Konceptualizacja smaku, wzroku i węchu w nazwach krakowskich lokali gastronomiczno-rozrywkowych

2022
book section
article
dc.abstract.enThe aim of this article is to present the ways of conceptualizing senses and sensory impressions in proper names. The research material contains 732 names of gastronomic and entertainment places in Cracow. Linguistic determinants of taste, sight and smell were analyzed due to their highest cognitive value in terms of gastronomy. Proper names are understood as part of linguistic communication, having a persuasive function, therefore motivating them with sensual vocabulary was treated as an element of a marketing strategy. In the research was used the methodology of the linguistic image of the world, especially method of semantic fields.pl
dc.affiliationSzkoła Doktorska Nauk Humanistycznychpl
dc.contributor.authorDuda, Julia - 367917 pl
dc.contributor.editorŚcibior, Agnieszka - 216337 pl
dc.date.accession2023-02-01pl
dc.date.accessioned2023-02-24T08:36:42Z
dc.date.available2023-02-24T08:36:42Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical63-83pl
dc.description.seriesMonografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber1
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-64232-62-6pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/308265
dc.identifier.weblinkhttps://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorant%C3%B3w-uj/n,437,zmysly-kanony-utopiepl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwopl
dc.pubinfoKraków : Oficyna Wydawnicza Kucharskipl
dc.publisher.ministerialOficyna Wydawnicza Kucharskipl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeinne
dc.subject.ensensespl
dc.subject.entastepl
dc.subject.ensightpl
dc.subject.ensmellpl
dc.subject.enonomasticspl
dc.subject.enproper namespl
dc.subject.enmarketingpl
dc.subject.plzmysłypl
dc.subject.plsmakpl
dc.subject.plwzrokpl
dc.subject.plwęchpl
dc.subject.plonomastykapl
dc.subject.plnazwy własnepl
dc.subject.plmarketingpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKonceptualizacja smaku, wzroku i węchu w nazwach krakowskich lokali gastronomiczno-rozrywkowychpl
dc.title.alternativeConceptualization of taste, sight and smell based on the names of gastronomic and entertainment places in Cracowpl
dc.title.containerZmysły - kanony - utopiepl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this article is to present the ways of conceptualizing senses and sensory impressions in proper names. The research material contains 732 names of gastronomic and entertainment places in Cracow. Linguistic determinants of taste, sight and smell were analyzed due to their highest cognitive value in terms of gastronomy. Proper names are understood as part of linguistic communication, having a persuasive function, therefore motivating them with sensual vocabulary was treated as an element of a marketing strategy. In the research was used the methodology of the linguistic image of the world, especially method of semantic fields.
dc.affiliationpl
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
dc.contributor.authorpl
Duda, Julia - 367917
dc.contributor.editorpl
Ścibior, Agnieszka - 216337
dc.date.accessionpl
2023-02-01
dc.date.accessioned
2023-02-24T08:36:42Z
dc.date.available
2023-02-24T08:36:42Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
63-83
dc.description.series
Monografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-64232-62-6
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/308265
dc.identifier.weblinkpl
https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorant%C3%B3w-uj/n,437,zmysly-kanony-utopie
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwo
dc.pubinfopl
Kraków : Oficyna Wydawnicza Kucharski
dc.publisher.ministerialpl
Oficyna Wydawnicza Kucharski
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
inne
dc.subject.enpl
senses
dc.subject.enpl
taste
dc.subject.enpl
sight
dc.subject.enpl
smell
dc.subject.enpl
onomastics
dc.subject.enpl
proper names
dc.subject.enpl
marketing
dc.subject.plpl
zmysły
dc.subject.plpl
smak
dc.subject.plpl
wzrok
dc.subject.plpl
węch
dc.subject.plpl
onomastyka
dc.subject.plpl
nazwy własne
dc.subject.plpl
marketing
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Konceptualizacja smaku, wzroku i węchu w nazwach krakowskich lokali gastronomiczno-rozrywkowych
dc.title.alternativepl
Conceptualization of taste, sight and smell based on the names of gastronomic and entertainment places in Cracow
dc.title.containerpl
Zmysły - kanony - utopie
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Wroclaw
2
Krakow
1
Warsaw
1
Downloads
duda_konceptualizacja_smaku_wzroku_i_wechu_2022.pdf
10