Kto steruje cyfrowym pociągiem? : cyfryzacja kin jako przedsięwzięcie dystrybucyjne

2019
journal article
article
dc.abstract.plTekst ma na celu ukazanie procesu ucyfrowienia dystrybucji jako swego rodzaju gry interesów między ważnymi podmiotami rynku filmowego - producentami, dystrybutorami, usługodawcami i kiniarzami - w wyniku której został wypracowany obowiązujący dziś model dystrybucji oraz definiujących go parametrów technicznych i procedur. Ten kosztowny i skomplikowany proces wymagał skoordynowanych działań wielu interesariuszy, zdolnych do działania na globalną skalę i zainteresowanych konwersją ze względów biznesowych. Decydujące dla niego kroki przypadają na pierwsze lata XXI w. i obejmują m.in. powołanie przez najważniejsze hollywoodzkie wytwórnie Digital Cinema Initiative oraz akceptację formatu DCP. Ukazują one, że proces ten został niemal w całości uzgodniony i narzucony reszcie świata przez członków hollywoodzkiej "wielkiej szóstki", czyli największe wytwórnie filmowe, równie często konkurujące, co kooperujące ze sobą. Sposób, w jaki przeprowadziły one globalną konwersję kina z medium analogowego na cyfrowe, może przy tym stanowić probierz relacji siły w amerykańskim (i światowym) przemyśle filmowym, dla którego - wbrew intuicjom - to dystrybucja pozostaje najważniejszym i najbardziej wpływowym ogniwempl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnychpl
dc.contributor.authorStelmach, Miłosz - 163299 pl
dc.date.accession2020-04-08pl
dc.date.accessioned2020-02-25T14:04:42Z
dc.date.available2020-02-25T14:04:42Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 265pl
dc.description.number108 (168)pl
dc.description.physical256-265pl
dc.description.publication0,52pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume41pl
dc.identifier.issn0452-9502pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.project10.36744/kf.198pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/150108
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/198pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKto steruje cyfrowym pociągiem? : cyfryzacja kin jako przedsięwzięcie dystrybucyjnepl
dc.title.alternativeWho controlls the digital train? : digitization of movie theaters as a distribution projectpl
dc.title.journalKwartalnik Filmowypl
dc.title.volumeProdukcja i dystrybucja filmowapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Tekst ma na celu ukazanie procesu ucyfrowienia dystrybucji jako swego rodzaju gry interesów między ważnymi podmiotami rynku filmowego - producentami, dystrybutorami, usługodawcami i kiniarzami - w wyniku której został wypracowany obowiązujący dziś model dystrybucji oraz definiujących go parametrów technicznych i procedur. Ten kosztowny i skomplikowany proces wymagał skoordynowanych działań wielu interesariuszy, zdolnych do działania na globalną skalę i zainteresowanych konwersją ze względów biznesowych. Decydujące dla niego kroki przypadają na pierwsze lata XXI w. i obejmują m.in. powołanie przez najważniejsze hollywoodzkie wytwórnie Digital Cinema Initiative oraz akceptację formatu DCP. Ukazują one, że proces ten został niemal w całości uzgodniony i narzucony reszcie świata przez członków hollywoodzkiej "wielkiej szóstki", czyli największe wytwórnie filmowe, równie często konkurujące, co kooperujące ze sobą. Sposób, w jaki przeprowadziły one globalną konwersję kina z medium analogowego na cyfrowe, może przy tym stanowić probierz relacji siły w amerykańskim (i światowym) przemyśle filmowym, dla którego - wbrew intuicjom - to dystrybucja pozostaje najważniejszym i najbardziej wpływowym ogniwem
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorpl
Stelmach, Miłosz - 163299
dc.date.accessionpl
2020-04-08
dc.date.accessioned
2020-02-25T14:04:42Z
dc.date.available
2020-02-25T14:04:42Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 265
dc.description.numberpl
108 (168)
dc.description.physicalpl
256-265
dc.description.publicationpl
0,52
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
41
dc.identifier.issnpl
0452-9502
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.projectpl
10.36744/kf.198
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/150108
dc.identifier.weblinkpl
https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/198
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Kto steruje cyfrowym pociągiem? : cyfryzacja kin jako przedsięwzięcie dystrybucyjne
dc.title.alternativepl
Who controlls the digital train? : digitization of movie theaters as a distribution project
dc.title.journalpl
Kwartalnik Filmowy
dc.title.volumepl
Produkcja i dystrybucja filmowa
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Ashburn
4
Dublin
2
Koszalin
2
Koszyce Wielkie
2
Wroclaw
2
Des Moines
1
Szczecin
1
Downloads
stelmach_kto_steruje_cyfrowym_pociagiem_2019.pdf
16
stelmach_kto_steruje_cyfrowym_pociagiem_2019.odt
2