Przeszłość (re)konstruowana : edukacja historyczna w muzeum narracyjnym

2014
journal article
article
dc.abstract.enThe article explores specific of narration museums. Explain that the aim of them is to spread carefully worked interpretations of history. Next, shows that museum education is the element written immanently in their functioning. The main topic is to unveils deformation of the content of the historical museum education, such as historical influence, cultural memory, ideology, didactical and psychological arrangements, historical politics of the country, financial and infrastructural supply of the agency and individual predispositions, educator's knowledge and ideas.pl
dc.abstract.plPonieważ zadaniem muzeów narracyjnych jest upowszechnianie starannie wypracowanych interpretacji historii, edukacja muzealna stanowi element w immanentny sposób wpisany w ich funkcjonowanie. Choć jest działalnością o doniosłym znaczeniu społecznym, wychowawczym i etycznym, sprzyja zniekształcaniu wiedzy historycznej. Artykuł odsłania przyczyny tych deformacji: wpływ historii, pamięci kulturowej, ideologii, ustaleń dydaktycznych i psychologicznych, polityki historycznej państwa, zaplecza finansowego i infrastrukturalnego placówki oraz jednostkowych predyspozycji, wiedzy i poglądów edukatora.pl
dc.contributor.authorSobczyk, Urszulapl
dc.date.accession2020-11-30pl
dc.date.accessioned2020-11-30T08:33:12Z
dc.date.available2020-11-30T08:33:12Z
dc.date.issued2014pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 304-305pl
dc.description.physical297-305pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume4pl
dc.identifier.doi10.15503/onis2014.297.305pl
dc.identifier.eissn2084-1426pl
dc.identifier.issn2299-2014pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/255160
dc.identifier.weblinkhttps://ogrodynauk.pl/index.php/onis/article/view/976pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enhistorical educationpl
dc.subject.enmuseum educationpl
dc.subject.ennarrative museumpl
dc.subject.enhistorical policypl
dc.subject.ensymbolic powerpl
dc.subject.enhistory memorypl
dc.subject.pledukacja historycznapl
dc.subject.pledukacja muzealnapl
dc.subject.plmuzeum narracyjnepl
dc.subject.plpolityka historycznapl
dc.subject.plprzemoc symbolicznapl
dc.subject.plhistoriapl
dc.subject.plpamięćpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePrzeszłość (re)konstruowana : edukacja historyczna w muzeum narracyjnympl
dc.title.alternativeThe past (re)constmcted : historical education in the narrative museumpl
dc.title.journalOgrody Nauk i Sztukpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article explores specific of narration museums. Explain that the aim of them is to spread carefully worked interpretations of history. Next, shows that museum education is the element written immanently in their functioning. The main topic is to unveils deformation of the content of the historical museum education, such as historical influence, cultural memory, ideology, didactical and psychological arrangements, historical politics of the country, financial and infrastructural supply of the agency and individual predispositions, educator's knowledge and ideas.
dc.abstract.plpl
Ponieważ zadaniem muzeów narracyjnych jest upowszechnianie starannie wypracowanych interpretacji historii, edukacja muzealna stanowi element w immanentny sposób wpisany w ich funkcjonowanie. Choć jest działalnością o doniosłym znaczeniu społecznym, wychowawczym i etycznym, sprzyja zniekształcaniu wiedzy historycznej. Artykuł odsłania przyczyny tych deformacji: wpływ historii, pamięci kulturowej, ideologii, ustaleń dydaktycznych i psychologicznych, polityki historycznej państwa, zaplecza finansowego i infrastrukturalnego placówki oraz jednostkowych predyspozycji, wiedzy i poglądów edukatora.
dc.contributor.authorpl
Sobczyk, Urszula
dc.date.accessionpl
2020-11-30
dc.date.accessioned
2020-11-30T08:33:12Z
dc.date.available
2020-11-30T08:33:12Z
dc.date.issuedpl
2014
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 304-305
dc.description.physicalpl
297-305
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
4
dc.identifier.doipl
10.15503/onis2014.297.305
dc.identifier.eissnpl
2084-1426
dc.identifier.issnpl
2299-2014
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/255160
dc.identifier.weblinkpl
https://ogrodynauk.pl/index.php/onis/article/view/976
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
historical education
dc.subject.enpl
museum education
dc.subject.enpl
narrative museum
dc.subject.enpl
historical policy
dc.subject.enpl
symbolic power
dc.subject.enpl
history memory
dc.subject.plpl
edukacja historyczna
dc.subject.plpl
edukacja muzealna
dc.subject.plpl
muzeum narracyjne
dc.subject.plpl
polityka historyczna
dc.subject.plpl
przemoc symboliczna
dc.subject.plpl
historia
dc.subject.plpl
pamięć
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Przeszłość (re)konstruowana : edukacja historyczna w muzeum narracyjnym
dc.title.alternativepl
The past (re)constmcted : historical education in the narrative museum
dc.title.journalpl
Ogrody Nauk i Sztuk
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Ashburn
2
Dublin
2
Koszalin
2
Wroclaw
2
Zielona Góra
2
Warsaw
1
Downloads
sobczyk_przeszlosc_re_konstruowana_2014.pdf
5