between nationality, level of knowledge of Polish language, sex, or time spend in Poland and the quality of nicknames. A few causes of such results are described in the thesis. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dyplomowa pod tytułem „Kreatywność językowa cudzoziemców na przykładzie przezwisk” ma na celu zbadanie czy obcokrajowcy uczący się języka polskiego jako obcego mają szansę na tworzenie przezwisk na miarę rodzimych użytkowników języka. Antroponimy przezwiskowe są ważne z uwagi na to, iż pozwalają dostrzec kreatywność językową oraz ocenić znajomość polskiego systemu słowotwórczego. W pracy opisano problemy, jakie stwarza dość nieregularny system słowotwórczy, ale i możliwości jakie daje jego opanowanie, a także sposoby, metody nauczania. W niniejszej pracy porównano przezwiska tworzone przez polskich gimnazjalistów zebranych podczas pracy licencjackiej, z tymi tworzonymi przez cudzoziemców. Aby uzyskać rzetelne i trafne wyniki posłużono się ankietą, która była osobiście doręczona przez autora pracy do różnych ośrodków nauczania oraz rozesłana do różnych portali internetowych. Celem pracy było również zbadanie, czy narodowość, poziom znajomości języka polskiego, płeć, a także czas spędzony w Polsce mają wpływ na jakość i ilość tworzonych przezwisk. Badania dowiodły, iż obcokrajowcy uczący się języka polskiego jako obcego lub drugiego nie tworzą tak ciekawych i pomysłowych antroponimów jak polscy gimnazjaliści oraz nie ma znaczącej korelacji pomiędzy płcią respondentów, narodowością, poziomem językowym oraz czasem przebywania w Polsce a jakością przezwisk. W pracy podano kilka przyczyn i wyjaśnień takich rezultatów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Seretny, Anna - 131831 | pl |
dc.contributor.author | Bolarczyk, Marlena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stefańczyk, Wiesław - 132088 | pl |
dc.contributor.reviewer | Seretny, Anna - 131831 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:36:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:36:24Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107847-199050 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214098 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | nickname, foreigner, word formation, anthroponym, glottodidactics | pl |
dc.subject.pl | przezwisko, cudzoziemiec, słowotwórstwo, antroponim, glottodydaktyka | pl |
dc.title | Kreatywność językowa cudzoziemców na przykładzie przezwisk | pl |
dc.title.alternative | Nicknames as the example of foreigners' language creativity | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |