Kobieta w kulturze konsumpcji – implikacje pedagogiczne

licenciate
dc.abstract.enIn the world of consumer culture woman stand up to the new challenges, which was not known before. Previous roles of a woman and mother have changed. Egalitarianism supersede patriarchy. It has an impact on relations between men and women and becomes apparent in sharing childcare or household duties. Postmodern women, that is those from the second half of the twentieth century more and more often decide to studies, career, traveling, develop theirs passions. Thus, the number of economically active and studying women is increasing and the age at first marriage or mother's mean age at first birth is delaying. Consumer culture changed world, it has significant impact on woman social image and her social roles, wherefore the purpose of the study is to present woman image as well as modern interpreted maternity in consumer culture. I emphasize modern maternity problems, increasing fatcherhood, planned childless as well as social, economic and political transformations.pl
dc.abstract.plW świecie kultury konsumpcyjnej kobieta staje przed nowymi wyzwaniami, które nie były znane kobietom jeszcze parę lat wcześniej. Dotychczasowe role kobiety i matki uległy przekształceniom. Egalitaryzm wchodzi w miejsce patriarchalizmu. Przekłada się to na stosunki damsko-małżeńskie, które uwidaczniają się w sprawowaniu równomiernej opieki nad dzieckiem czy dzieleniu się obowiązkami domowymi. Ponowoczesne kobiety, czyli te z drugiej połowy XX wieku, coraz chętniej i odważniej decydują się na studia, pracę, podróże, rozwijanie własnych pasji. Skutkiem tego jest coraz więcej aktywnych zawodowo kobiet, zwiększona liczba studentek, przesunięcie wieku wyjścia za mąż czy zajścia w ciążę. Kultura konsumpcyjna zmienia świat, wpływa na społeczny wizerunek kobiety i role społeczne przez nią pełnione. Dlatego też za cel mojej pracy przyjęłam przedstawienie wizerunku kobiety oraz współcześnie rozumianego macierzyństwa w kulturze konsumpcyjnej. Zwracam uwagę na problemy współczesnego macierzyństwa, wzrastającą rolę ojca, planowaną bezdzietność, przemiany w sferze społecznej, ekonomicznej i politycznej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJagielska, Dominikapl
dc.contributor.authorSzlachta, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerJagielska, Dominikapl
dc.contributor.reviewerPauluk, Dorota - 131301 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:09:58Z
dc.date.available2020-07-27T16:09:58Z
dc.date.submitted2018-06-27pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-123552-209000pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227919
dc.languagepolpl
dc.subject.enwoman, consumerism, egalitarianism, culture, motherhoodpl
dc.subject.plkobieta, konsumpcjonizm, egalitaryzm, kultura, macierzyństwopl
dc.titleKobieta w kulturze konsumpcji – implikacje pedagogicznepl
dc.title.alternativeA woman in the culture of consumption - pedagogical implicationspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the world of consumer culture woman stand up to the new challenges, which was not known before. Previous roles of a woman and mother have changed. Egalitarianism supersede patriarchy. It has an impact on relations between men and women and becomes apparent in sharing childcare or household duties. Postmodern women, that is those from the second half of the twentieth century more and more often decide to studies, career, traveling, develop theirs passions. Thus, the number of economically active and studying women is increasing and the age at first marriage or mother's mean age at first birth is delaying. Consumer culture changed world, it has significant impact on woman social image and her social roles, wherefore the purpose of the study is to present woman image as well as modern interpreted maternity in consumer culture. I emphasize modern maternity problems, increasing fatcherhood, planned childless as well as social, economic and political transformations.
dc.abstract.plpl
W świecie kultury konsumpcyjnej kobieta staje przed nowymi wyzwaniami, które nie były znane kobietom jeszcze parę lat wcześniej. Dotychczasowe role kobiety i matki uległy przekształceniom. Egalitaryzm wchodzi w miejsce patriarchalizmu. Przekłada się to na stosunki damsko-małżeńskie, które uwidaczniają się w sprawowaniu równomiernej opieki nad dzieckiem czy dzieleniu się obowiązkami domowymi. Ponowoczesne kobiety, czyli te z drugiej połowy XX wieku, coraz chętniej i odważniej decydują się na studia, pracę, podróże, rozwijanie własnych pasji. Skutkiem tego jest coraz więcej aktywnych zawodowo kobiet, zwiększona liczba studentek, przesunięcie wieku wyjścia za mąż czy zajścia w ciążę. Kultura konsumpcyjna zmienia świat, wpływa na społeczny wizerunek kobiety i role społeczne przez nią pełnione. Dlatego też za cel mojej pracy przyjęłam przedstawienie wizerunku kobiety oraz współcześnie rozumianego macierzyństwa w kulturze konsumpcyjnej. Zwracam uwagę na problemy współczesnego macierzyństwa, wzrastającą rolę ojca, planowaną bezdzietność, przemiany w sferze społecznej, ekonomicznej i politycznej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Jagielska, Dominika
dc.contributor.authorpl
Szlachta, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Jagielska, Dominika
dc.contributor.reviewerpl
Pauluk, Dorota - 131301
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:09:58Z
dc.date.available
2020-07-27T16:09:58Z
dc.date.submittedpl
2018-06-27
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-123552-209000
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227919
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
woman, consumerism, egalitarianism, culture, motherhood
dc.subject.plpl
kobieta, konsumpcjonizm, egalitaryzm, kultura, macierzyństwo
dc.titlepl
Kobieta w kulturze konsumpcji – implikacje pedagogiczne
dc.title.alternativepl
A woman in the culture of consumption - pedagogical implications
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Krakow
3
Warsaw
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Bialystok
1
Katowice
1
Lubartów
1
Ostrołęka
1

No access

No Thumbnail Available