Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Język włączający w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Inclusivity in teaching Polish as a foreign language
język włączający, język inkluzywny, inkluzywność, relatywizm językowy, glottodydaktyka, nauczanie języka polskiego jako obcego, feminatywy, żeńskość w języku, żeńskość w polszczyźnie, LGBT, nieheteronormatywność, transpłciowość, niebinarność, starość, choroba, niepełnosprawność, kolor skóry, pochodzenie
inclusive language, inclusivity, linguistic relativity, glottodidactics, teaching Polish as a foreign language, feminity in language, feminity in Polish language, LGBT, transgender people, non-binary people, old age, illness, disability, people of colour
Przedmiotem pracy było sprawdzenie, czy dostępne na polskim rynku wydawniczym podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego odpowiadają współczesnym wymaganiom języka włączającego. W rozdziale pierwszym poruszono kwestię relatywizmu językowego, zdefiniowano, czym jest język włączający, scharakteryzowano przejawy językowych zachowań dyskryminacyjnych oraz opisano włączające strategie językowe dla ośmiu wybranych grup dyskryminowanych, tj.: kobiet, osób nieheteronormatywnych, niebinarnych, starszych, chorujących, z niepełnosprawnościami, a także o różnym kolorze skóry i pochodzeniu. Rozdział drugi stanowił część badawczą pracy i obejmował analizę dziewięciu wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego pod kątem obecności form języka włączającego. W badaniu uwzględniono zarówno warstwę słowną (werbosferę), jak i szatę graficzną (ikonosferę). O doborze poszczególnych pozycji decydowała data ich wydania, powszechność użycia, innowacyjność oraz pionierskość. Wyniki badania pokazały, że sześć z dziewięciu analizowanych publikacji można określić mianem inkluzywnych. W zakończeniu pracy podsumowano dokonane analizy oraz przedstawiono prognozy rozwoju zagadnienia inkluzywności w glottodydaktyce.
The aim of the thesis was to verify whether the manuals for teaching Polish as a foreign language available on the Polish publishing market correspond to the contemporary assumptions of the inclusive language. The first chapter deals with the issue of linguistic relativity, defines what an inclusive language is, characterises linguistic discriminatory behaviour and describes inclusive language strategies for eight selected discriminated groups such as women, LGBT, non-binary, elderly and ill people, people with disabilities and people of colour. The second chapter was the research part of the thesis and included an analysis of nine selected manuals for teaching Polish as a foreign language in terms of the presence of forms of inclusive language. The study took into account both the verbal layer and the graphic design. The selection of manuals was determined by the date of their publication, widespread of use, innovation and pioneering character. The results of the study showed that six out of nine manuals can be described as inclusive. In the end, the analysis made were summarised and predictions of development of inclusivity issue in glottodidactics were presented.
dc.abstract.en | The aim of the thesis was to verify whether the manuals for teaching Polish as a foreign language available on the Polish publishing market correspond to the contemporary assumptions of the inclusive language. The first chapter deals with the issue of linguistic relativity, defines what an inclusive language is, characterises linguistic discriminatory behaviour and describes inclusive language strategies for eight selected discriminated groups such as women, LGBT, non-binary, elderly and ill people, people with disabilities and people of colour. The second chapter was the research part of the thesis and included an analysis of nine selected manuals for teaching Polish as a foreign language in terms of the presence of forms of inclusive language. The study took into account both the verbal layer and the graphic design. The selection of manuals was determined by the date of their publication, widespread of use, innovation and pioneering character. The results of the study showed that six out of nine manuals can be described as inclusive. In the end, the analysis made were summarised and predictions of development of inclusivity issue in glottodidactics were presented. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy było sprawdzenie, czy dostępne na polskim rynku wydawniczym podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego odpowiadają współczesnym wymaganiom języka włączającego. W rozdziale pierwszym poruszono kwestię relatywizmu językowego, zdefiniowano, czym jest język włączający, scharakteryzowano przejawy językowych zachowań dyskryminacyjnych oraz opisano włączające strategie językowe dla ośmiu wybranych grup dyskryminowanych, tj.: kobiet, osób nieheteronormatywnych, niebinarnych, starszych, chorujących, z niepełnosprawnościami, a także o różnym kolorze skóry i pochodzeniu. Rozdział drugi stanowił część badawczą pracy i obejmował analizę dziewięciu wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego pod kątem obecności form języka włączającego. W badaniu uwzględniono zarówno warstwę słowną (werbosferę), jak i szatę graficzną (ikonosferę). O doborze poszczególnych pozycji decydowała data ich wydania, powszechność użycia, innowacyjność oraz pionierskość. Wyniki badania pokazały, że sześć z dziewięciu analizowanych publikacji można określić mianem inkluzywnych. W zakończeniu pracy podsumowano dokonane analizy oraz przedstawiono prognozy rozwoju zagadnienia inkluzywności w glottodydaktyce. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Stefańczyk, Wiesław - 132088 | pl |
dc.contributor.author | Szott, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Stefańczyk, Wiesław - 132088 | pl |
dc.contributor.reviewer | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T22:24:05Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T22:24:05Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-14 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161062-294880 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297145 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | inclusive language, inclusivity, linguistic relativity, glottodidactics, teaching Polish as a foreign language, feminity in language, feminity in Polish language, LGBT, transgender people, non-binary people, old age, illness, disability, people of colour | pl |
dc.subject.pl | język włączający, język inkluzywny, inkluzywność, relatywizm językowy, glottodydaktyka, nauczanie języka polskiego jako obcego, feminatywy, żeńskość w języku, żeńskość w polszczyźnie, LGBT, nieheteronormatywność, transpłciowość, niebinarność, starość, choroba, niepełnosprawność, kolor skóry, pochodzenie | pl |
dc.title | Język włączający w nauczaniu języka polskiego jako obcego | pl |
dc.title.alternative | Inclusivity in teaching Polish as a foreign language | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |