Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Komunikacja z dzieckiem autystycznym w środowisku domowym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w perspektywach rodziców
Communication with an autistic child in the home environment using a communication book with PCS symbols in parents' perspectives
autyzm, AAC, perspektywy rodziców, środowisko domowe, książka komunikacyjna, symbole PCS, etnografia komunikacji, analiza konwersacyjna
autism, AAC, parent perspectives, home environment, communication book, PCS symbols, ethnography of communication, conversational analysis
Praca przedstawia persepektywy rodziców dotyczące komunikacji z dzieckiem autystycznym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w środowisku domowym. Badanie zostało przeprowadzone metodą etnograficzną z użyciem elementów analizy konwersacyjnej. Wyniki pozwoliły na zaprezentowanie postaw i percepcji członków rodziny dotyczących ich ról jako prymarnych współuczestników konwersacji z dzieckiem autystycznym. W badaniu zaprezentowano wzory komunikacyjne istniejące w badanej społeczności komunikacyjnej. Rodzice oceniali: mocne i słabe strony umiejętności komunikacyjnych dziecka, strategie oraz funkcje komunikacyjne realizowane za pomocą AAC oraz efektywność książki komunikacyjnej jako narzędzia do porozumiewania się.
This research presents parents' perspectives on communicating with an autistic child using a communication book with PCS symbols in the home environment. The study was conducted using an ethnographic method with elements of conversation analysis. The results allowed to present the attitudes and perceptions of family members regarding their roles as primary co-participants in conversation with an autistic child. The study presented the communication patterns existing in the communication community studied.Parents assessed: the strengths and weaknesses of their child's communication skills, the strategies and communication functions implemented through AAC, and the effectiveness of the communication book as a communication tool.
dc.abstract.en | This research presents parents' perspectives on communicating with an autistic child using a communication book with PCS symbols in the home environment. The study was conducted using an ethnographic method with elements of conversation analysis. The results allowed to present the attitudes and perceptions of family members regarding their roles as primary co-participants in conversation with an autistic child. The study presented the communication patterns existing in the communication community studied.Parents assessed: the strengths and weaknesses of their child's communication skills, the strategies and communication functions implemented through AAC, and the effectiveness of the communication book as a communication tool. | pl |
dc.abstract.pl | Praca przedstawia persepektywy rodziców dotyczące komunikacji z dzieckiem autystycznym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w środowisku domowym. Badanie zostało przeprowadzone metodą etnograficzną z użyciem elementów analizy konwersacyjnej. Wyniki pozwoliły na zaprezentowanie postaw i percepcji członków rodziny dotyczących ich ról jako prymarnych współuczestników konwersacji z dzieckiem autystycznym. W badaniu zaprezentowano wzory komunikacyjne istniejące w badanej społeczności komunikacyjnej. Rodzice oceniali: mocne i słabe strony umiejętności komunikacyjnych dziecka, strategie oraz funkcje komunikacyjne realizowane za pomocą AAC oraz efektywność książki komunikacyjnej jako narzędzia do porozumiewania się. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dębski, Robert - 174580 | pl |
dc.contributor.author | Węgrzyńska, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Dębski, Robert - 174580 | pl |
dc.contributor.reviewer | Knapek, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T21:45:21Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T21:45:21Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-15 | pl |
dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154300-60646 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281087 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | autism, AAC, parent perspectives, home environment, communication book, PCS symbols, ethnography of communication, conversational analysis | pl |
dc.subject.pl | autyzm, AAC, perspektywy rodziców, środowisko domowe, książka komunikacyjna, symbole PCS, etnografia komunikacji, analiza konwersacyjna | pl |
dc.title | Komunikacja z dzieckiem autystycznym w środowisku domowym z wykorzystaniem książki komunikacyjnej z symbolami PCS w perspektywach rodziców | pl |
dc.title.alternative | Communication with an autistic child in the home environment using a communication book with PCS symbols in parents' perspectives | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |