Możliwości kształtowania charakteru uczniów w ocenie nauczycieli

2011
journal article
article
dc.abstract.enThe main aim of the present investigation is to gain knowledge about teachers’ beliefs concerning the possibility of modeling pupils’ moral character. The main components in the process of moral education are a teacher’s personality, awareness of their role in education, their skills and competencies and belief in the possibility of influencing their pupils. In view of these facts it has been agreed that there should be conducted a study to examine how teachers assess their own abilities and skills in modeling their pupils’ character, and how they see teachers’ overall possibilities in this area. The research used a questionnaire "Character Education Efficacy Belief Instrument" developed by Milson and Mehlig (2002). This tool measures teachers’ beliefs concerning their effectiveness of modeling pupils’ moral character. There are two scales used in this measurement. The first scale allows to assess teachers’ personal effectiveness of teaching (personal teaching efficacy - PTE) and the second one allows to assess general effectiveness of teaching (general teaching efficacy - GTE). There were 218 people involved in the research (83% were women, and 17% men). The results show a significant difference between the assessment of personal teaching effectiveness (PTE) and general teaching effectiveness (GTE). Respondents (teachers) evaluate their own abilities in modeling their pupils’ moral characters higher than the general ability of teachers in this respect. Three factors were taken into account in the analysis: teacher’s gender, type of school where the respondents work and subjects they teach.pl
dc.abstract.plCelem prezentowanych badań było zdobycie wiedzy na temat przekonań nauczycieli co do możliwości kształtowania charakteru swoich wychowanków. W związku z tym, iż w wychowaniu moralnym osobowość nauczyciela, świadomość roli, jaką w tym wychowaniu odgrywa, posiadane przez niego umiejętności i kompetencje oraz związane z tym przekonanie co do możliwości wywierania wpływu na wychowanków oraz kształtowania ich moralnego charakteru ma zasadnicze znaczenie, postanowiono zbadać, jak nauczyciele oceniają własne możliwości i umiejętności w tym zakresie, a także jak w ogóle widzą szanse nauczycieli w sferze kształtowania charakteru uczniów. W badaniach wykorzystano narzędzie służące do oceny przekonań nauczycieli odnośnie do efektywności w zakresie kształtowania moralnego charakteru uczniów (Character Education Effi cacy Belief Instrument) opracowane przez Milsona i Mehlig (2002). Zastosowane narzędzie pozwala na ocenę osobistej efektywności nauczania (ang. personal teaching efficacy - PTE), jak również ogólnej efektywności nauczania (ang. general teaching efficacy - GTE). W badaniu wzięło udział 218 osób (83% stanowiły kobiety, a 17% mężczyźni). Wyniki wskazują na istotną różnicę między PTE a GTE. Badani nauczyciele wyżej oceniają w łasne możliwości i kompetencje w zakresie wspierania moralnego charakteru uczniów aniżeli możliwości i umiejętności nauczycieli w ogóle. W prowadzonych analizach uwzględniono również płeć nauczyciela, rodzaj szkoły, w jakiej uczy, a także przedmiot, którego naucza.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Psychologiipl
dc.contributor.authorCzyżowska, Dorota - 127679 pl
dc.contributor.authorLeśniak, Agnieszkapl
dc.date.accession2018-10-18pl
dc.date.accessioned2018-10-19T08:13:04Z
dc.date.available2018-10-19T08:13:04Z
dc.date.issued2011pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 65-66pl
dc.description.number2pl
dc.description.physical53-66pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume16pl
dc.identifier.doi10.4467/20843879PR.11.011.0184pl
dc.identifier.eissn2084-3879pl
dc.identifier.issn1895-6297pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/58413
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/Tom-16-2011/Numer-2-2011/art/530/pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych *
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.encharacter educationpl
dc.subject.enpersonal teaching effectivenesspl
dc.subject.engeneral teaching effectivenesspl
dc.subject.plwychowaniepl
dc.subject.plcharakter moralnypl
dc.subject.plosobista i ogólna efektywność nauczaniapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleMożliwości kształtowania charakteru uczniów w ocenie nauczycielipl
dc.title.alternativeTeachers’ beliefs concerning the possibility of modeling pupils’ moral characterpl
dc.title.journalPsychologia Rozwojowapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of the present investigation is to gain knowledge about teachers’ beliefs concerning the possibility of modeling pupils’ moral character. The main components in the process of moral education are a teacher’s personality, awareness of their role in education, their skills and competencies and belief in the possibility of influencing their pupils. In view of these facts it has been agreed that there should be conducted a study to examine how teachers assess their own abilities and skills in modeling their pupils’ character, and how they see teachers’ overall possibilities in this area. The research used a questionnaire "Character Education Efficacy Belief Instrument" developed by Milson and Mehlig (2002). This tool measures teachers’ beliefs concerning their effectiveness of modeling pupils’ moral character. There are two scales used in this measurement. The first scale allows to assess teachers’ personal effectiveness of teaching (personal teaching efficacy - PTE) and the second one allows to assess general effectiveness of teaching (general teaching efficacy - GTE). There were 218 people involved in the research (83% were women, and 17% men). The results show a significant difference between the assessment of personal teaching effectiveness (PTE) and general teaching effectiveness (GTE). Respondents (teachers) evaluate their own abilities in modeling their pupils’ moral characters higher than the general ability of teachers in this respect. Three factors were taken into account in the analysis: teacher’s gender, type of school where the respondents work and subjects they teach.
dc.abstract.plpl
Celem prezentowanych badań było zdobycie wiedzy na temat przekonań nauczycieli co do możliwości kształtowania charakteru swoich wychowanków. W związku z tym, iż w wychowaniu moralnym osobowość nauczyciela, świadomość roli, jaką w tym wychowaniu odgrywa, posiadane przez niego umiejętności i kompetencje oraz związane z tym przekonanie co do możliwości wywierania wpływu na wychowanków oraz kształtowania ich moralnego charakteru ma zasadnicze znaczenie, postanowiono zbadać, jak nauczyciele oceniają własne możliwości i umiejętności w tym zakresie, a także jak w ogóle widzą szanse nauczycieli w sferze kształtowania charakteru uczniów. W badaniach wykorzystano narzędzie służące do oceny przekonań nauczycieli odnośnie do efektywności w zakresie kształtowania moralnego charakteru uczniów (Character Education Effi cacy Belief Instrument) opracowane przez Milsona i Mehlig (2002). Zastosowane narzędzie pozwala na ocenę osobistej efektywności nauczania (ang. personal teaching efficacy - PTE), jak również ogólnej efektywności nauczania (ang. general teaching efficacy - GTE). W badaniu wzięło udział 218 osób (83% stanowiły kobiety, a 17% mężczyźni). Wyniki wskazują na istotną różnicę między PTE a GTE. Badani nauczyciele wyżej oceniają w łasne możliwości i kompetencje w zakresie wspierania moralnego charakteru uczniów aniżeli możliwości i umiejętności nauczycieli w ogóle. W prowadzonych analizach uwzględniono również płeć nauczyciela, rodzaj szkoły, w jakiej uczy, a także przedmiot, którego naucza.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Psychologii
dc.contributor.authorpl
Czyżowska, Dorota - 127679
dc.contributor.authorpl
Leśniak, Agnieszka
dc.date.accessionpl
2018-10-18
dc.date.accessioned
2018-10-19T08:13:04Z
dc.date.available
2018-10-19T08:13:04Z
dc.date.issuedpl
2011
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 65-66
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
53-66
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
16
dc.identifier.doipl
10.4467/20843879PR.11.011.0184
dc.identifier.eissnpl
2084-3879
dc.identifier.issnpl
1895-6297
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/58413
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/Tom-16-2011/Numer-2-2011/art/530/
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych 
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
character education
dc.subject.enpl
personal teaching effectiveness
dc.subject.enpl
general teaching effectiveness
dc.subject.plpl
wychowanie
dc.subject.plpl
charakter moralny
dc.subject.plpl
osobista i ogólna efektywność nauczania
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Możliwości kształtowania charakteru uczniów w ocenie nauczycieli
dc.title.alternativepl
Teachers’ beliefs concerning the possibility of modeling pupils’ moral character
dc.title.journalpl
Psychologia Rozwojowa
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
2
Views per month
Views per city
Gdynia
1
Warsaw
1
Downloads
czyzowska_lesniak_mozliwosci_ksztaltowania_charakteru_uczniow_w_ocenie_nauczycieli_2011.odt
11
czyzowska_lesniak_mozliwosci_ksztaltowania_charakteru_uczniow_w_ocenie_nauczycieli_2011.pdf
4