Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym

2017
journal article
article
dc.abstract.plAutor wychodzi od obecnych we wczesnym kinie pierwszych prób przedstawiania zdarzeń z perspektywy postaci filmowych, dających początek technikom subiektywizacji filmowej. Następnie wskazuje na rodowód literacki filtrowania informacji fabularnej przez narratora i fokalizatora. W krótkim zarysie przedstawia arratologiczną koncepcję Gérarda Genette'a oraz rozwój filmoznawczych koncepcji na temat subiektywizacji filmowej, z istotnym wkładem Davida Bordwella, Edwarda Branigana i Seymoura Chatmana. Po zwięzłej charakterystyce subiektywizacji w kinie klasycznym i modernistycznym autor wskazuje na trzy nowe sposoby subiektywizowania narracji w kinie współczesnym. Pierwsza jest związana ze zjawiskiem narracji niewiarygodnej, dwie pozostałe - narracja pierwszoosobowa i narracja trzecioosobowa, tzw. półsubiektywna - wykazują związki z estetyką gier komputerowych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnychpl
dc.contributor.authorOstaszewski, Jacek - 131205 pl
dc.date.accessioned2017-08-02T11:16:27Z
dc.date.available2017-08-02T11:16:27Z
dc.date.issued2017pl
dc.description.additionalBibliogr. s. 276-277pl
dc.description.number97-98 (157-158)pl
dc.description.physical263-277pl
dc.description.publication0,93pl
dc.description.volume39pl
dc.identifier.issn0452-9502pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/43063
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licencebez licencji
dc.rights.uri*
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTechniki subiektywizacji w filmie fabularnympl
dc.title.alternativeSubjective techniques in feature filmspl
dc.title.alternativeLes techniques de la subjectivation dans un film de fictionpl
dc.title.journalKwartalnik Filmowypl
dc.title.volumeWędrujące motywypl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Autor wychodzi od obecnych we wczesnym kinie pierwszych prób przedstawiania zdarzeń z perspektywy postaci filmowych, dających początek technikom subiektywizacji filmowej. Następnie wskazuje na rodowód literacki filtrowania informacji fabularnej przez narratora i fokalizatora. W krótkim zarysie przedstawia arratologiczną koncepcję Gérarda Genette'a oraz rozwój filmoznawczych koncepcji na temat subiektywizacji filmowej, z istotnym wkładem Davida Bordwella, Edwarda Branigana i Seymoura Chatmana. Po zwięzłej charakterystyce subiektywizacji w kinie klasycznym i modernistycznym autor wskazuje na trzy nowe sposoby subiektywizowania narracji w kinie współczesnym. Pierwsza jest związana ze zjawiskiem narracji niewiarygodnej, dwie pozostałe - narracja pierwszoosobowa i narracja trzecioosobowa, tzw. półsubiektywna - wykazują związki z estetyką gier komputerowych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorpl
Ostaszewski, Jacek - 131205
dc.date.accessioned
2017-08-02T11:16:27Z
dc.date.available
2017-08-02T11:16:27Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 276-277
dc.description.numberpl
97-98 (157-158)
dc.description.physicalpl
263-277
dc.description.publicationpl
0,93
dc.description.volumepl
39
dc.identifier.issnpl
0452-9502
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/43063
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
bez licencji
dc.rights.uri*
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym
dc.title.alternativepl
Subjective techniques in feature films
dc.title.alternativepl
Les techniques de la subjectivation dans un film de fiction
dc.title.journalpl
Kwartalnik Filmowy
dc.title.volumepl
Wędrujące motywy
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Czerwienne
1
Katowice
1
Krakow
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available