Wpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw na decyzje klientów banków

master
dc.abstract.enThis study investigates the impact of corporate social responsibility on bank customers’ decisions. The study was pursued using scientific examination of documents and an online survey. The following sources of data were used to achieve the aim of this paper: non-financial reports and press releases about CSR activities undertaken by 19 selected banks and the results of an online survey carried out in July and August 2022. It was stated that all of the banks were involved in CSR initiatives or coordinated them. Thereafter, it was found that the most important bank selection factors were „the quality of online or mobile banking” and „fees and commissions”, whereas the advertising was seen as the least important. It was demonstrated that the level of customers’ knowledge about CSR is quite low. Moreover, it was proved that the majority of participants believe that the banks use this concept to improve their image. Subsequently, it was said that there is no significant difference between the customers’ opinions on different CSR activities. The research led to the conclusion that corporate social responsibility can influence the decision-making process of bank customers’. It was demonstrated on the basis of Kahneman and Tversky’s theory.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było dokonanie oceny wpływu, jaki wywierają banki na klientów, podejmując działania z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem metody analizy dokumentów oraz metody sondażowej. Źródłami danych były raporty 19 wybranych instytucji, informacje na ich oficjalnych stronach internetowych, doniesienia prasowe oraz wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej w lipcu i sierpniu 2022 r. Stwierdzono, że narzędzia CSR są powszechnie stosowane przez polskie banki. Następnie ustalono, że dla respondentów istotnymi czynnikami wyboru banku były „jakość systemu bankowości internetowej lub mobilnej” oraz „wysokość opłat i prowizji”, natomiast za czynnik zdecydowanie nieistotny najczęściej uznawano reklamę. Wykazano dość niski poziom wiedzy ankietowanych na temat pojęcia CSR oraz obecne wśród nich przekonanie, iż motywem społecznej odpowiedzialności jest chęć poprawy wizerunku instytucji. Stwierdzono też, że nie występują istotne różnice w postrzeganiu poszczególnych narzędzi CSR przez klientów banków. W wyniku badań sformułowano wniosek, iż społeczna odpowiedzialność banków może wpływać na decyzje klientów, co wykazano w oparciu o poglądy Kahnemana i Tversky’ego.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLubacha, Judytapl
dc.contributor.authorGniewaszewska, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerLubacha, Judytapl
dc.contributor.reviewerZachorowska-Mazurkiewicz, Anna - 132823 pl
dc.date.accessioned2022-10-17T21:40:18Z
dc.date.available2022-10-17T21:40:18Z
dc.date.submitted2022-10-17pl
dc.fieldofstudyrachunkowość i zarządzanie finansamipl
dc.identifier.apddiploma-157860-244364pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301769
dc.languagepolpl
dc.subject.enbank, consumer rationality, corporate social responsibility (CSR), decision makingpl
dc.subject.plbank, podejmowanie decyzji, racjonalność konsumenta, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR)pl
dc.titleWpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw na decyzje klientów bankówpl
dc.title.alternativeThe impact of corporate social responsibility on bank customers’ decisionspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study investigates the impact of corporate social responsibility on bank customers’ decisions. The study was pursued using scientific examination of documents and an online survey. The following sources of data were used to achieve the aim of this paper: non-financial reports and press releases about CSR activities undertaken by 19 selected banks and the results of an online survey carried out in July and August 2022. It was stated that all of the banks were involved in CSR initiatives or coordinated them. Thereafter, it was found that the most important bank selection factors were „the quality of online or mobile banking” and „fees and commissions”, whereas the advertising was seen as the least important. It was demonstrated that the level of customers’ knowledge about CSR is quite low. Moreover, it was proved that the majority of participants believe that the banks use this concept to improve their image. Subsequently, it was said that there is no significant difference between the customers’ opinions on different CSR activities. The research led to the conclusion that corporate social responsibility can influence the decision-making process of bank customers’. It was demonstrated on the basis of Kahneman and Tversky’s theory.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było dokonanie oceny wpływu, jaki wywierają banki na klientów, podejmując działania z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem metody analizy dokumentów oraz metody sondażowej. Źródłami danych były raporty 19 wybranych instytucji, informacje na ich oficjalnych stronach internetowych, doniesienia prasowe oraz wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej w lipcu i sierpniu 2022 r. Stwierdzono, że narzędzia CSR są powszechnie stosowane przez polskie banki. Następnie ustalono, że dla respondentów istotnymi czynnikami wyboru banku były „jakość systemu bankowości internetowej lub mobilnej” oraz „wysokość opłat i prowizji”, natomiast za czynnik zdecydowanie nieistotny najczęściej uznawano reklamę. Wykazano dość niski poziom wiedzy ankietowanych na temat pojęcia CSR oraz obecne wśród nich przekonanie, iż motywem społecznej odpowiedzialności jest chęć poprawy wizerunku instytucji. Stwierdzono też, że nie występują istotne różnice w postrzeganiu poszczególnych narzędzi CSR przez klientów banków. W wyniku badań sformułowano wniosek, iż społeczna odpowiedzialność banków może wpływać na decyzje klientów, co wykazano w oparciu o poglądy Kahnemana i Tversky’ego.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lubacha, Judyta
dc.contributor.authorpl
Gniewaszewska, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Lubacha, Judyta
dc.contributor.reviewerpl
Zachorowska-Mazurkiewicz, Anna - 132823
dc.date.accessioned
2022-10-17T21:40:18Z
dc.date.available
2022-10-17T21:40:18Z
dc.date.submittedpl
2022-10-17
dc.fieldofstudypl
rachunkowość i zarządzanie finansami
dc.identifier.apdpl
diploma-157860-244364
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301769
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
bank, consumer rationality, corporate social responsibility (CSR), decision making
dc.subject.plpl
bank, podejmowanie decyzji, racjonalność konsumenta, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR)
dc.titlepl
Wpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw na decyzje klientów banków
dc.title.alternativepl
The impact of corporate social responsibility on bank customers’ decisions
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Ashburn
1
Częstochowa
1
Katowice
1
Shanghai
1
Tychy
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections