Inszenierte Naivität in „Die Günderode” von Bettina von Arnim

licenciate
dc.abstract.enThis thesis aims to analyse the self-presentation of the main protagonist of the epistolary novel by Bettina von Arnim “Die Günderode”. By presenting a fictional version of herself in her youth, Bettina von Arnim creates herself as a naïve and seemingly childish girl. In relation to the philosophical theories of Jean Jacques Rousseau and Friedrich Schiller, naivety can be seen as living according to the laws of nature, untainted by human reasoning and principles. This naivety is thus ideally manifested by children who are not yet tainted by the influence of society. Bettina, based on her correspondence with a friend from her youth, creates her younger self as a person living according to this pattern. This original self-portrayal, however, is fully conscious and has a specific purpose. By highlighting the distinctive personality elements of her fictional character Bettine, she depicts the early stages of the artist's development. She refers to the models and values of Romantics in order to appease them and to prove that women also have the ability to write interesting works. She thus secured her place among romantic artists, which was not easy for women at the time. By choosing such a creation, the author has definitely indicated that literature is not only the domain of men.pl
dc.abstract.otherZiel dieser Arbeit ist es, die Darstellung der Hauptfigur des Briefromans von Bettina von Arnim "Die Günderode" zu analysieren. Indem sie eine fiktive Version ihrer selbst in ihrer Jugend präsentiert, erschafft Bettina von Arnim sich selbst als naives und scheinbar kindliches Mädchen. Nach der philosophischen Theorien von Jean Jacques Rousseau und Friedrich Schiller kann 'Naivität' als ein Leben nach den Gesetzen der Natur, unbeeinflusst von menschlicher Vernunft und Prinzipien, verstanden sein. Diese Naivität wird also idealerweise von Kindern verkörpert, die noch nicht durch den Einfluss der Gesellschaft beeinträchtigt sind. In dem Brifwechsel mit ihrer Freundin aus Jugend präsentiert Bettina ihr jüngeres 'Ich' als eine Person, die nach diesem Muster lebt. Diese ursprüngliche Selbstdarstellung ist jedoch ganz bewusst und hat einen bestimmten Zweck. Indem sie die ausgeprägten Persönlichkeitselemente ihrer fiktiven Figur Bettine hervorhebt, stellt sie die frühen Stadien der Entwicklung der Künstlerin dar. Sie bezieht sich auf die Vorbilder und Werte der Romantiker, um diese zu besänftigen und zu beweisen, dass auch Frauen in der Lage sind, interessante Werke zu schreiben. Damit sicherte sie sich ihren Platz unter den romantischen Künstlern, was für Frauen damals nicht einfach war. Mit der Wahl eines solchen Werks hat die Autorin eindeutig gezeigt, dass die Literatur nicht nur zu Männern gehört.pl
dc.abstract.plCelem tej pracy jest analiza kreacji bohaterki powieści epitolarnej "Die Günderode" autorstwa Bettiny von Arnim. Bettina przedstawia fikcyjną wersję samej siebie w czasach swojej młodości jako naiwną i pozornie dziecinną dziewczynę. Odnosząc się do teorii filozoficznych Jean Jacques Rousseau oraz Friedricha Schillera, naiwność może być rozumiana jako życie zgodne z zasadami natury, które nie jest skażone przez ludzkie rozumowanie i wartości. Naiwność ta przejawiana jest więc w idealny sposób przez dzieci, które nie są jeszcze skażone wpływem społeczeństwa. Bettina opierając się na korespondencji z przyjaciółką z czasów młodości kreauje młodszą siebie jako osobę, która żyje zgodnie z tym wzorem. Ten oryginalny autoportret jest w pełni świadomy i służy określonemu celowi. Podkreślając charakterystyczne cechy osobowości swojej fikcyjnej postaci Bettine, autorka przedstawia wczesny etap rozwoju artysty. Odwołując się do wzorców i wartości romantyków próbuje zdobyć ich uznanie i dowieść, że kobiety również są w stanie tworzyć interesujące teksty. W ten sposób zapewniła sobie miejsce wśród artystów romantycznych, co w tamtych czasach było dla kobiet trudne do osiągnięcia. Dokonując takiego wyboru stylistycznego autorka dowiodła, że literatura nie jest domeną należącą jedynie do mężczyzn.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSowa, Agnieszka - 144656 pl
dc.contributor.authorStępniak, Ewapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSowa, Agnieszka - 144656 pl
dc.contributor.reviewerPalej, Agnieszka - 131245 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T22:03:59Z
dc.date.available2022-07-06T22:03:59Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudyfilologia germańska z językiem angielskimpl
dc.identifier.apddiploma-159560-277958pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295061
dc.languagegerpl
dc.subject.enself-portrayal, self-presentation, naivety, childishness, German romanticism, epistolary novel, Bettina von Arnim, Karoline von Günderrodepl
dc.subject.otherInszenierung, Selbstinszenierung, Selbstdarstellung, Naivität, Bettina von Arnim, Karoline von Günderrode, Die Günderode, Briefroman, Romantikpl
dc.subject.plzainscenizowanie, autoportretowanie, naiwność, dziecinność, romantyzm niemiecki, powieść epistolarna, Bettina von Arnim, Karoline von Günderrodepl
dc.titleInszenierte Naivität in „Die Günderode” von Bettina von Arnimpl
dc.title.alternativeZainscenizowana naiwność w "Die Günderode" Betinny von Arnimpl
dc.title.alternativeStaged naivety in "Die Günderode" by Bettina von Arnimpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis aims to analyse the self-presentation of the main protagonist of the epistolary novel by Bettina von Arnim “Die Günderode”. By presenting a fictional version of herself in her youth, Bettina von Arnim creates herself as a naïve and seemingly childish girl. In relation to the philosophical theories of Jean Jacques Rousseau and Friedrich Schiller, naivety can be seen as living according to the laws of nature, untainted by human reasoning and principles. This naivety is thus ideally manifested by children who are not yet tainted by the influence of society. Bettina, based on her correspondence with a friend from her youth, creates her younger self as a person living according to this pattern. This original self-portrayal, however, is fully conscious and has a specific purpose. By highlighting the distinctive personality elements of her fictional character Bettine, she depicts the early stages of the artist's development. She refers to the models and values of Romantics in order to appease them and to prove that women also have the ability to write interesting works. She thus secured her place among romantic artists, which was not easy for women at the time. By choosing such a creation, the author has definitely indicated that literature is not only the domain of men.
dc.abstract.otherpl
Ziel dieser Arbeit ist es, die Darstellung der Hauptfigur des Briefromans von Bettina von Arnim "Die Günderode" zu analysieren. Indem sie eine fiktive Version ihrer selbst in ihrer Jugend präsentiert, erschafft Bettina von Arnim sich selbst als naives und scheinbar kindliches Mädchen. Nach der philosophischen Theorien von Jean Jacques Rousseau und Friedrich Schiller kann 'Naivität' als ein Leben nach den Gesetzen der Natur, unbeeinflusst von menschlicher Vernunft und Prinzipien, verstanden sein. Diese Naivität wird also idealerweise von Kindern verkörpert, die noch nicht durch den Einfluss der Gesellschaft beeinträchtigt sind. In dem Brifwechsel mit ihrer Freundin aus Jugend präsentiert Bettina ihr jüngeres 'Ich' als eine Person, die nach diesem Muster lebt. Diese ursprüngliche Selbstdarstellung ist jedoch ganz bewusst und hat einen bestimmten Zweck. Indem sie die ausgeprägten Persönlichkeitselemente ihrer fiktiven Figur Bettine hervorhebt, stellt sie die frühen Stadien der Entwicklung der Künstlerin dar. Sie bezieht sich auf die Vorbilder und Werte der Romantiker, um diese zu besänftigen und zu beweisen, dass auch Frauen in der Lage sind, interessante Werke zu schreiben. Damit sicherte sie sich ihren Platz unter den romantischen Künstlern, was für Frauen damals nicht einfach war. Mit der Wahl eines solchen Werks hat die Autorin eindeutig gezeigt, dass die Literatur nicht nur zu Männern gehört.
dc.abstract.plpl
Celem tej pracy jest analiza kreacji bohaterki powieści epitolarnej "Die Günderode" autorstwa Bettiny von Arnim. Bettina przedstawia fikcyjną wersję samej siebie w czasach swojej młodości jako naiwną i pozornie dziecinną dziewczynę. Odnosząc się do teorii filozoficznych Jean Jacques Rousseau oraz Friedricha Schillera, naiwność może być rozumiana jako życie zgodne z zasadami natury, które nie jest skażone przez ludzkie rozumowanie i wartości. Naiwność ta przejawiana jest więc w idealny sposób przez dzieci, które nie są jeszcze skażone wpływem społeczeństwa. Bettina opierając się na korespondencji z przyjaciółką z czasów młodości kreauje młodszą siebie jako osobę, która żyje zgodnie z tym wzorem. Ten oryginalny autoportret jest w pełni świadomy i służy określonemu celowi. Podkreślając charakterystyczne cechy osobowości swojej fikcyjnej postaci Bettine, autorka przedstawia wczesny etap rozwoju artysty. Odwołując się do wzorców i wartości romantyków próbuje zdobyć ich uznanie i dowieść, że kobiety również są w stanie tworzyć interesujące teksty. W ten sposób zapewniła sobie miejsce wśród artystów romantycznych, co w tamtych czasach było dla kobiet trudne do osiągnięcia. Dokonując takiego wyboru stylistycznego autorka dowiodła, że literatura nie jest domeną należącą jedynie do mężczyzn.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Sowa, Agnieszka - 144656
dc.contributor.authorpl
Stępniak, Ewa
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Sowa, Agnieszka - 144656
dc.contributor.reviewerpl
Palej, Agnieszka - 131245
dc.date.accessioned
2022-07-06T22:03:59Z
dc.date.available
2022-07-06T22:03:59Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
filologia germańska z językiem angielskim
dc.identifier.apdpl
diploma-159560-277958
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295061
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
self-portrayal, self-presentation, naivety, childishness, German romanticism, epistolary novel, Bettina von Arnim, Karoline von Günderrode
dc.subject.otherpl
Inszenierung, Selbstinszenierung, Selbstdarstellung, Naivität, Bettina von Arnim, Karoline von Günderrode, Die Günderode, Briefroman, Romantik
dc.subject.plpl
zainscenizowanie, autoportretowanie, naiwność, dziecinność, romantyzm niemiecki, powieść epistolarna, Bettina von Arnim, Karoline von Günderrode
dc.titlepl
Inszenierte Naivität in „Die Günderode” von Bettina von Arnim
dc.title.alternativepl
Zainscenizowana naiwność w "Die Günderode" Betinny von Arnim
dc.title.alternativepl
Staged naivety in "Die Günderode" by Bettina von Arnim
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month

No access

No Thumbnail Available