Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Znajomość frazeologizmów biblijnych w wybranych grupach społecznych
The knowledge of biblical idiomatic expressions in selected social groups
frazeologizm biblijny
biblical idiomatic expression
Celem niniejszej pracy jest próba ustalenia zakresu znajomości poszczególnych frazeologizmów biblijnych w wybranych grupach społecznych. Zgromadzony materiał ankietowy pomógł wykazać główne tendencje związane z problemami poprawnego definiowania frazeologizmów biblijnych. Wybór poszczególnych frazeologizmów biblijnych, podjętych analizą w niniejszej pracy, dokonany został na zasadzie różnorodności zarówno pod względem powszechności from przywoływanych biblizmów, jak i ich znaczeń. Metoda opracowania materiału sprowadza się do prezentacji dwóch analiz: pierwszej- przedstawiającej formalno- semantyczny opis 21 wybranych frazeologizmów oraz drugiej- prezentującej wyniki ankiet, przeprowadzonych w celu zbadania znajomości form i znaczeń omówionych biblizmów, wśród 6 wybranych grup społecznych, dobranych na podstawie opozycji: środowisko duchowne- środowisko świeckie.Cała rozprawa składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy obejmuje zagadnienia teoretyczne związane z tematem pracy, dwa kolejne stanowią próbę prezentacji materiału za pomocą dwóch analiz- form i znaczeń omawianych biblizmów (rozdział drugi) oraz wyników z badań ankietowych (rozdział trzeci). Podsumowanie stanowi rozdział czwarty, który scala wysunięte tezy i przedstawia całościowe wnioski dotyczące badań.
The aim of this thesis is an attempt to determine the range of knowledge of biblical idiomatic expressions in selected social groups. The survey material collected in this paper helped to show the main tendencies connected with the problems related to correct defining of biblical idioms. The whole thesis consists of 4 chapters. The first one comprises theoretical issues connected with the subject of the thesis, the next two chapters attempt to present the material by analysing the forms and meanings of biblical idioms (chapter two) and the results of the survey (chapter 3). The fourth chapter is the summary which synthetises the key points and presents overall research conclusions. The choice of biblical idioms to be analysed was made on the basis of diversity both in forms and their meanings.The method chosen to present the material in this diploma paper is demonstrated in two types of analysis. The first one is a formal-semantic description of 21 idioms . The second analysis presents the results of a survey conducted to examine the knowledge of forms and meanings of idioms in 6 social groups selected on the basis of contrast: clergymen versus laymen.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is an attempt to determine the range of knowledge of biblical idiomatic expressions in selected social groups. The survey material collected in this paper helped to show the main tendencies connected with the problems related to correct defining of biblical idioms. The whole thesis consists of 4 chapters. The first one comprises theoretical issues connected with the subject of the thesis, the next two chapters attempt to present the material by analysing the forms and meanings of biblical idioms (chapter two) and the results of the survey (chapter 3). The fourth chapter is the summary which synthetises the key points and presents overall research conclusions. The choice of biblical idioms to be analysed was made on the basis of diversity both in forms and their meanings.The method chosen to present the material in this diploma paper is demonstrated in two types of analysis. The first one is a formal-semantic description of 21 idioms . The second analysis presents the results of a survey conducted to examine the knowledge of forms and meanings of idioms in 6 social groups selected on the basis of contrast: clergymen versus laymen. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest próba ustalenia zakresu znajomości poszczególnych frazeologizmów biblijnych w wybranych grupach społecznych. Zgromadzony materiał ankietowy pomógł wykazać główne tendencje związane z problemami poprawnego definiowania frazeologizmów biblijnych. Wybór poszczególnych frazeologizmów biblijnych, podjętych analizą w niniejszej pracy, dokonany został na zasadzie różnorodności zarówno pod względem powszechności from przywoływanych biblizmów, jak i ich znaczeń. Metoda opracowania materiału sprowadza się do prezentacji dwóch analiz: pierwszej- przedstawiającej formalno- semantyczny opis 21 wybranych frazeologizmów oraz drugiej- prezentującej wyniki ankiet, przeprowadzonych w celu zbadania znajomości form i znaczeń omówionych biblizmów, wśród 6 wybranych grup społecznych, dobranych na podstawie opozycji: środowisko duchowne- środowisko świeckie.Cała rozprawa składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy obejmuje zagadnienia teoretyczne związane z tematem pracy, dwa kolejne stanowią próbę prezentacji materiału za pomocą dwóch analiz- form i znaczeń omawianych biblizmów (rozdział drugi) oraz wyników z badań ankietowych (rozdział trzeci). Podsumowanie stanowi rozdział czwarty, który scala wysunięte tezy i przedstawia całościowe wnioski dotyczące badań. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Ochmann, Donata - 131115 | pl |
dc.contributor.author | Latawiec, Zofia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ochmann, Donata - 131115 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T08:50:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T08:50:30Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-67447-115397 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180860 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | biblical idiomatic expression | pl |
dc.subject.pl | frazeologizm biblijny | pl |
dc.title | Znajomość frazeologizmów biblijnych w wybranych grupach społecznych | pl |
dc.title.alternative | The knowledge of biblical idiomatic expressions in selected social groups | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |