Prace "Mistrza Deesis z Bartnego" : charakterystyka stylu

2019
book section
article
dc.abstract.plW wieku XVI na terenach prawosławnej diecezji przemyskiej działało co najmniej kilka warsztatów malarskich, o wyraźnych i odrębnych cechach stylistycznych oraz stosunkowo wysokim poziomie artystycznym. Jednym z najliczniejszych był krąg "Mistrza Deesis z Bartnego", nazywanego też "Mistrzem Przemienienia z Jabłonowa", grupujący dzieła powstałe na ziemi przemyskiej w 2. połowie wieku XVI i na początku XVII. Jego określenie pochodzi od trzech tablic składających się na rząd Deesis z ikonostasu w cerkwi ŚŚ. Kosmy i Damiana z Bartnego, przechowywanych w dwóch sanockich Muzeach: Historycznym i Budownictwa Ludowego, oraz od ikony Przemienienia Pańskiego z cerkwi Archanioła Michała w Jabłonowie koło Wysocka i Turki. Prace tego kręgu artystycznego stanowią znakomity przykład harmonijnego połączenia w sferze stylistycznej rysów Wschodu, płynących zapewne z północnej Mołdawii, i Zachodu, podpatrzonych w pobliskich kościołach katolickich. Do pierwszych można zaliczyć sposób modelowania partii karnacji i oddawania plastyczności draperii, do drugich - budowania przestrzeni i umieszczania w niej zbliżonych do rzeczywistych motywów krajobrazowych. Ikony te są dowodem, że nowożytne przemiany w malarstwie zachodnioruskim zachodziły stopniowo i ewolucyjnie najpóźniej w drugiej połowie wieku XVI.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Katedra Ukrainoznawstwapl
dc.contributor.authorGronek, Agnieszka - 128181 pl
dc.contributor.editorGronek, Agnieszka - 128181 pl
dc.contributor.editorDaranowska-Łukaszewska, Joannapl
dc.date.accessioned2019-10-31T10:57:12Z
dc.date.available2019-10-31T10:57:12Z
dc.date.issued2019pl
dc.description.physical457-474pl
dc.description.publication1pl
dc.identifier.isbn978-83-946646-9-5pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/86196
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKrakówpl
dc.pubinfoRzeszów : Stowarzyszenie Historyków Sztukipl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 39; liczba stron 607; liczba arkuszy wydawniczych 45;pl
dc.subject.eniconspl
dc.subject.enMaster of the Bartne Deesispl
dc.subject.enLemkivshchynapl
dc.subject.enpost-byzantine Artpl
dc.subject.plikonypl
dc.subject.plsztuka pobizantyńskapl
dc.subject.plŁemkowszczyznapl
dc.subject.plMistrz Deesis z Bartnegopl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePrace "Mistrza Deesis z Bartnego" : charakterystyka stylupl
dc.title.alternativeWorks from the circle of the "Master of the Bartne Deesis" : characteristics of the stylepl
dc.title.containerNic nad oryginał : księga dedykowana pamięci Barbary Tondos i Jerzego Turapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
W wieku XVI na terenach prawosławnej diecezji przemyskiej działało co najmniej kilka warsztatów malarskich, o wyraźnych i odrębnych cechach stylistycznych oraz stosunkowo wysokim poziomie artystycznym. Jednym z najliczniejszych był krąg "Mistrza Deesis z Bartnego", nazywanego też "Mistrzem Przemienienia z Jabłonowa", grupujący dzieła powstałe na ziemi przemyskiej w 2. połowie wieku XVI i na początku XVII. Jego określenie pochodzi od trzech tablic składających się na rząd Deesis z ikonostasu w cerkwi ŚŚ. Kosmy i Damiana z Bartnego, przechowywanych w dwóch sanockich Muzeach: Historycznym i Budownictwa Ludowego, oraz od ikony Przemienienia Pańskiego z cerkwi Archanioła Michała w Jabłonowie koło Wysocka i Turki. Prace tego kręgu artystycznego stanowią znakomity przykład harmonijnego połączenia w sferze stylistycznej rysów Wschodu, płynących zapewne z północnej Mołdawii, i Zachodu, podpatrzonych w pobliskich kościołach katolickich. Do pierwszych można zaliczyć sposób modelowania partii karnacji i oddawania plastyczności draperii, do drugich - budowania przestrzeni i umieszczania w niej zbliżonych do rzeczywistych motywów krajobrazowych. Ikony te są dowodem, że nowożytne przemiany w malarstwie zachodnioruskim zachodziły stopniowo i ewolucyjnie najpóźniej w drugiej połowie wieku XVI.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Katedra Ukrainoznawstwa
dc.contributor.authorpl
Gronek, Agnieszka - 128181
dc.contributor.editorpl
Gronek, Agnieszka - 128181
dc.contributor.editorpl
Daranowska-Łukaszewska, Joanna
dc.date.accessioned
2019-10-31T10:57:12Z
dc.date.available
2019-10-31T10:57:12Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.description.physicalpl
457-474
dc.description.publicationpl
1
dc.identifier.isbnpl
978-83-946646-9-5
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/86196
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków
dc.pubinfopl
Rzeszów : Stowarzyszenie Historyków Sztuki
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 39; liczba stron 607; liczba arkuszy wydawniczych 45;
dc.subject.enpl
icons
dc.subject.enpl
Master of the Bartne Deesis
dc.subject.enpl
Lemkivshchyna
dc.subject.enpl
post-byzantine Art
dc.subject.plpl
ikony
dc.subject.plpl
sztuka pobizantyńska
dc.subject.plpl
Łemkowszczyzna
dc.subject.plpl
Mistrz Deesis z Bartnego
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Prace "Mistrza Deesis z Bartnego" : charakterystyka stylu
dc.title.alternativepl
Works from the circle of the "Master of the Bartne Deesis" : characteristics of the style
dc.title.containerpl
Nic nad oryginał : księga dedykowana pamięci Barbary Tondos i Jerzego Tura
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
40
Views per month
Views per city
Warsaw
15
Krakow
2
Wroclaw
2
Łomża
2
Bielsk Podlaski
1
Budapest
1
Dublin
1
Gliwice
1
Jasło
1
Jaworzno
1

No access

No Thumbnail Available