Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poetry of the First World War: In Search of a Dialogue Between Men and Women
Poezja pierwszej wojny światowej: w poszukiwaniu dialogu między mężczyznami i kobietami
pierwsza wojna światowa, brytyjska poezja wojenna, poezja kobieca
The First World War, British War Poetry, women's poetry
Pierwsza wojna światowa miała ogromny wpływ na literaturę brytyjską. Jednakże w pamięci zbiorowej dominuje spojrzenie na te walki z męskiej perspektywy. Celem niniejszej pracy jest zwrócenie uwagi na poezję kobiecą tego okresu. Mimo często pobłażliwego traktowania, jest ona warta uwagi, ponieważ nadaje literaturze o tematyce wojennej nowy wymiar mogący wzbogacić nasze współczesne wyobrażenie o tamtej wojnie. Aby to udowodnić porównuję i kontrastuję znane wiersze napisane przez mężczyzn z często zapomnianymi wierszami kobiet.„The Mother” May Herschel-Clarke z pierwszej pary analizowanych utworów ma funkcję hołdu dla wiersza „The Soldier” Ruperta Brooke’a. Oba wiersze są podobne w patriotycznej żarliwości, ale „The Mother” daje szansę na odkrycie wojny z punktu widzenia matki drżącej o życie swego syna. Poprzez zestawienie wiersza Jessie Pope „No” z utworem „Dulce Et Decorum Est” Wilfrieda Owena ukazuję różnice pomiędzy rzeczywistym obrazem wojny i przedstawieniem jej w tekstach będących pod wpływem propagandy. Analiza ostatnich dwóch utworów, „Glory of Women” Siegfrieda Sassoona i „The Women to the Men Returned” Margaret Sackville, ma na celu przedstawienie braku zrozumienia między kobietami a mężczyznami, który jest rezultatem przedłużania się wojny. Moją intencją jest pokazanie intertekstualnych odniesień w wojennych wierszach mężczyzn i kobiet oraz przedstawienie istniejących prób dialogu między żołnierzami i cywilami.
The Great War had an immense impact on British literature. Popular imagination, however, is, by and large, solely under the spell of masculine vision of the war. In this thesis I draw attention to women’s war poetry. Even though it is often treated dismissively, it is worth focusing on as it provides us with an additional dimension capable of enriching our contemporary perception of the hostilities. In order to prove that I compare and contrast the renown poems written by men with the more obscure ones having female authors. In the first pair, the poem “The Mother” by May Herschel-Clarke serves as a tribute to Rupert Brooke’s “The Soldier”. They are both similar in patriotic fervour but “The Mother” offers a perspective of a mother dreading that her son may die in a battle. By contrasting the poems ”No” by Jessie Pope and “Dulce Et Decorum Est” by Wilfred Owen I want to expose the differences between the depiction of the war in propaganda influenced texts and reality. The analysis of the last two poems, “Glory of Women” by Siegfried Sassoon and Margaret Sackville’s “The Women to the Men Returned”, aims at showing the lack of common ground between men and women, civilians and combatants, which was the result of prolonging of the WWI. My goal is to demonstrate that there are intertextual references between men’s and women’s poetry of that period and that there was an attempt at a dialogue between soldiers and civilians.
dc.abstract.en | The Great War had an immense impact on British literature. Popular imagination, however, is, by and large, solely under the spell of masculine vision of the war. In this thesis I draw attention to women’s war poetry. Even though it is often treated dismissively, it is worth focusing on as it provides us with an additional dimension capable of enriching our contemporary perception of the hostilities. In order to prove that I compare and contrast the renown poems written by men with the more obscure ones having female authors. In the first pair, the poem “The Mother” by May Herschel-Clarke serves as a tribute to Rupert Brooke’s “The Soldier”. They are both similar in patriotic fervour but “The Mother” offers a perspective of a mother dreading that her son may die in a battle. By contrasting the poems ”No” by Jessie Pope and “Dulce Et Decorum Est” by Wilfred Owen I want to expose the differences between the depiction of the war in propaganda influenced texts and reality. The analysis of the last two poems, “Glory of Women” by Siegfried Sassoon and Margaret Sackville’s “The Women to the Men Returned”, aims at showing the lack of common ground between men and women, civilians and combatants, which was the result of prolonging of the WWI. My goal is to demonstrate that there are intertextual references between men’s and women’s poetry of that period and that there was an attempt at a dialogue between soldiers and civilians. | pl |
dc.abstract.pl | Pierwsza wojna światowa miała ogromny wpływ na literaturę brytyjską. Jednakże w pamięci zbiorowej dominuje spojrzenie na te walki z męskiej perspektywy. Celem niniejszej pracy jest zwrócenie uwagi na poezję kobiecą tego okresu. Mimo często pobłażliwego traktowania, jest ona warta uwagi, ponieważ nadaje literaturze o tematyce wojennej nowy wymiar mogący wzbogacić nasze współczesne wyobrażenie o tamtej wojnie. Aby to udowodnić porównuję i kontrastuję znane wiersze napisane przez mężczyzn z często zapomnianymi wierszami kobiet.„The Mother” May Herschel-Clarke z pierwszej pary analizowanych utworów ma funkcję hołdu dla wiersza „The Soldier” Ruperta Brooke’a. Oba wiersze są podobne w patriotycznej żarliwości, ale „The Mother” daje szansę na odkrycie wojny z punktu widzenia matki drżącej o życie swego syna. Poprzez zestawienie wiersza Jessie Pope „No” z utworem „Dulce Et Decorum Est” Wilfrieda Owena ukazuję różnice pomiędzy rzeczywistym obrazem wojny i przedstawieniem jej w tekstach będących pod wpływem propagandy. Analiza ostatnich dwóch utworów, „Glory of Women” Siegfrieda Sassoona i „The Women to the Men Returned” Margaret Sackville, ma na celu przedstawienie braku zrozumienia między kobietami a mężczyznami, który jest rezultatem przedłużania się wojny. Moją intencją jest pokazanie intertekstualnych odniesień w wojennych wierszach mężczyzn i kobiet oraz przedstawienie istniejących prób dialogu między żołnierzami i cywilami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.author | Idzik, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walczuk, Anna - 132519 | pl |
dc.contributor.reviewer | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T22:22:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T22:22:44Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-105666-175972 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212015 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | The First World War, British War Poetry, women's poetry | pl |
dc.subject.pl | pierwsza wojna światowa, brytyjska poezja wojenna, poezja kobieca | pl |
dc.title | Poetry of the First World War: In Search of a Dialogue Between Men and Women | pl |
dc.title.alternative | Poezja pierwszej wojny światowej: w poszukiwaniu dialogu między mężczyznami i kobietami | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |