Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Uwagi na temat twórczości architektonicznej Jana Catenazziego
Some remarks on Giovanni Catenazzi’s architectural work
architektura nowożytna
Giovanni Catenazzi
sztuka ok. 1700
Giorgio Catenazzi
sacral architecture
Giovanni Catenazzi
baroque architecture
Polish art and architecture
Działalność architekta Giovanniego Catenazzi (wzmiankowany 1698-1724) wciąż nie doczekała się krytycznego opracowania, pomimo faktu, że już dawno postulowano podjęcie dalszych badań. Architekt był jeden z wiodących projektantów w Wielkopolsce na przełomie XVII i XVIII wieku. Do jego najważniejszych dzieł należy kościół parafialny w Poznaniu, fara w Lesznie (1682-1695) i prace przy kościele Jezuitów i ich kolegium w Poznaniu (ok. 1695-1701), czyli najwybitniejszych budynków zrealizowanych w tym czasie w województwie poznańskim. Niestety nie mamy dużej liczby wzmianek źródłowych na temat tego twórcy. Artysta, projektując budynki, używał zestawu powtarzalnych rozwiązań w zakresie układu przestrzennego i cech formalnych, które pozwalają ostrożnie związać z nim z nowe realizacje, jak dotąd słabo rozpoznane przez badaczy. Należą do nich prace przy opactwie cystersów w Lądzie (1682-1693), w klasztorze cystersów w Wągrowcu (1684, 1691), przy Sanktuarium Pocieszenia Marii Panny w Borku Wielkopolskim (ok. 1718 r.), kościół parafialny w Goraju (przed 1725 r.) oraz kościół parafialny w Święciechowej (przed 1730). Znaczna część tej pracy została wykonana, według jego projektów, przez jego wuja, Giorgio Catenazziego (zm. 1686). Analiza prac obu Catenazzich dowodzi związków z Giuseppe Simone Belottim oraz Tylmanem van Gameren.
The work of an architect Giovanni Catenazzi (mentioned 1698-1724) already for a long time has no critical elaboration, despite the fact that the researchers that examine his achievements postulated further exploration. The architect was one of the leading designers active in the area of Wielkopolska at the turn of 17th and 18th centuries. His most important works include the parish church in Leszno (1682-1695) and works at the Jesuit Church and Collegium in Poznań (ca. 1695-1701), so the most outstanding buildings realized in that time in the province. Unfortunately, we do not have a large number of source references to this creator, and recent source queries did not allow for the extension of the source database. The artist, while constructing his buildings, used a set of repetitive solutions in terms of spatial layout and formal features, which allow to cautiously associate with him some buildings that are not so well known to the scientific literature. These include works at the church at the Cistercian abbey in Ląd (1682-1693), at the Cistercian monastery in Wągrowiec (1684, 1691), at the Sanctuary of Consolation of Our Lady in Borek Wielkopolski (ca. 1718) and at the parish church in Goraj (before 1725) as well as at the parish church in Święciechowa (before 1730). Much of this work was realized, according to his designs, by his uncle, Giorgio Catenazzi (died 1686). An analysis of the works of both the Catenazzi and sources references to their relationship with Giuseppe Simone Belotti (1708), indicate associations of their solutions with the projects Tylman Gameren (1632-1706) for his Warsaw buildings.
dc.abstract.en | The work of an architect Giovanni Catenazzi (mentioned 1698-1724) already for a long time has no critical elaboration, despite the fact that the researchers that examine his achievements postulated further exploration. The architect was one of the leading designers active in the area of Wielkopolska at the turn of 17th and 18th centuries. His most important works include the parish church in Leszno (1682-1695) and works at the Jesuit Church and Collegium in Poznań (ca. 1695-1701), so the most outstanding buildings realized in that time in the province. Unfortunately, we do not have a large number of source references to this creator, and recent source queries did not allow for the extension of the source database. The artist, while constructing his buildings, used a set of repetitive solutions in terms of spatial layout and formal features, which allow to cautiously associate with him some buildings that are not so well known to the scientific literature. These include works at the church at the Cistercian abbey in Ląd (1682-1693), at the Cistercian monastery in Wągrowiec (1684, 1691), at the Sanctuary of Consolation of Our Lady in Borek Wielkopolski (ca. 1718) and at the parish church in Goraj (before 1725) as well as at the parish church in Święciechowa (before 1730). Much of this work was realized, according to his designs, by his uncle, Giorgio Catenazzi (died 1686). An analysis of the works of both the Catenazzi and sources references to their relationship with Giuseppe Simone Belotti (1708), indicate associations of their solutions with the projects Tylman Gameren (1632-1706) for his Warsaw buildings. | pl |
dc.abstract.pl | Działalność architekta Giovanniego Catenazzi (wzmiankowany 1698-1724) wciąż nie doczekała się krytycznego opracowania, pomimo faktu, że już dawno postulowano podjęcie dalszych badań. Architekt był jeden z wiodących projektantów w Wielkopolsce na przełomie XVII i XVIII wieku. Do jego najważniejszych dzieł należy kościół parafialny w Poznaniu, fara w Lesznie (1682-1695) i prace przy kościele Jezuitów i ich kolegium w Poznaniu (ok. 1695-1701), czyli najwybitniejszych budynków zrealizowanych w tym czasie w województwie poznańskim. Niestety nie mamy dużej liczby wzmianek źródłowych na temat tego twórcy. Artysta, projektując budynki, używał zestawu powtarzalnych rozwiązań w zakresie układu przestrzennego i cech formalnych, które pozwalają ostrożnie związać z nim z nowe realizacje, jak dotąd słabo rozpoznane przez badaczy. Należą do nich prace przy opactwie cystersów w Lądzie (1682-1693), w klasztorze cystersów w Wągrowcu (1684, 1691), przy Sanktuarium Pocieszenia Marii Panny w Borku Wielkopolskim (ok. 1718 r.), kościół parafialny w Goraju (przed 1725 r.) oraz kościół parafialny w Święciechowej (przed 1730). Znaczna część tej pracy została wykonana, według jego projektów, przez jego wuja, Giorgio Catenazziego (zm. 1686). Analiza prac obu Catenazzich dowodzi związków z Giuseppe Simone Belottim oraz Tylmanem van Gameren. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny : Instytut Historii Sztuki | pl |
dc.contributor.author | Stankiewicz, Aleksander - 163958 | pl |
dc.date.accession | 2018-03-13 | pl |
dc.date.accessioned | 2018-03-13T07:13:18Z | |
dc.date.available | 2018-03-13T07:13:18Z | |
dc.date.issued | 2017 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 4 (46) | pl |
dc.description.physical | 3-27 | pl |
dc.description.publication | 1 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eissn | 2449-9285 | pl |
dc.identifier.issn | 1896-4133 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / P | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/51777 | |
dc.identifier.weblink | http://quart.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2017/46/summary/q46_03_Stankiewicz.pdf | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 2.5 | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | sacral architecture | pl |
dc.subject.en | Giovanni Catenazzi | pl |
dc.subject.en | baroque architecture | pl |
dc.subject.en | Polish art and architecture | pl |
dc.subject.pl | architektura nowożytna | pl |
dc.subject.pl | Giovanni Catenazzi | pl |
dc.subject.pl | sztuka ok. 1700 | pl |
dc.subject.pl | Giorgio Catenazzi | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Uwagi na temat twórczości architektonicznej Jana Catenazziego | pl |
dc.title.alternative | Some remarks on Giovanni Catenazzi’s architectural work | pl |
dc.title.journal | Quart | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
5
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access