Kino bez tajemnic

2011
journal article
review
dc.abstract.enThe author reviews the book "Cinema Without secrets" edited by Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys and Piotr Sitarski (Warsaw 2009). This volume is a supplement to the multimedia project run by the Polish Film Institute under the title “School film library”, and therefore is a guide aimed primarily at middle and high school students. The structure of the book is clear and simple. The book consists of two parts, made up of six segments in total. Two of the segments deal with the history of the cinema. The remainder are more general in character and deal with a variety of forms that film may take, both in terms of production and in terms of technique. The final part that deals with screen adaptations is a little set aside from the rest. However its presence is fully justified. We must after all remember that in the context of a school, film accompanies and is subservient to literature. Young readers can learn from how adaptations are made and also “why?” Reflections on the elements of film language are closely linked with aesthetic issues.All this is done smoothly, clearly and in a manner that allows the book to be read in two ways. One can read Cinema without secrets from cover to cover, or read selected chapters and treat the book as a sort of lexicon.pl
dc.abstract.plAutor recenzuje publikację Kino bez tajemnic wydaną pod redakcją Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Konrada Klejsy, Tomasza Kłysa i Piotra Sitarskiego (2009). Książka ta, jako uzupełnienie dla multimedialnego projektu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej pod tytułem „Filmoteka Szkolna”, stanowi więc podręcznik skierowany przede wszystkim do uczniów. Układ podręcznika jest czytelny i prosty. Całość rozpada się na dwie części – choć w istocie segmentów jest aż sześć. Dwa dotyczą historii kina. Pozostałe mają charakter nieco bardziej ogólny i zostały poświęcone różnorodności form filmowych: zarówno w sensie produkcyjnym, jak i bardziej technicznym. Trochę z boku sytuuje się część ostatnia poświęcona adaptacji filmowej. Jej obecność jest jednak w pełni uzasadniona. Musimy bowiem pamiętać, że w szkole film jest traktowany jako zjawisko przyliterackie. Młodzi czytelnicy dowiedzą się z książki nie tylko „jak to się robi”, ale także „po co”. Rozważania na temat elementów języka filmu są ściśle powiązane z problematyką estetyczną. Wszystko to zostało zrobione sprawnie, czytelnie i w sposób umożliwiający lekturę na dwa sposoby. Można bowiem Kino bez tajemnic czytać od początku do końca, ale można również przyjąć inną strategię i traktować publikacje jako rodzaj leksykonu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnychpl
dc.contributor.authorNurczyńska-Fidelska, Ewelinapl
dc.contributor.authorKlejsa, Konradpl
dc.contributor.authorKłys, Tomaszpl
dc.contributor.authorSitarski, Piotrpl
dc.contributor.reviewerPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.date.accessioned2015-07-03T11:11:45Z
dc.date.available2015-07-03T11:11:45Z
dc.date.created2009pl
dc.date.issued2011pl
dc.description.number75-76pl
dc.description.physical311-313pl
dc.description.volume32pl
dc.identifier.issn0452-9502pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/11452
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.placeWarszawa : Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentorpl
dc.subtypeReviewpl
dc.titleKino bez tajemnicpl
dc.title.alternativeCinema without secretspl
dc.title.journalKwartalnik Filmowypl
dc.title.originalKino bez tajemnicpl
dc.title.volumeOblicza rzeczywistościpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The author reviews the book "Cinema Without secrets" edited by Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys and Piotr Sitarski (Warsaw 2009). This volume is a supplement to the multimedia project run by the Polish Film Institute under the title “School film library”, and therefore is a guide aimed primarily at middle and high school students. The structure of the book is clear and simple. The book consists of two parts, made up of six segments in total. Two of the segments deal with the history of the cinema. The remainder are more general in character and deal with a variety of forms that film may take, both in terms of production and in terms of technique. The final part that deals with screen adaptations is a little set aside from the rest. However its presence is fully justified. We must after all remember that in the context of a school, film accompanies and is subservient to literature. Young readers can learn from how adaptations are made and also “why?” Reflections on the elements of film language are closely linked with aesthetic issues.All this is done smoothly, clearly and in a manner that allows the book to be read in two ways. One can read Cinema without secrets from cover to cover, or read selected chapters and treat the book as a sort of lexicon.
dc.abstract.plpl
Autor recenzuje publikację Kino bez tajemnic wydaną pod redakcją Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Konrada Klejsy, Tomasza Kłysa i Piotra Sitarskiego (2009). Książka ta, jako uzupełnienie dla multimedialnego projektu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej pod tytułem „Filmoteka Szkolna”, stanowi więc podręcznik skierowany przede wszystkim do uczniów. Układ podręcznika jest czytelny i prosty. Całość rozpada się na dwie części – choć w istocie segmentów jest aż sześć. Dwa dotyczą historii kina. Pozostałe mają charakter nieco bardziej ogólny i zostały poświęcone różnorodności form filmowych: zarówno w sensie produkcyjnym, jak i bardziej technicznym. Trochę z boku sytuuje się część ostatnia poświęcona adaptacji filmowej. Jej obecność jest jednak w pełni uzasadniona. Musimy bowiem pamiętać, że w szkole film jest traktowany jako zjawisko przyliterackie. Młodzi czytelnicy dowiedzą się z książki nie tylko „jak to się robi”, ale także „po co”. Rozważania na temat elementów języka filmu są ściśle powiązane z problematyką estetyczną. Wszystko to zostało zrobione sprawnie, czytelnie i w sposób umożliwiający lekturę na dwa sposoby. Można bowiem Kino bez tajemnic czytać od początku do końca, ale można również przyjąć inną strategię i traktować publikacje jako rodzaj leksykonu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorpl
Nurczyńska-Fidelska, Ewelina
dc.contributor.authorpl
Klejsa, Konrad
dc.contributor.authorpl
Kłys, Tomasz
dc.contributor.authorpl
Sitarski, Piotr
dc.contributor.reviewerpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.date.accessioned
2015-07-03T11:11:45Z
dc.date.available
2015-07-03T11:11:45Z
dc.date.createdpl
2009
dc.date.issuedpl
2011
dc.description.numberpl
75-76
dc.description.physicalpl
311-313
dc.description.volumepl
32
dc.identifier.issnpl
0452-9502
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/11452
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.placepl
Warszawa : Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor
dc.subtypepl
Review
dc.titlepl
Kino bez tajemnic
dc.title.alternativepl
Cinema without secrets
dc.title.journalpl
Kwartalnik Filmowy
dc.title.originalpl
Kino bez tajemnic
dc.title.volumepl
Oblicza rzeczywistości
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
61
Views per month
Views per city
Warsaw
11
Des Moines
5
Będzin
3
Katowice
3
Lodz
3
Wroclaw
3
Gdansk
2
Krakow
2
Lublin
2
Padang
2

No access

No Thumbnail Available