Das integrierte Sprach- und Fachlernen (CLIL) in Polen – Unterrichtsprache Deutsch. Ziele, Kompetenzen, Inhalte, Resultate, Perspektiven

master
dc.abstract.enCLIL (Content and Language Integrated Learning) is a modern pedagogical approach, which consist of opposite poles. The chances and perspectives are confronted with expenditure of work and time. The ambiguous theory helps only slightly with the realization of this didactic concept. The main point of this work is the realization of CLIL-concept in polish secondary school (gimnazjum) and high school (liceum), in which some of the school subjects are taught in German. After the theoretical part there is the explanation of the competences of both participants in the process of education, the analysis of available teaching materials and the presentation of the possibilities of measuring the teaching results.pl
dc.abstract.otherCLIL (Content and Language Integrated Learning), zu Deutsch das integrierte Sprach- und Fachlernen ist ein moderner pädagogischer Ansatz, der aus zahlreichen Gegenpolen besteht. Die großen Chancen und Perspektiven werden mit dem Zeit- und Arbeitsaufwand konfrontiert. Die nicht eindeutige Theorie hilft nur gering bei der Realisierung des komplexen didaktischen Konzeptes.Im Mittelpunkt der vorliegenden Arbeit steht die Umsetzung vom CLIL-Ansatz in Polnischen Gymnasien und Allgemeinbildenden Lyzeen, in denen einige Schulfächer in der Unterrichtsprache Deutsch angeboten werden. Nach der theoretischen Einleitung werden die Kompetenzen beider Akteure des Bildungsprozesses untersucht, Lehrmaterialien, die zur Verfügung stehen, analysiert sowie dargestellt, wie die Resultate zu messen sind.pl
dc.abstract.plCLIL (Content and Language Integrated Learning), po polsku zintegrowane nauczanie językowe i przedmiotowe (lub też częściej nauczanie dwujęzyczne) to nowoczesny koncept pedagogiczny, który łączy w sobie krańcowe przeciwieństwa. Szerokie możliwości i perspektywy zostają skonfrontowane z nakładem czasu i pracy. Nie jednoznaczna teoria pomaga tylko w ograniczonym stopniu przy realizacji tej złożonej koncepcji dydaktycznej.W centrum niniejszej pracy znajduje się realizacja konceptu CLIL w polskich gimnazjach i liceach ogólnokształcących, w których niektóre przedmioty szkolne naucza się w języku niemieckim. Po teoretycznym wprowadzeniu bada się kompetencje obu partnerów w procesie dydaktycznym, analizuje dostępne materiały dydaktyczne oraz przedstawia się, w jaki sposób możliwy jest pomiar efektów kształcenia.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBerdychowska, Zofia - 127286 pl
dc.contributor.authorNowakowska, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKołodziej, Robert - 200062 pl
dc.contributor.reviewerBerdychowska, Zofia - 127286 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T17:30:23Z
dc.date.available2020-07-26T17:30:23Z
dc.date.submitted2015-09-24pl
dc.fieldofstudyfilologia germańskapl
dc.identifier.apddiploma-100363-127087pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207476
dc.languagegerpl
dc.subject.enCLIL, CLILiG, Content and Language Integrated Learning, DSD, German as language of teaching, Scaffolding, teacher training, Ministry of National Education (Poland), Eurydice, Common European Framework of Reference for Languagespl
dc.subject.otherCLIL, CLILiG, das integrierte Sprach- und Fachlernen, das bilinguale Abitur, DSD, die Unterrichtsprache Deutsch, Scaffolding, die Lehrerausbildung, das polnische Nationale Bildungsministerium, Eurydice, der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachenpl
dc.subject.plCLIL, CLILiG, nauczanie zintegrowane językowe i przedmiotowe, nauczanie dwujęzyczne, matura dwujęzyczna, DSD, język niemiecki jako język nauczania, Scaffolding, kształcenie nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Eurydice, Europejskie poziomy biegłości językowejpl
dc.titleDas integrierte Sprach- und Fachlernen (CLIL) in Polen – Unterrichtsprache Deutsch. Ziele, Kompetenzen, Inhalte, Resultate, Perspektivenpl
dc.title.alternativeZintegrowane nauczanie językowe i przedmiotowe (CLIL) w Polsce – język nauczania niemiecki. Cele, kompetencje, treści, efekty kształcenia i perspektywypl
dc.title.alternativeContent and Language Integrated Learning (CLIL) in Poland – language of teaching German. Aims, competences, contents, results and perspectivespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
CLIL (Content and Language Integrated Learning) is a modern pedagogical approach, which consist of opposite poles. The chances and perspectives are confronted with expenditure of work and time. The ambiguous theory helps only slightly with the realization of this didactic concept. The main point of this work is the realization of CLIL-concept in polish secondary school (gimnazjum) and high school (liceum), in which some of the school subjects are taught in German. After the theoretical part there is the explanation of the competences of both participants in the process of education, the analysis of available teaching materials and the presentation of the possibilities of measuring the teaching results.
dc.abstract.otherpl
CLIL (Content and Language Integrated Learning), zu Deutsch das integrierte Sprach- und Fachlernen ist ein moderner pädagogischer Ansatz, der aus zahlreichen Gegenpolen besteht. Die großen Chancen und Perspektiven werden mit dem Zeit- und Arbeitsaufwand konfrontiert. Die nicht eindeutige Theorie hilft nur gering bei der Realisierung des komplexen didaktischen Konzeptes.Im Mittelpunkt der vorliegenden Arbeit steht die Umsetzung vom CLIL-Ansatz in Polnischen Gymnasien und Allgemeinbildenden Lyzeen, in denen einige Schulfächer in der Unterrichtsprache Deutsch angeboten werden. Nach der theoretischen Einleitung werden die Kompetenzen beider Akteure des Bildungsprozesses untersucht, Lehrmaterialien, die zur Verfügung stehen, analysiert sowie dargestellt, wie die Resultate zu messen sind.
dc.abstract.plpl
CLIL (Content and Language Integrated Learning), po polsku zintegrowane nauczanie językowe i przedmiotowe (lub też częściej nauczanie dwujęzyczne) to nowoczesny koncept pedagogiczny, który łączy w sobie krańcowe przeciwieństwa. Szerokie możliwości i perspektywy zostają skonfrontowane z nakładem czasu i pracy. Nie jednoznaczna teoria pomaga tylko w ograniczonym stopniu przy realizacji tej złożonej koncepcji dydaktycznej.W centrum niniejszej pracy znajduje się realizacja konceptu CLIL w polskich gimnazjach i liceach ogólnokształcących, w których niektóre przedmioty szkolne naucza się w języku niemieckim. Po teoretycznym wprowadzeniu bada się kompetencje obu partnerów w procesie dydaktycznym, analizuje dostępne materiały dydaktyczne oraz przedstawia się, w jaki sposób możliwy jest pomiar efektów kształcenia.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Berdychowska, Zofia - 127286
dc.contributor.authorpl
Nowakowska, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kołodziej, Robert - 200062
dc.contributor.reviewerpl
Berdychowska, Zofia - 127286
dc.date.accessioned
2020-07-26T17:30:23Z
dc.date.available
2020-07-26T17:30:23Z
dc.date.submittedpl
2015-09-24
dc.fieldofstudypl
filologia germańska
dc.identifier.apdpl
diploma-100363-127087
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207476
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
CLIL, CLILiG, Content and Language Integrated Learning, DSD, German as language of teaching, Scaffolding, teacher training, Ministry of National Education (Poland), Eurydice, Common European Framework of Reference for Languages
dc.subject.otherpl
CLIL, CLILiG, das integrierte Sprach- und Fachlernen, das bilinguale Abitur, DSD, die Unterrichtsprache Deutsch, Scaffolding, die Lehrerausbildung, das polnische Nationale Bildungsministerium, Eurydice, der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen
dc.subject.plpl
CLIL, CLILiG, nauczanie zintegrowane językowe i przedmiotowe, nauczanie dwujęzyczne, matura dwujęzyczna, DSD, język niemiecki jako język nauczania, Scaffolding, kształcenie nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Eurydice, Europejskie poziomy biegłości językowej
dc.titlepl
Das integrierte Sprach- und Fachlernen (CLIL) in Polen – Unterrichtsprache Deutsch. Ziele, Kompetenzen, Inhalte, Resultate, Perspektiven
dc.title.alternativepl
Zintegrowane nauczanie językowe i przedmiotowe (CLIL) w Polsce – język nauczania niemiecki. Cele, kompetencje, treści, efekty kształcenia i perspektywy
dc.title.alternativepl
Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Poland – language of teaching German. Aims, competences, contents, results and perspectives
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available