Muzyczność dzieła literackiego

2012
book
monography
dc.abstract.plJest to książka o przejawach muzyczności dzieła literackiego, wyrastająca z tradycji polskich badań teoretycznoliterackich nad związkami literatury z muzyką i jednocześnie z tradycji zachodnioeuropejskich studiów z zakresu tzw. komparatystyki interdyscyplinarnej. Z perspektywy teoretycznoliterackiej nakreślona zostaje problematyka różnorodnych aspektów "muzyczności" - zarówno w samej literaturze (cecha tekstu literackiego), jak i we współczesnych badaniach humanistycznych (dyskurs interdyscyplinarny). Autor, proponując szczegółowe interpretacje m.in. tekstów Stanisława Barańczaka, Paula Celana, Philippe’a Sollersa, rozróżnia trzy podstawowe możliwości istnienia kontekstów muzyki w dziele literackim. Tenże szczególny wariant literackich nawiązań intertekstualnych, pogranicznych form intertekstualności (czy intermedialności), sprowadza do trzech poziomów tekstowych. Po pierwsze, sfery brzmieniowej tekstu literackiego (kształtowanej świadomie w związku z muzyką), po drugie, tematyzowania muzyki (zwłaszcza prezentacji o charakterze deskryptywnym), po trzecie, muzycznej konstrukcyjności, tzn. konstrukcji utworu literackiego tworzonej na podstawie interpretacji schematu czy techniki muzycznej. Książka - zawierająca obszerną bibliografię przedmiotową - przeznaczona jest przede wszystkim dla badaczy literatury, w szczególności komparatystów oraz zwolenników badań pogranicza sztuk, może się okazać także interesująca i dla muzykologów.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Teorii Literaturypl
dc.contributor.authorHejmej, Andrzej - 128303 pl
dc.date.accessioned2018-08-23T06:49:38Z
dc.date.available2018-08-23T06:49:38Z
dc.date.issued2012pl
dc.description.additionalWyd. 1: 2000, wyd. 2: 2001, wyd. 2 popr.: 2002. Streszcz. po ang., bibliogr., indeksypl
dc.description.edition3pl
dc.description.physical269pl
dc.description.publication16pl
dc.description.seriesRes Humanae - Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.identifier.isbn978-83-231-2826-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/56324
dc.languagepolpl
dc.pubinfoToruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernikapl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enliteraturepl
dc.subject.enmusicpl
dc.subject.encomparative studiespl
dc.subject.plliteraturapl
dc.subject.plmuzykapl
dc.subject.plkomparatystyka interdyscyplinarnapl
dc.subtypeMonographypl
dc.titleMuzyczność dzieła literackiegopl
dc.title.alternativeMusicality of a literary workpl
dc.typeBookpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Jest to książka o przejawach muzyczności dzieła literackiego, wyrastająca z tradycji polskich badań teoretycznoliterackich nad związkami literatury z muzyką i jednocześnie z tradycji zachodnioeuropejskich studiów z zakresu tzw. komparatystyki interdyscyplinarnej. Z perspektywy teoretycznoliterackiej nakreślona zostaje problematyka różnorodnych aspektów "muzyczności" - zarówno w samej literaturze (cecha tekstu literackiego), jak i we współczesnych badaniach humanistycznych (dyskurs interdyscyplinarny). Autor, proponując szczegółowe interpretacje m.in. tekstów Stanisława Barańczaka, Paula Celana, Philippe’a Sollersa, rozróżnia trzy podstawowe możliwości istnienia kontekstów muzyki w dziele literackim. Tenże szczególny wariant literackich nawiązań intertekstualnych, pogranicznych form intertekstualności (czy intermedialności), sprowadza do trzech poziomów tekstowych. Po pierwsze, sfery brzmieniowej tekstu literackiego (kształtowanej świadomie w związku z muzyką), po drugie, tematyzowania muzyki (zwłaszcza prezentacji o charakterze deskryptywnym), po trzecie, muzycznej konstrukcyjności, tzn. konstrukcji utworu literackiego tworzonej na podstawie interpretacji schematu czy techniki muzycznej. Książka - zawierająca obszerną bibliografię przedmiotową - przeznaczona jest przede wszystkim dla badaczy literatury, w szczególności komparatystów oraz zwolenników badań pogranicza sztuk, może się okazać także interesująca i dla muzykologów.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Teorii Literatury
dc.contributor.authorpl
Hejmej, Andrzej - 128303
dc.date.accessioned
2018-08-23T06:49:38Z
dc.date.available
2018-08-23T06:49:38Z
dc.date.issuedpl
2012
dc.description.additionalpl
Wyd. 1: 2000, wyd. 2: 2001, wyd. 2 popr.: 2002. Streszcz. po ang., bibliogr., indeksy
dc.description.editionpl
3
dc.description.physicalpl
269
dc.description.publicationpl
16
dc.description.series
Res Humanae - Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.identifier.isbnpl
978-83-231-2826-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/56324
dc.languagepl
pol
dc.pubinfopl
Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
literature
dc.subject.enpl
music
dc.subject.enpl
comparative studies
dc.subject.plpl
literatura
dc.subject.plpl
muzyka
dc.subject.plpl
komparatystyka interdyscyplinarna
dc.subtypepl
Monography
dc.titlepl
Muzyczność dzieła literackiego
dc.title.alternativepl
Musicality of a literary work
dc.typepl
Book
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available