Realne potrzeby twórców wirtualnej rzeczywistości : doświadczenia z pracy badawczej w ramach spółki z branży gamedev

2021
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T23:04:11Z
dc.abstract.plCel: Celem artykułu jest prezentacja wyzwań i korzyści płynących ze współpracy psychologów z twórcami gier. Tezy: Konsekwencją gwałtownego wzrostu popularności gier komputerowych jest zwiększone zapotrzebowanie na usługi psychologów. Obok przeciwdziałania negatywnym skutkom grania i badań podstawowych nad konsekwencjami grania, dziedziną wykorzystującą kompetencje psychologiczne jest projektowanie gier - zarówno rozrywkowych jak i poważnych. Konkluzje: Po przybliżeniu branży gier, autor relacjonuje swoje obserwacje wynikające z pięcioletniego doświadczenia w kierowaniu działem badawczym jednej ze spółek produkujących gry. Przytoczone zostają czynniki zachęcające przedstawicieli branży do nawiązywania współpracy z psychologami-badaczami. Na przykładzie zrealizowanych projektów badawczych przedstawiono najważniejsze korzyści będące udziałem psychologa podejmującego się prowadzenia badań stosowanych w dziedzinie gier. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu innowacyjności - podstawowego celu prac badawczo-rozwojowych, niekiedy niesłusznie marginalizowanemu w przypadku badań podstawowych. Zasygnalizowano również trzy zagadnienia utrudniające efektywną współpracę oraz zastosowane w praktyce środki zaradcze. Zaprezentowane fakty mogą pomóc we wstępnym oszacowaniu sensowności poszukiwań okazji do współpracy badawczej w tej dziedzinie oraz prowadzić do bardziej ogólnych refleksji na temat odpowiedzialności badaczy za poprawę funkcjonowania społeczeństw.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanejpl
dc.contributor.authorStrojny, Paweł - 104922 pl
dc.date.accession2022-02-23pl
dc.date.accessioned2022-02-25T17:05:01Z
dc.date.available2022-02-25T17:05:01Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 84-85pl
dc.description.number2pl
dc.description.physical73-85pl
dc.description.publication0,95pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume64pl
dc.identifier.doi10.31648/pp.7327pl
dc.identifier.issn0048-5675pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/288586
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/7327pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.plgry komputerowepl
dc.subject.plgamedevpl
dc.subject.plspołeczeństwopl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleRealne potrzeby twórców wirtualnej rzeczywistości : doświadczenia z pracy badawczej w ramach spółki z branży gamedevpl
dc.title.alternativeReal needs of virtual reality developers : experiences from research work within a gamedev companypl
dc.title.journalPrzegląd Psychologicznypl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T23:04:11Z
dc.abstract.plpl
Cel: Celem artykułu jest prezentacja wyzwań i korzyści płynących ze współpracy psychologów z twórcami gier. Tezy: Konsekwencją gwałtownego wzrostu popularności gier komputerowych jest zwiększone zapotrzebowanie na usługi psychologów. Obok przeciwdziałania negatywnym skutkom grania i badań podstawowych nad konsekwencjami grania, dziedziną wykorzystującą kompetencje psychologiczne jest projektowanie gier - zarówno rozrywkowych jak i poważnych. Konkluzje: Po przybliżeniu branży gier, autor relacjonuje swoje obserwacje wynikające z pięcioletniego doświadczenia w kierowaniu działem badawczym jednej ze spółek produkujących gry. Przytoczone zostają czynniki zachęcające przedstawicieli branży do nawiązywania współpracy z psychologami-badaczami. Na przykładzie zrealizowanych projektów badawczych przedstawiono najważniejsze korzyści będące udziałem psychologa podejmującego się prowadzenia badań stosowanych w dziedzinie gier. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu innowacyjności - podstawowego celu prac badawczo-rozwojowych, niekiedy niesłusznie marginalizowanemu w przypadku badań podstawowych. Zasygnalizowano również trzy zagadnienia utrudniające efektywną współpracę oraz zastosowane w praktyce środki zaradcze. Zaprezentowane fakty mogą pomóc we wstępnym oszacowaniu sensowności poszukiwań okazji do współpracy badawczej w tej dziedzinie oraz prowadzić do bardziej ogólnych refleksji na temat odpowiedzialności badaczy za poprawę funkcjonowania społeczeństw.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Psychologii Stosowanej
dc.contributor.authorpl
Strojny, Paweł - 104922
dc.date.accessionpl
2022-02-23
dc.date.accessioned
2022-02-25T17:05:01Z
dc.date.available
2022-02-25T17:05:01Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 84-85
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
73-85
dc.description.publicationpl
0,95
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
64
dc.identifier.doipl
10.31648/pp.7327
dc.identifier.issnpl
0048-5675
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/288586
dc.identifier.weblinkpl
https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/7327
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.plpl
gry komputerowe
dc.subject.plpl
gamedev
dc.subject.plpl
społeczeństwo
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Realne potrzeby twórców wirtualnej rzeczywistości : doświadczenia z pracy badawczej w ramach spółki z branży gamedev
dc.title.alternativepl
Real needs of virtual reality developers : experiences from research work within a gamedev company
dc.title.journalpl
Przegląd Psychologiczny
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
41
Views per month
Views per city
Poznan
6
Warsaw
6
Krakow
5
Ashburn
4
Wroclaw
4
Koszalin
2
Lodz
2
Bialystok
1
Braniewo
1
Bukowno
1
Downloads
strojny_realne_potrzeby_tworcow_wirtualnej_rzeczywistosci_2021.pdf
6