Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Moda mieszczańska w świetle Kodeksu Baltazara Behema.
Bourgeois fashion in the light of Baltazar Behem's Codex.
Codex, Behem, fashion, fabrics, trade.
Kodeks, Behem, moda, materie, handel.
The subject of this thesis is bourgeois fashion, mainly during the decadent Middle Ages. The miniatures from Baltazar Behem’s Codex were treated as a point of reference. They are compared not not only with the temple reliefs located on the Altar of Wit Stwosz (Veit Stoss) in St. Mary’s Church in Cracow, but also with painting, sculpture and iconography of the sacred images from the National Museum in Cravow situated in The Bishop Erazm Ciołek Palace. The research work was also based on the extensive bibliography found in Jagiellonian Library and different libraries in Gdansk. The thesis covers information gathered in Rynek Underground Museum in Cracow. The miniatures from Baltazar Behem’s Codex were examined from that period ideologic-cultural point of view. The thesis includes Baltazar Behem’s autobiography and codicology of his miniatures. Not only were the medieval scales and measures worth to mention, but also fabrics. The types, names, such as silk or cloth, colors and finally, the way of producing them. The subject of anti-luxury act is brought up. The issue of guild clothing in late Middle Ages is also taken into consideration. The executioners’ outfit is regarded as a part of townsman’s image. There is a confrontation of a Cracovian and Danzinger fashion and an explanation how did the hanseatic trade influence medieval fashion. The main aim of the thesis is to present bourgeois fashion, its diversity and nomenclature. In order to explain an evolution of guild fashion, both outfits presented in the Crafts Book and Baltazar Behem’s miniatures were analyzed. It was investigated whether a Cracovian townsman was following the fashion. The thesis includes reproductions of works of art which illustrate medieval European fashion. There are also maps of hanseatic trade tracks. I hope this thesis will be helpful in understanding Middle Ages fashion phenomenon.
Praca ta dotyczy mody mieszczańskiej głównie w schyłkowym okresie średniowiecza. Jako punkt odniesienia wzięłam miniatury z Kodeksu Baltazara Behema. Porównałam je pod kątem strojów z płaskorzeźbami z Ołtarza NMP W. Stwosza w Krakowie, z malarstwem, rzeźbą i ikonografią wizerunków sakralnych z Muzeum Narodowego w Krakowie w Pałacu biskupa Erazma Ciołka. Do celów badawczych oparłam się również na bogatej bibliografii głównie z Biblioteki Jagiellońskiej i z bibliotek Gdańska. Wykorzystałam również dane z wystawy Podziemia Sukiennic w Krakowie. Opisałam miniatury kodeksu Baltazara Behema pod kątem ideologiczno-kulturowym tamtej epoki. Zawarłam w tej pracy krótki życiorys Baltazara Behema oraz kodykologię miniatur kodeksu. Jest tam również ukazany sposób wykonania niektórych materii jak jedwab czy sukno, rodzaje materii, jej nazwy i kolorystyka. Ciekawym zagadnieniem są miary i wagi średniowieczne. Ujęta jest również odzież cechowa w późnym średniowieczu i problem ustaw przeciw zbytkowych. Porównałam również modę krakowską z modą gdańską oraz wpływ na modę handlu hanzeatyckiego. Strój kata ukazany jest jako uzupełnienie wizerunku mieszczanina w średniowiecznym mieście. Głównym celem niniejszej pracy jest pokazanie mody mieszczańskiej, jej różnorodność oraz nazewnictwo. Porównując stroje cechowe z Księgi Rzemiosł z miniaturami z Kodeksu Baltazara Behema chciałam ukazać ewolucję mody cechowej w wiekach średnich. Opierając się na sztuce europejskiej zastanowić się nad zagadnieniem czy mieszczanin krakowski w późnym okresie gotyku był modny czy nie. Praca ta jest uzupełniona o całe ilustracje i fragmenty średniowiecznych dzieł sztuki czy malarstwa obrazujące ówczesną odzież Europy. Uzupełniłam te obrazy również o mapy dróg handlu hanzeatyckiego. Mam nadzieję że ta praca pomoże w zrozumieniu zjawiska mody w średniowieczu.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is bourgeois fashion, mainly during the decadent Middle Ages. The miniatures from Baltazar Behem’s Codex were treated as a point of reference. They are compared not not only with the temple reliefs located on the Altar of Wit Stwosz (Veit Stoss) in St. Mary’s Church in Cracow, but also with painting, sculpture and iconography of the sacred images from the National Museum in Cravow situated in The Bishop Erazm Ciołek Palace. The research work was also based on the extensive bibliography found in Jagiellonian Library and different libraries in Gdansk. The thesis covers information gathered in Rynek Underground Museum in Cracow. The miniatures from Baltazar Behem’s Codex were examined from that period ideologic-cultural point of view. The thesis includes Baltazar Behem’s autobiography and codicology of his miniatures. Not only were the medieval scales and measures worth to mention, but also fabrics. The types, names, such as silk or cloth, colors and finally, the way of producing them. The subject of anti-luxury act is brought up. The issue of guild clothing in late Middle Ages is also taken into consideration. The executioners’ outfit is regarded as a part of townsman’s image. There is a confrontation of a Cracovian and Danzinger fashion and an explanation how did the hanseatic trade influence medieval fashion. The main aim of the thesis is to present bourgeois fashion, its diversity and nomenclature. In order to explain an evolution of guild fashion, both outfits presented in the Crafts Book and Baltazar Behem’s miniatures were analyzed. It was investigated whether a Cracovian townsman was following the fashion. The thesis includes reproductions of works of art which illustrate medieval European fashion. There are also maps of hanseatic trade tracks. I hope this thesis will be helpful in understanding Middle Ages fashion phenomenon. | pl |
dc.abstract.other | Praca ta dotyczy mody mieszczańskiej głównie w schyłkowym okresie średniowiecza. Jako punkt odniesienia wzięłam miniatury z Kodeksu Baltazara Behema. Porównałam je pod kątem strojów z płaskorzeźbami z Ołtarza NMP W. Stwosza w Krakowie, z malarstwem, rzeźbą i ikonografią wizerunków sakralnych z Muzeum Narodowego w Krakowie w Pałacu biskupa Erazma Ciołka. Do celów badawczych oparłam się również na bogatej bibliografii głównie z Biblioteki Jagiellońskiej i z bibliotek Gdańska. Wykorzystałam również dane z wystawy Podziemia Sukiennic w Krakowie. Opisałam miniatury kodeksu Baltazara Behema pod kątem ideologiczno-kulturowym tamtej epoki. Zawarłam w tej pracy krótki życiorys Baltazara Behema oraz kodykologię miniatur kodeksu. Jest tam również ukazany sposób wykonania niektórych materii jak jedwab czy sukno, rodzaje materii, jej nazwy i kolorystyka. Ciekawym zagadnieniem są miary i wagi średniowieczne. Ujęta jest również odzież cechowa w późnym średniowieczu i problem ustaw przeciw zbytkowych. Porównałam również modę krakowską z modą gdańską oraz wpływ na modę handlu hanzeatyckiego. Strój kata ukazany jest jako uzupełnienie wizerunku mieszczanina w średniowiecznym mieście. Głównym celem niniejszej pracy jest pokazanie mody mieszczańskiej, jej różnorodność oraz nazewnictwo. Porównując stroje cechowe z Księgi Rzemiosł z miniaturami z Kodeksu Baltazara Behema chciałam ukazać ewolucję mody cechowej w wiekach średnich. Opierając się na sztuce europejskiej zastanowić się nad zagadnieniem czy mieszczanin krakowski w późnym okresie gotyku był modny czy nie. Praca ta jest uzupełniona o całe ilustracje i fragmenty średniowiecznych dzieł sztuki czy malarstwa obrazujące ówczesną odzież Europy. Uzupełniłam te obrazy również o mapy dróg handlu hanzeatyckiego. Mam nadzieję że ta praca pomoże w zrozumieniu zjawiska mody w średniowieczu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sroka, Stanisław - 132031 | pl |
dc.contributor.author | Janicka, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Krawczuk, Wojciech - 129433 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sroka, Stanisław - 132031 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T19:37:49Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T19:37:49Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-07 | pl |
dc.fieldofstudy | historia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60907-60966 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174488 | |
dc.subject.en | Codex, Behem, fashion, fabrics, trade. | pl |
dc.subject.other | Kodeks, Behem, moda, materie, handel. | pl |
dc.title | Moda mieszczańska w świetle Kodeksu Baltazara Behema. | pl |
dc.title.alternative | Bourgeois fashion in the light of Baltazar Behem's Codex. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |