Деякі прояви поліфонічності в структурі футуристичної лірики (на вибраних прикладах з поезії Веліміра Хлебнікова)

2017
journal article
article
dc.abstract.enThe proximity of music and literature is not a new problem in the fields of both musicology and literary criticism. The association between music and poetry is particularly noticeable. Extremely interesting realization of musical themes appear in the futuristic poetry. It should be borne in mind that direct analogy between the musical and poetic aspects of polyphony is impossible, since both of these fields of art use a different coding. Therefore, the analysis of the poem in this angle should be conducted not holistically, but selectively and the research apparatus must be eclectic. All this will allow for the most objective analysis of the piece in terms of its musical analogy. In this article we will examine the possibility of the emergence of elements of polyphony in the rhythm of the line. In this respect the poem by one of the greatest Russian cubofuturists Velimir Khlebnikov will be examined. The analysis will be based on Yefim Etkind’s multidimensional rhythm typology, which includes elements such as tonic, syllabic and syntax rhythms, as well as rhymes, both final and anaphoric or internal. The purpose of the interpretation of the line in these terms is to demonstrate that the overlapping levels of rhythm create a system, which to some extent mimics polyphony. In the context of polyphony in Khlebnikov 's poetry, as well as other representatives of futurism, including Ukrainian, it is necessary to mention a specific metric structure, which consists in combining various metric systems in small sections of text. Such a grip is called micropolymmetry, and combined with the specific neologisms commonly used by futurists, both Russian and Ukrainian, gives extremely interesting multidimensional sounds. In the context of this work, they can be considered as a polyphonic manifestations of the material of the rhythmic structure.pl
dc.abstract.otherДосліджуються спільні властивості музики і поезії з перспективи дослідницької методології компаративізму, визначаються риси спорідненості між музичною і пое- тичною поліфонічною композицією на матеріалі ритмічної структури футуристичних ліричних експериментів В. Хлєбнікова. Відзначаються різні ознаки поліфонічності текстів Хлєбнікова, які реалізуються на різних рівнях, зокрема найбільш виразно їх можна спостерігати на матріалі композиційного ритму.pl
dc.abstract.plBliskość muzyki i literatury nie jest nowym zagadnieniem w dziedzinie zarówno muzykologii jak i literaturoznawstwa. Szczególnie wyraźne są związki muzyki i poezji. Niezwykle interesująca realizacja motywów muzycznych pojawia się w poezji futurystycznej. W danej pracy przeanalizowana zostanie możliwość pojawienia się elementów polifonii w rytmice wiersza. Pod tym kątem zbadany zostanie utwór jednego z najwybitniejszych kubofuturystów rosyjskich, Wielimira Chlebnikowa. Analiza oparta będzie na wielowymiarowej typologii rytmu Jefima Etkinda, która zawiera takie elementy jak rytm toniczny, sylabiczny, rytm na poziomie składni, a także rymów, zarówno tych końcowych jak i anaforycznych czy wewnętrznych. Celem interpretacji wiersza w takim wymiarze jest wykazanie, że nakładające się na siebie poziomy rytmu tworzą system, który w pewnym stopniu imituje polifonię. W kontekście polifoniczności w poezji Chlebnikowa, a także innych przedstawicieli futuryzmu, w tym także ukraińskiego, należy wspomnieć o specyficznej budowie metrycznej, która polega na łączeniu różnych systemów metrycznych i miar wierszowych na niewielkich odcinkach tekstu. Taki chwyt nazywany jest mikropolimetrią i w połączeniu ze specyficznymi neologizmami, których częsta używali futuryści, zarówno rosyjscy, jak i ukraińscy, daje niezwykle interesujące wielowymiarowe brzmienia. W kontekście niniejszej pracy można uznać je za przejawy polifoniczności na materiale struktury rytmicznej.pl
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiejpl
dc.contributor.authorDubiel, Ksenia - 162918 pl
dc.date.accession2021-07-27pl
dc.date.accessioned2021-08-10T07:41:51Z
dc.date.available2021-08-10T07:41:51Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalAutorka podpisana w języku ukraińskim : Ксенія Дубєль. Bibliogr. s. 93pl
dc.description.number3 (25)pl
dc.description.physical87-93pl
dc.description.publication0,4pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn2224-0926pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/277038
dc.identifier.weblinkhttps://ukrmus.files.wordpress.com/2018/01/2017-3-n25-12.pdfpl
dc.languageukrpl
dc.language.containerukrpl
dc.participationDubiel, Ksenia: 100%;pl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.otherВ. Хлєбніковpl
dc.subject.otherфутуризмpl
dc.subject.otherполіфоніяpl
dc.subject.otherритмpl
dc.subject.otherполіфонія текстуpl
dc.subject.plWielimir Chlebnikowpl
dc.subject.plfuturyzm rosyjskipl
dc.subject.plpolifoniapl
dc.subject.plrytmpl
dc.subject.plpolifoniczność tekstupl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleДеякі прояви поліфонічності в структурі футуристичної лірики (на вибраних прикладах з поезії Веліміра Хлебнікова)pl
dc.title.alternativeDeâkì proâvi polìfonìčnostì v strukturì futurističnoï lìriki (na vibranih prikladah z poezìï Velìmìra Hlebnìkova)pl
dc.title.alternativeAbout the implementation of polyphony in the structure of the futuristic lyrics (on the selected examples of V. Khlebnikov lyrics)pl
dc.title.journalУкраїнська Музика = Ukraïns'ka Muzikapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The proximity of music and literature is not a new problem in the fields of both musicology and literary criticism. The association between music and poetry is particularly noticeable. Extremely interesting realization of musical themes appear in the futuristic poetry. It should be borne in mind that direct analogy between the musical and poetic aspects of polyphony is impossible, since both of these fields of art use a different coding. Therefore, the analysis of the poem in this angle should be conducted not holistically, but selectively and the research apparatus must be eclectic. All this will allow for the most objective analysis of the piece in terms of its musical analogy. In this article we will examine the possibility of the emergence of elements of polyphony in the rhythm of the line. In this respect the poem by one of the greatest Russian cubofuturists Velimir Khlebnikov will be examined. The analysis will be based on Yefim Etkind’s multidimensional rhythm typology, which includes elements such as tonic, syllabic and syntax rhythms, as well as rhymes, both final and anaphoric or internal. The purpose of the interpretation of the line in these terms is to demonstrate that the overlapping levels of rhythm create a system, which to some extent mimics polyphony. In the context of polyphony in Khlebnikov 's poetry, as well as other representatives of futurism, including Ukrainian, it is necessary to mention a specific metric structure, which consists in combining various metric systems in small sections of text. Such a grip is called micropolymmetry, and combined with the specific neologisms commonly used by futurists, both Russian and Ukrainian, gives extremely interesting multidimensional sounds. In the context of this work, they can be considered as a polyphonic manifestations of the material of the rhythmic structure.
dc.abstract.otherpl
Досліджуються спільні властивості музики і поезії з перспективи дослідницької методології компаративізму, визначаються риси спорідненості між музичною і пое- тичною поліфонічною композицією на матеріалі ритмічної структури футуристичних ліричних експериментів В. Хлєбнікова. Відзначаються різні ознаки поліфонічності текстів Хлєбнікова, які реалізуються на різних рівнях, зокрема найбільш виразно їх можна спостерігати на матріалі композиційного ритму.
dc.abstract.plpl
Bliskość muzyki i literatury nie jest nowym zagadnieniem w dziedzinie zarówno muzykologii jak i literaturoznawstwa. Szczególnie wyraźne są związki muzyki i poezji. Niezwykle interesująca realizacja motywów muzycznych pojawia się w poezji futurystycznej. W danej pracy przeanalizowana zostanie możliwość pojawienia się elementów polifonii w rytmice wiersza. Pod tym kątem zbadany zostanie utwór jednego z najwybitniejszych kubofuturystów rosyjskich, Wielimira Chlebnikowa. Analiza oparta będzie na wielowymiarowej typologii rytmu Jefima Etkinda, która zawiera takie elementy jak rytm toniczny, sylabiczny, rytm na poziomie składni, a także rymów, zarówno tych końcowych jak i anaforycznych czy wewnętrznych. Celem interpretacji wiersza w takim wymiarze jest wykazanie, że nakładające się na siebie poziomy rytmu tworzą system, który w pewnym stopniu imituje polifonię. W kontekście polifoniczności w poezji Chlebnikowa, a także innych przedstawicieli futuryzmu, w tym także ukraińskiego, należy wspomnieć o specyficznej budowie metrycznej, która polega na łączeniu różnych systemów metrycznych i miar wierszowych na niewielkich odcinkach tekstu. Taki chwyt nazywany jest mikropolimetrią i w połączeniu ze specyficznymi neologizmami, których częsta używali futuryści, zarówno rosyjscy, jak i ukraińscy, daje niezwykle interesujące wielowymiarowe brzmienia. W kontekście niniejszej pracy można uznać je za przejawy polifoniczności na materiale struktury rytmicznej.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej
dc.contributor.authorpl
Dubiel, Ksenia - 162918
dc.date.accessionpl
2021-07-27
dc.date.accessioned
2021-08-10T07:41:51Z
dc.date.available
2021-08-10T07:41:51Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Autorka podpisana w języku ukraińskim : Ксенія Дубєль. Bibliogr. s. 93
dc.description.numberpl
3 (25)
dc.description.physicalpl
87-93
dc.description.publicationpl
0,4
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issnpl
2224-0926
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/277038
dc.identifier.weblinkpl
https://ukrmus.files.wordpress.com/2018/01/2017-3-n25-12.pdf
dc.languagepl
ukr
dc.language.containerpl
ukr
dc.participationpl
Dubiel, Ksenia: 100%;
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.otherpl
В. Хлєбніков
dc.subject.otherpl
футуризм
dc.subject.otherpl
поліфонія
dc.subject.otherpl
ритм
dc.subject.otherpl
поліфонія тексту
dc.subject.plpl
Wielimir Chlebnikow
dc.subject.plpl
futuryzm rosyjski
dc.subject.plpl
polifonia
dc.subject.plpl
rytm
dc.subject.plpl
polifoniczność tekstu
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Деякі прояви поліфонічності в структурі футуристичної лірики (на вибраних прикладах з поезії Веліміра Хлебнікова)
dc.title.alternativepl
Deâkì proâvi polìfonìčnostì v strukturì futurističnoï lìriki (na vibranih prikladah z poezìï Velìmìra Hlebnìkova)
dc.title.alternativepl
About the implementation of polyphony in the structure of the futuristic lyrics (on the selected examples of V. Khlebnikov lyrics)
dc.title.journalpl
Українська Музика = Ukraïns'ka Muzika
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Chicago
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Downloads
dubiel_deaki_proavi_polifonicnosti_v_strukturi_futuristicnoi_liriki_2017.pdf
2