Melancholia w czasach kryzysu

2013
journal article
other documents
dc.abstract.enChaberski, in his review of Calligula, directed by Anna Augustynowicz (the Stefan Jaracz Theatre in Łódź, prem.: 8 XII 2012), stresses that the director, after a careful reading of Albert Camus’ play, created a production rooted in melancholy, understood as a merciless and brutal exposure of the sense of emptiness taking the place of traditional values. The melancholic Calligula strives to eliminate the artificial divisions society has created, merely to improve his own sense of well-being. Yet the production, rather than tilting toward the excessive universalisation of human experience, instead employs subtle means to relate Calligula to today’s crisis-bound reality: the portrayal of a ruler’s cruelty becomes a metaphor for the economic meltdown.pl
dc.abstract.plChaberski w recenzji Kaliguli w reżyserii Anny Augustynowicz (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi, prem.: 8 XII 2012) podkreśla, że reżyserka, uważnie czytając dramat Alberta Camusa, stworzyła przestawienie, którego zasadą jest melancholia rozumiana jako bezlitosne i brutalne obnażanie pustki powstałej w miejscu tradycyjnych wartości. Kaligula-melancholik dąży do zniesienia sztucznych podziałów, które społeczeństwo stworzyło tylko po to, by zapewnić sobie dobre samopoczucie. Jednocześnie jednak przedstawienie nie zmierza w stronę nadmiernej uniwersalizacji ludzkiego doświadczenia, a raczej subtelnymi środkami odnosi Kaligulę do dzisiejszej rzeczywistości kryzysu: obraz okrucieństwa władcy staje się metaforą ekonomicznego krachu.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.authorChaberski, Mateusz - 164333 pl
dc.date.accessioned2018-10-12T07:18:07Z
dc.date.available2018-10-12T07:18:07Z
dc.date.issued2013pl
dc.description.additionalTeatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatr Współczesny w Szczecinie. Albert Camus, Kaligula, reżyseria: Anna Augustynowicz, scenografia: Marek Braun, kostiumy: Wanda Kowalska, reżyseria światła: Krzysztof Sendke, ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko, premiera: 18 stycznia 2013pl
dc.description.number114pl
dc.description.physical118-120pl
dc.description.publication0,2pl
dc.identifier.issn1233-0477pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/57944
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licencebez licencji
dc.rights.uri*
dc.subject.enAlbert Camuspl
dc.subject.enAnna Augustynowiczpl
dc.subject.enStefan Jaracz Theatre in Łódźpl
dc.subject.plAlbert Camuspl
dc.subject.plAnna Augustynowiczpl
dc.subject.plTeatr im. Stefana Jaracza w Łodzipl
dc.subtypeOtherDocumentspl
dc.titleMelancholia w czasach kryzysupl
dc.title.alternativeMelancholy in times of crisispl
dc.title.journalDidaskaliapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Chaberski, in his review of Calligula, directed by Anna Augustynowicz (the Stefan Jaracz Theatre in Łódź, prem.: 8 XII 2012), stresses that the director, after a careful reading of Albert Camus’ play, created a production rooted in melancholy, understood as a merciless and brutal exposure of the sense of emptiness taking the place of traditional values. The melancholic Calligula strives to eliminate the artificial divisions society has created, merely to improve his own sense of well-being. Yet the production, rather than tilting toward the excessive universalisation of human experience, instead employs subtle means to relate Calligula to today’s crisis-bound reality: the portrayal of a ruler’s cruelty becomes a metaphor for the economic meltdown.
dc.abstract.plpl
Chaberski w recenzji Kaliguli w reżyserii Anny Augustynowicz (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi, prem.: 8 XII 2012) podkreśla, że reżyserka, uważnie czytając dramat Alberta Camusa, stworzyła przestawienie, którego zasadą jest melancholia rozumiana jako bezlitosne i brutalne obnażanie pustki powstałej w miejscu tradycyjnych wartości. Kaligula-melancholik dąży do zniesienia sztucznych podziałów, które społeczeństwo stworzyło tylko po to, by zapewnić sobie dobre samopoczucie. Jednocześnie jednak przedstawienie nie zmierza w stronę nadmiernej uniwersalizacji ludzkiego doświadczenia, a raczej subtelnymi środkami odnosi Kaligulę do dzisiejszej rzeczywistości kryzysu: obraz okrucieństwa władcy staje się metaforą ekonomicznego krachu.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.authorpl
Chaberski, Mateusz - 164333
dc.date.accessioned
2018-10-12T07:18:07Z
dc.date.available
2018-10-12T07:18:07Z
dc.date.issuedpl
2013
dc.description.additionalpl
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatr Współczesny w Szczecinie. Albert Camus, Kaligula, reżyseria: Anna Augustynowicz, scenografia: Marek Braun, kostiumy: Wanda Kowalska, reżyseria światła: Krzysztof Sendke, ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko, premiera: 18 stycznia 2013
dc.description.numberpl
114
dc.description.physicalpl
118-120
dc.description.publicationpl
0,2
dc.identifier.issnpl
1233-0477
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/57944
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
bez licencji
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
Albert Camus
dc.subject.enpl
Anna Augustynowicz
dc.subject.enpl
Stefan Jaracz Theatre in Łódź
dc.subject.plpl
Albert Camus
dc.subject.plpl
Anna Augustynowicz
dc.subject.plpl
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi
dc.subtypepl
OtherDocuments
dc.titlepl
Melancholia w czasach kryzysu
dc.title.alternativepl
Melancholy in times of crisis
dc.title.journalpl
Didaskalia
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month

No access

No Thumbnail Available