Using Gardner's Theory of Multiple Intelligences for teaching vocabulary

licenciate
dc.abstract.enMy licentiate project is divided into two parts, the theoretical and the practical one. The theoretical part consists of three chapters. In the first chapter, I focused on the theory of teaching vocabulary, the techniques and its importance. The second chapter is a description of Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences. Apart from the theory’s premises, there is also a description of specific intelligences and possible exercises based on the type of intelligence. The third chapter presents how teaching vocabulary can be linked with the Theory of Multiple Intelligences and how it was performed during my teaching practice. The practical part of the licentiate project consists of five lesson plans which were performed during my teaching practice. These lesson plans are followed by evaluations. At the end, there is a conclusion summing up the ideas of my licentiate project and performance during my teaching practice.Although the topic is very extensive, this licentiate project consists of the most important information that I managed to collect. It might be very helpful for teachers who want to make progress in their profession.pl
dc.abstract.plMoja praca licencjacka poświęcona jest Teorii Inteligencji Wielorakich Gardnera w nauczaniu słownictwa. Praca ta miała udowodnić, że możliwe jest połączenie teorii Gardnera z nauczaniem słownictwa na lekcjach języka angielskiego. Praktyka pedagogiczna miała miejsce w klasach 4-6 Szkoły Podstawowej nr 53 w Krakowie.Na początku mojej praktyki zauważyłam, że słownictwo gra kluczową rolę w nauczaniu i dlatego postanowiłam właśnie na nim się skupić. Pomyślałam również, że warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób uczniowie przyswajają wiedzę. To doprowadziło do mojego zainteresowania Teorią Inteligencji Wielorakich Gardnera. Teoria ta przedstawia inteligencje, które każdy posiada i może aktywować poprzez rozmaite ćwiczenia. Studiując każdą inteligencję i oferowane do nich ćwiczenia stwierdziłam, że możliwe jest ich wykorzystanie do nauczania słownictwa.Część teoretyczna zawiera szczegółowy opis nauczania słownictwa, tj. co nauczyciel powinien wiedzieć, jakie metody powinien stosować, ćwiczenia, które powinny zostać przeprowadzone przed wprowadzeniem słownictwa oraz propozycje ćwiczeń do właściwego nauczania nowych terminów. W kolejnym rozdziale znaleźć można informacje o początkach teorii Gardnera, jak również opis poszczególnych inteligencji, cech ucznia wykazującego tendencje do danych inteligencji oraz propozycje ćwiczeń, które mogą być wykorzystane do uaktywnienia inteligencji.W części praktycznej znajdują się konspekty lekcji przeprowadzonych w trakcie mojej praktyki, które zostały napisane w celu wykorzystania cech różnych inteligencji. Dzięki temu możliwe było aktywowanie specyficznych zdolności uczniów przy nauczaniu słownictwa. Do każdego konspektu dołączona jest ewaluacja opisująca przeprowadzoną lekcję, informacje czy założone cele zostały spełnione, oraz dodatkowy opis proponowanych zmian. Do pracy dołączone są również materiały wykorzystane przez nauczyciela.Praktyka pedagogiczna udowodniła moją tezę. Co więcej, okazało się, że przeprowadzając ćwiczenia związane z poszczególnymi inteligencjami, uczniowie pracują efektywnie i szybciej zapamiętują słownictwo. Wiadomość ta jest bardzo pomocna dla nauczyciela, który chce się skupić nie tylko na podążaniu za programem nauczania, ale również na indywidualności uczniów, których potrzeby są zróżnicowane, a które mogą być spełnione właśnie dzięki teorii Gardnera.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKowalewska, Dagmara - 129266 pl
dc.contributor.authorKielin, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKrzyszpień, Jerzy - 129564 pl
dc.contributor.reviewerKowalewska, Dagmara - 129266 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T16:47:25Z
dc.date.available2020-07-26T16:47:25Z
dc.date.submitted2015-09-09pl
dc.fieldofstudyfilologia angielska z językiem niemieckimpl
dc.identifier.apddiploma-99877-145272pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207023
dc.languageengpl
dc.subject.enEnglish, German, Polish, vocabulary, teaching, Gardner, Multiple Intelligences, elementary school, student, licentiate project, theory, practicepl
dc.subject.plangielski, polski, niemiecki, słownictwo, nauczanie, Gardner, inteligencje wielorakie, teoria, szkoła podstawowa, uczeń, licencjat, teoria, praktykapl
dc.titleUsing Gardner's Theory of Multiple Intelligences for teaching vocabularypl
dc.title.alternativeWykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera do nauczania słownictwapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
My licentiate project is divided into two parts, the theoretical and the practical one. The theoretical part consists of three chapters. In the first chapter, I focused on the theory of teaching vocabulary, the techniques and its importance. The second chapter is a description of Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences. Apart from the theory’s premises, there is also a description of specific intelligences and possible exercises based on the type of intelligence. The third chapter presents how teaching vocabulary can be linked with the Theory of Multiple Intelligences and how it was performed during my teaching practice. The practical part of the licentiate project consists of five lesson plans which were performed during my teaching practice. These lesson plans are followed by evaluations. At the end, there is a conclusion summing up the ideas of my licentiate project and performance during my teaching practice.Although the topic is very extensive, this licentiate project consists of the most important information that I managed to collect. It might be very helpful for teachers who want to make progress in their profession.
dc.abstract.plpl
Moja praca licencjacka poświęcona jest Teorii Inteligencji Wielorakich Gardnera w nauczaniu słownictwa. Praca ta miała udowodnić, że możliwe jest połączenie teorii Gardnera z nauczaniem słownictwa na lekcjach języka angielskiego. Praktyka pedagogiczna miała miejsce w klasach 4-6 Szkoły Podstawowej nr 53 w Krakowie.Na początku mojej praktyki zauważyłam, że słownictwo gra kluczową rolę w nauczaniu i dlatego postanowiłam właśnie na nim się skupić. Pomyślałam również, że warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób uczniowie przyswajają wiedzę. To doprowadziło do mojego zainteresowania Teorią Inteligencji Wielorakich Gardnera. Teoria ta przedstawia inteligencje, które każdy posiada i może aktywować poprzez rozmaite ćwiczenia. Studiując każdą inteligencję i oferowane do nich ćwiczenia stwierdziłam, że możliwe jest ich wykorzystanie do nauczania słownictwa.Część teoretyczna zawiera szczegółowy opis nauczania słownictwa, tj. co nauczyciel powinien wiedzieć, jakie metody powinien stosować, ćwiczenia, które powinny zostać przeprowadzone przed wprowadzeniem słownictwa oraz propozycje ćwiczeń do właściwego nauczania nowych terminów. W kolejnym rozdziale znaleźć można informacje o początkach teorii Gardnera, jak również opis poszczególnych inteligencji, cech ucznia wykazującego tendencje do danych inteligencji oraz propozycje ćwiczeń, które mogą być wykorzystane do uaktywnienia inteligencji.W części praktycznej znajdują się konspekty lekcji przeprowadzonych w trakcie mojej praktyki, które zostały napisane w celu wykorzystania cech różnych inteligencji. Dzięki temu możliwe było aktywowanie specyficznych zdolności uczniów przy nauczaniu słownictwa. Do każdego konspektu dołączona jest ewaluacja opisująca przeprowadzoną lekcję, informacje czy założone cele zostały spełnione, oraz dodatkowy opis proponowanych zmian. Do pracy dołączone są również materiały wykorzystane przez nauczyciela.Praktyka pedagogiczna udowodniła moją tezę. Co więcej, okazało się, że przeprowadzając ćwiczenia związane z poszczególnymi inteligencjami, uczniowie pracują efektywnie i szybciej zapamiętują słownictwo. Wiadomość ta jest bardzo pomocna dla nauczyciela, który chce się skupić nie tylko na podążaniu za programem nauczania, ale również na indywidualności uczniów, których potrzeby są zróżnicowane, a które mogą być spełnione właśnie dzięki teorii Gardnera.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kowalewska, Dagmara - 129266
dc.contributor.authorpl
Kielin, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Krzyszpień, Jerzy - 129564
dc.contributor.reviewerpl
Kowalewska, Dagmara - 129266
dc.date.accessioned
2020-07-26T16:47:25Z
dc.date.available
2020-07-26T16:47:25Z
dc.date.submittedpl
2015-09-09
dc.fieldofstudypl
filologia angielska z językiem niemieckim
dc.identifier.apdpl
diploma-99877-145272
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207023
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
English, German, Polish, vocabulary, teaching, Gardner, Multiple Intelligences, elementary school, student, licentiate project, theory, practice
dc.subject.plpl
angielski, polski, niemiecki, słownictwo, nauczanie, Gardner, inteligencje wielorakie, teoria, szkoła podstawowa, uczeń, licencjat, teoria, praktyka
dc.titlepl
Using Gardner's Theory of Multiple Intelligences for teaching vocabulary
dc.title.alternativepl
Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera do nauczania słownictwa
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
32
Views per month
Views per city
Krakow
10
Brainerd
2
Nanyang
2
San Jose
2
Warsaw
2
Wroclaw
2
Ashland
1
Chennai
1
Dublin
1
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available