Lo stile sublime nella "Divina Commedia" : tra l’antichità e i tempi moderni

2008
journal article
article
dc.abstract.plArtykuł porusza tematykę stylów w Boskiej komedii Dantego Alighieri, w szczególności stylu wysokiego (stile sublime). Zwrócono uwagę na sposób realizacji tego stylu w odniesieniu do tradycji antycznej oraz zaleceń retoryk średniowiecznych artes poeticae. Analiza koncentruje się wokół figury zwanej transsumptio, jednego z elementów tak zwanego ornatus difficilis, zalecanego przez retoryki średniowieczne. Z przeprowadzonej analizy wynika, że figura transsumptio stosowana jest w poemacie dantejskim częściowo zgodnie z zaleceniami poetyk średniowiecznych: jest rodzajem stylu mówienia (modus tractandi) realizującego się przez zasadę analogii pomiędzy światem doczesnym i transcendentnym. Jest to zatem termin rozumiany dość szeroko: obejmuje wiele figur retorycznych, przeważnie należących do ornatus difficilis. Jednak przez dobór fragmentów dzieła, w których Dante zdecydował się zastosować omawiany styl mówienia, poeta zdaje się rzucać wyzwanie tradycji, zarówno starożytnej, jak i średniowiecznej. Nie stosuje go bowiem, by mówić wyłącznie o rzeczach podniosłych, i nie zawsze stosuje go, mówiąc o nich właśnie. Używa go czasem jako elementu demaskującego fałsz i pozory przedstawianej sceny lub postaci, na pierwszy rzut oka wydającej się szlachetną. Dobór stylu u Dantego motywowany jest zatem treścią, sytuacją egzystencjalną przedstawianego obrazu. Odpowiedniość pomiędzy formą i treścią jest więc zachowana na każdej płaszczyźnie przedstawienia.pl
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiejpl
dc.contributor.authorBartkowiak-Lerch, Magdalena - 145437 pl
dc.date.accession2019-06-17pl
dc.date.accessioned2019-06-17T08:15:37Z
dc.date.available2019-06-17T08:15:37Z
dc.date.issued2008pl
dc.date.openaccess24
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.number1pl
dc.description.physical23-32pl
dc.description.publication0,74pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume3pl
dc.identifier.eissn2084-3933pl
dc.identifier.isbn978-83-233-3147-6pl
dc.identifier.issn1897-3035pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/77305
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/sj/index.php/SLit/article/view/1234/1230pl
dc.languageitapl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subtypeArticlepl
dc.titleLo stile sublime nella "Divina Commedia" : tra l’antichità e i tempi modernipl
dc.title.alternativeStyl wysoki w "Boskiej komedii" : pomiędzy starożytnością a czasami nowożytnymipl
dc.title.journalStudia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensispl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Artykuł porusza tematykę stylów w Boskiej komedii Dantego Alighieri, w szczególności stylu wysokiego (stile sublime). Zwrócono uwagę na sposób realizacji tego stylu w odniesieniu do tradycji antycznej oraz zaleceń retoryk średniowiecznych artes poeticae. Analiza koncentruje się wokół figury zwanej transsumptio, jednego z elementów tak zwanego ornatus difficilis, zalecanego przez retoryki średniowieczne. Z przeprowadzonej analizy wynika, że figura transsumptio stosowana jest w poemacie dantejskim częściowo zgodnie z zaleceniami poetyk średniowiecznych: jest rodzajem stylu mówienia (modus tractandi) realizującego się przez zasadę analogii pomiędzy światem doczesnym i transcendentnym. Jest to zatem termin rozumiany dość szeroko: obejmuje wiele figur retorycznych, przeważnie należących do ornatus difficilis. Jednak przez dobór fragmentów dzieła, w których Dante zdecydował się zastosować omawiany styl mówienia, poeta zdaje się rzucać wyzwanie tradycji, zarówno starożytnej, jak i średniowiecznej. Nie stosuje go bowiem, by mówić wyłącznie o rzeczach podniosłych, i nie zawsze stosuje go, mówiąc o nich właśnie. Używa go czasem jako elementu demaskującego fałsz i pozory przedstawianej sceny lub postaci, na pierwszy rzut oka wydającej się szlachetną. Dobór stylu u Dantego motywowany jest zatem treścią, sytuacją egzystencjalną przedstawianego obrazu. Odpowiedniość pomiędzy formą i treścią jest więc zachowana na każdej płaszczyźnie przedstawienia.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej
dc.contributor.authorpl
Bartkowiak-Lerch, Magdalena - 145437
dc.date.accessionpl
2019-06-17
dc.date.accessioned
2019-06-17T08:15:37Z
dc.date.available
2019-06-17T08:15:37Z
dc.date.issuedpl
2008
dc.date.openaccess
24
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
23-32
dc.description.publicationpl
0,74
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
3
dc.identifier.eissnpl
2084-3933
dc.identifier.isbnpl
978-83-233-3147-6
dc.identifier.issnpl
1897-3035
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/77305
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/sj/index.php/SLit/article/view/1234/1230
dc.languagepl
ita
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Lo stile sublime nella "Divina Commedia" : tra l’antichità e i tempi moderni
dc.title.alternativepl
Styl wysoki w "Boskiej komedii" : pomiędzy starożytnością a czasami nowożytnymi
dc.title.journalpl
Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month
Downloads
bartkowiak-lerch_lo_stile_sublime_nella_divina_commedia_2008.pdf
42
bartkowiak-lerch_lo_stile_sublime_nella_divina_commedia_2008.odt
1