Populizm w prezydenckiej kampanii wyborczej 2020

master
dc.abstract.enThe aim of the thesis is to determine the intensity of populism in the rhetoric of candidates in the Polish presidential election in 2020. Many political specators and commentators believe that populist slogans and postulates have contributed to the rise to power of leaders in the United States, Hungary, and Poland, which causes doubt on many aspects of liberal democracy. Therefore, populism has become an important element of public debate, but the frequent overuse of this term has led to the blurring of the actual meaning of the concept of populism. The first two chapters are theoretical where the history of populism is discussed and a broad review of the theoretical considerations about populism has been conducted. The next two chapters analyze the statements delivered by the candidates for the office of president on behalf of the parties represented in the parliament. Conclusions from the analysis have been presented at the end of the thesis.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest określenie natężenia populizmu w retoryce kandydatów w polskich wyborach prezydenckich w 2020 roku. Wielu obserwatorów i komentatorów politycznych uważa, że hasła i postulaty populistyczne przyczyniły się do dojścia do władzy przywódców w Stanach Zjednoczonych, na Węgrzech czy w Polsce, co poddaje w wątpliwość wiele aspektów liberalnej demokracji. Dlatego populizm stał się ważnym elementem debaty publicznej, jednak częste nadużycie tego terminu doprowadziło do zatarcia faktycznego znaczenia pojęcia jakim jest populizm. Pierwsze dwa rozdziały są rozdziałami teoretycznymi gdzie omówiono historię populizmu oraz przeprowadzono szeroki przegląd teoretycznych rozważań dotyczących populizmu. Kolejne dwa rozdziały przedstawiają analizę wypowiedzi kandydatów na urząd prezydenta z ramienia ugrupowań posiadających swą reprezentację w parlamencie. W zakończeniu pracy przedstawiono wnioski z dokonanej analizy.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBorowiec, Piotr - 127409 pl
dc.contributor.authorDejewska, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerBorowiec, Piotr - 127409 pl
dc.contributor.reviewerKosowska-Gąstoł, Beata - 129190 pl
dc.date.accessioned2020-10-20T20:06:30Z
dc.date.available2020-10-20T20:06:30Z
dc.date.submitted2020-09-18pl
dc.fieldofstudystudia nad rozwojempl
dc.identifier.apddiploma-144173-211791pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249554
dc.languagepolpl
dc.subject.enpopulism, election campaign, presidential elections, elections 2020, analysis of statements, populism in Polandpl
dc.subject.plpopulizm, kampania wyborcza, wybory prezydenckie, wybory 2020, analiza wypowiedzi, populizm w Polscepl
dc.titlePopulizm w prezydenckiej kampanii wyborczej 2020pl
dc.title.alternativePopulism in the 2020 presidential election campaignpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the thesis is to determine the intensity of populism in the rhetoric of candidates in the Polish presidential election in 2020. Many political specators and commentators believe that populist slogans and postulates have contributed to the rise to power of leaders in the United States, Hungary, and Poland, which causes doubt on many aspects of liberal democracy. Therefore, populism has become an important element of public debate, but the frequent overuse of this term has led to the blurring of the actual meaning of the concept of populism. The first two chapters are theoretical where the history of populism is discussed and a broad review of the theoretical considerations about populism has been conducted. The next two chapters analyze the statements delivered by the candidates for the office of president on behalf of the parties represented in the parliament. Conclusions from the analysis have been presented at the end of the thesis.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest określenie natężenia populizmu w retoryce kandydatów w polskich wyborach prezydenckich w 2020 roku. Wielu obserwatorów i komentatorów politycznych uważa, że hasła i postulaty populistyczne przyczyniły się do dojścia do władzy przywódców w Stanach Zjednoczonych, na Węgrzech czy w Polsce, co poddaje w wątpliwość wiele aspektów liberalnej demokracji. Dlatego populizm stał się ważnym elementem debaty publicznej, jednak częste nadużycie tego terminu doprowadziło do zatarcia faktycznego znaczenia pojęcia jakim jest populizm. Pierwsze dwa rozdziały są rozdziałami teoretycznymi gdzie omówiono historię populizmu oraz przeprowadzono szeroki przegląd teoretycznych rozważań dotyczących populizmu. Kolejne dwa rozdziały przedstawiają analizę wypowiedzi kandydatów na urząd prezydenta z ramienia ugrupowań posiadających swą reprezentację w parlamencie. W zakończeniu pracy przedstawiono wnioski z dokonanej analizy.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Borowiec, Piotr - 127409
dc.contributor.authorpl
Dejewska, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Borowiec, Piotr - 127409
dc.contributor.reviewerpl
Kosowska-Gąstoł, Beata - 129190
dc.date.accessioned
2020-10-20T20:06:30Z
dc.date.available
2020-10-20T20:06:30Z
dc.date.submittedpl
2020-09-18
dc.fieldofstudypl
studia nad rozwojem
dc.identifier.apdpl
diploma-144173-211791
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249554
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
populism, election campaign, presidential elections, elections 2020, analysis of statements, populism in Poland
dc.subject.plpl
populizm, kampania wyborcza, wybory prezydenckie, wybory 2020, analiza wypowiedzi, populizm w Polsce
dc.titlepl
Populizm w prezydenckiej kampanii wyborczej 2020
dc.title.alternativepl
Populism in the 2020 presidential election campaign
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
96
Views per month
Views per city
Krakow
21
Warsaw
16
Koluszki
9
Katowice
7
Wroclaw
6
Poznan
5
Rzeszów
4
Ruda Śląska
3
Gdansk
2
Bydgoszcz
1

No access

No Thumbnail Available