Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prace "Mistrza Deesis z Bartnego" : charakterystyka stylu
Works from the circle of the "Master of the Bartne Deesis" : characteristics of the style
ikony
sztuka pobizantyńska
Łemkowszczyzna
Mistrz Deesis z Bartnego
icons
Master of the Bartne Deesis
Lemkivshchyna
post-byzantine Art
W wieku XVI na terenach prawosławnej diecezji przemyskiej działało co najmniej kilka warsztatów malarskich, o wyraźnych i odrębnych cechach stylistycznych oraz stosunkowo wysokim poziomie artystycznym. Jednym z najliczniejszych był krąg "Mistrza Deesis z Bartnego", nazywanego też "Mistrzem Przemienienia z Jabłonowa", grupujący dzieła powstałe na ziemi przemyskiej w 2. połowie wieku XVI i na początku XVII. Jego określenie pochodzi od trzech tablic składających się na rząd Deesis z ikonostasu w cerkwi ŚŚ. Kosmy i Damiana z Bartnego, przechowywanych w dwóch sanockich Muzeach: Historycznym i Budownictwa Ludowego, oraz od ikony Przemienienia Pańskiego z cerkwi Archanioła Michała w Jabłonowie koło Wysocka i Turki. Prace tego kręgu artystycznego stanowią znakomity przykład harmonijnego połączenia w sferze stylistycznej rysów Wschodu, płynących zapewne z północnej Mołdawii, i Zachodu, podpatrzonych w pobliskich kościołach katolickich. Do pierwszych można zaliczyć sposób modelowania partii karnacji i oddawania plastyczności draperii, do drugich - budowania przestrzeni i umieszczania w niej zbliżonych do rzeczywistych motywów krajobrazowych. Ikony te są dowodem, że nowożytne przemiany w malarstwie zachodnioruskim zachodziły stopniowo i ewolucyjnie najpóźniej w drugiej połowie wieku XVI.
dc.abstract.pl | W wieku XVI na terenach prawosławnej diecezji przemyskiej działało co najmniej kilka warsztatów malarskich, o wyraźnych i odrębnych cechach stylistycznych oraz stosunkowo wysokim poziomie artystycznym. Jednym z najliczniejszych był krąg "Mistrza Deesis z Bartnego", nazywanego też "Mistrzem Przemienienia z Jabłonowa", grupujący dzieła powstałe na ziemi przemyskiej w 2. połowie wieku XVI i na początku XVII. Jego określenie pochodzi od trzech tablic składających się na rząd Deesis z ikonostasu w cerkwi ŚŚ. Kosmy i Damiana z Bartnego, przechowywanych w dwóch sanockich Muzeach: Historycznym i Budownictwa Ludowego, oraz od ikony Przemienienia Pańskiego z cerkwi Archanioła Michała w Jabłonowie koło Wysocka i Turki. Prace tego kręgu artystycznego stanowią znakomity przykład harmonijnego połączenia w sferze stylistycznej rysów Wschodu, płynących zapewne z północnej Mołdawii, i Zachodu, podpatrzonych w pobliskich kościołach katolickich. Do pierwszych można zaliczyć sposób modelowania partii karnacji i oddawania plastyczności draperii, do drugich - budowania przestrzeni i umieszczania w niej zbliżonych do rzeczywistych motywów krajobrazowych. Ikony te są dowodem, że nowożytne przemiany w malarstwie zachodnioruskim zachodziły stopniowo i ewolucyjnie najpóźniej w drugiej połowie wieku XVI. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Katedra Ukrainoznawstwa | pl |
dc.contributor.author | Gronek, Agnieszka - 128181 | pl |
dc.contributor.editor | Gronek, Agnieszka - 128181 | pl |
dc.contributor.editor | Daranowska-Łukaszewska, Joanna | pl |
dc.date.accessioned | 2019-10-31T10:57:12Z | |
dc.date.available | 2019-10-31T10:57:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | pl |
dc.description.physical | 457-474 | pl |
dc.description.publication | 1 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-946646-9-5 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/86196 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Kraków | pl |
dc.pubinfo | Rzeszów : Stowarzyszenie Historyków Sztuki | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 39; liczba stron 607; liczba arkuszy wydawniczych 45; | pl |
dc.subject.en | icons | pl |
dc.subject.en | Master of the Bartne Deesis | pl |
dc.subject.en | Lemkivshchyna | pl |
dc.subject.en | post-byzantine Art | pl |
dc.subject.pl | ikony | pl |
dc.subject.pl | sztuka pobizantyńska | pl |
dc.subject.pl | Łemkowszczyzna | pl |
dc.subject.pl | Mistrz Deesis z Bartnego | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Prace "Mistrza Deesis z Bartnego" : charakterystyka stylu | pl |
dc.title.alternative | Works from the circle of the "Master of the Bartne Deesis" : characteristics of the style | pl |
dc.title.container | Nic nad oryginał : księga dedykowana pamięci Barbary Tondos i Jerzego Tura | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |