Jak mierzyć podejście młodych do sztucznej inteligencji?

master
dc.abstract.enThis paper outlines the contexts that need to be taken into account when examining young people's (15-25) attitudes towards artificial intelligence (AI). By discussing several previously published tools, it attempts to adapt them to Polish conditions. Based on a literature search related to attitudes towards AI and AI literacy, a test research tool was developed. Pretesting and piloting took place in July and August 2023, with the main pilot reaching N>200. A non-representative sample collected through collaboration with schools and the survey's online (social media communication) indicated that many differences in attitudes towards Ai could be found due to: Gender, size of village and other factors. The tool itself turned out to be partially satisfactory, but some sections need improvement. Suggestions for changes and conclusions are summarised in the last section of the paper.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca przestawia konteksty jakie należy brak pod uwagę podczas badania podejścia osób młodych (15-25) do sztucznej inteligencji. Omawiając kilak wcześniej opublikowanych narzędzi, próbuje dokonać ich adaptacji do polskich warunków. Na podstawie kwerendy literatury związanej z nastawieniem do AI oraz AI literacy powstało testowe narzędzie badawcze. Pretesty oraz pilotaż odbyły się w lipcu i sierpniu 2023, z głównym pilotażem który osiągną N>200. Niereprezentatywna próbka zebrana poprzez współpracę ze szkołami oraz komunikacje badania on-line w mediach społecznościowych wskazała że można odnaleźć wiele równic w podejściu do Ai ze względu na: Płeć, wielkość miejscowości oraz inne czynniki. Samo narzędzie okazało się częściowo zadowalające, jednak pewne jego sekcje wymagają poprawy. Propozycje zmian i wnioski podsumowane są w ostatniej sekcji pracy.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorWorek, Barbara - 132738 pl
dc.contributor.authorKlej, Arkadiuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBryda, Grzegorz - 100967 pl
dc.contributor.reviewerWorek, Barbara - 132738 pl
dc.date.accessioned2023-10-25T21:50:39Z
dc.date.available2023-10-25T21:50:39Z
dc.date.submitted2023-10-18pl
dc.fieldofstudysocjologia w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznychpl
dc.identifier.apddiploma-167306-296744pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322141
dc.languagepolpl
dc.subject.enArtificial intelligence (AI); attitudes; Tools; AI perception, AI Literacypl
dc.subject.plSztuczna inteligencja (AI); Nastawienie; Narzędzia; Percepcja AI, AI Literacypl
dc.titleJak mierzyć podejście młodych do sztucznej inteligencji?pl
dc.title.alternativeHow do we measure young people's attitudes towards artificial intelligence?pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper outlines the contexts that need to be taken into account when examining young people's (15-25) attitudes towards artificial intelligence (AI). By discussing several previously published tools, it attempts to adapt them to Polish conditions. Based on a literature search related to attitudes towards AI and AI literacy, a test research tool was developed. Pretesting and piloting took place in July and August 2023, with the main pilot reaching N>200. A non-representative sample collected through collaboration with schools and the survey's online (social media communication) indicated that many differences in attitudes towards Ai could be found due to: Gender, size of village and other factors. The tool itself turned out to be partially satisfactory, but some sections need improvement. Suggestions for changes and conclusions are summarised in the last section of the paper.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca przestawia konteksty jakie należy brak pod uwagę podczas badania podejścia osób młodych (15-25) do sztucznej inteligencji. Omawiając kilak wcześniej opublikowanych narzędzi, próbuje dokonać ich adaptacji do polskich warunków. Na podstawie kwerendy literatury związanej z nastawieniem do AI oraz AI literacy powstało testowe narzędzie badawcze. Pretesty oraz pilotaż odbyły się w lipcu i sierpniu 2023, z głównym pilotażem który osiągną N>200. Niereprezentatywna próbka zebrana poprzez współpracę ze szkołami oraz komunikacje badania on-line w mediach społecznościowych wskazała że można odnaleźć wiele równic w podejściu do Ai ze względu na: Płeć, wielkość miejscowości oraz inne czynniki. Samo narzędzie okazało się częściowo zadowalające, jednak pewne jego sekcje wymagają poprawy. Propozycje zmian i wnioski podsumowane są w ostatniej sekcji pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Worek, Barbara - 132738
dc.contributor.authorpl
Klej, Arkadiusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Bryda, Grzegorz - 100967
dc.contributor.reviewerpl
Worek, Barbara - 132738
dc.date.accessioned
2023-10-25T21:50:39Z
dc.date.available
2023-10-25T21:50:39Z
dc.date.submittedpl
2023-10-18
dc.fieldofstudypl
socjologia w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych
dc.identifier.apdpl
diploma-167306-296744
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322141
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Artificial intelligence (AI); attitudes; Tools; AI perception, AI Literacy
dc.subject.plpl
Sztuczna inteligencja (AI); Nastawienie; Narzędzia; Percepcja AI, AI Literacy
dc.titlepl
Jak mierzyć podejście młodych do sztucznej inteligencji?
dc.title.alternativepl
How do we measure young people's attitudes towards artificial intelligence?
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Krakow
3
Ostrzeszow
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections