Wpływ występowania w reklamie nastolatków na ocenę atrakcyjności przekazu

master
dc.abstract.enThe purpose of the following study is to analyse whether the participation of teenagers in commercials influences the evaluation of such transmissions by adolescents. A group consisting of 120 students of the second grade of junior high school (60 males and 60 females), aged 14–15, have participated in the research. During the research, both the presence and the age of individuals starring in a given commercial, as well as the information related to the evaluation of its message by their contemporaries, have been manipulated. The evaluation of general attractiveness of a commercial has been measured with the use of a questionnaire designed for evaluating the attractiveness of a commercial(authoring tool), while the general attitude of teenagers towards commercial communications has been analysed with the use of a questionnaire of attitudes towards commercials by Anne Martensen and Flemming Hansen (2001). None of the hypotheses has been utterly confirmed. However, the results of the research point out that both theadolescents' performance in commercials, as well as the information regarding high evaluation of a given transmission by their peers, increases credibility of a commercial message. Additionally, the results of the study indicate overall critical attitudes of adolescents participating in the study towards commercial communications, which corresponds with current trends in European and American studies concerning this issue.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytanie czy występowanie nastolatków w reklamie wpływa na ocenę atrakcyjności takiego przekazu przez młodzież. W badaniu wzięło udział 120 osób (60 chłopców oraz 60 dziewcząt) w wieku 14 i 15 lat, uczniów II klasy gimnazjum. W trakcie badania manipulowano obecnością oraz wiekiem osób występujących w reklamie, a także informacją o ocenie prezentowanego przekazuprzez rówieśników osób badanych. Ocenę ogólnej atrakcyjności reklamy mierzono przy pomocy kwestionariusza do badania atrakcyjności reklamy (narzędzie własne), zaś ogólne postawy nastolatków wobec przekazów reklamowych za pomocą kwestionariusza do badania postaw wobec reklam Anne Martensen i Flemminga Hansena (2001). Żadna z postawionych hipotez nie została w pełni potwierdzona. Wyniki badań wskazują jednakna to, że zarówno występowanie młodzieży w reklamie, jak i informacja dotycząca wysokiej oceny danego przekazu przez rówieśników wpływa na podniesienie wiarygodności prezentowanego komunikatu reklamowego. Wyniki badań wskazują także na krytyczne postawy badanych nastolatków wobec przekazów reklamowych w ogóle, co pokrywa się z wynikami w nurcie badań europejskich i amerykańskich dotyczących tego zagadnienia.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSzmigielska-Siuta, Barbara - 132242 pl
dc.contributor.authorNowak, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerWierzchoń, Michał - 132625 pl
dc.contributor.reviewerSzmigielska-Siuta, Barbara - 132242 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T20:36:42Z
dc.date.available2020-07-14T20:36:42Z
dc.date.submitted2011-06-28pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-56207-6479pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170647
dc.languagepolpl
dc.subject.enadvertising teenagers attitudes Internetpl
dc.subject.plreklama nastolatki postawy Internetpl
dc.titleWpływ występowania w reklamie nastolatków na ocenę atrakcyjności przekazupl
dc.title.alternativeThe Influence of Teenager Acting In Commercials on the Evaluation of the Attractiveness of Commercial Broadcastpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of the following study is to analyse whether the participation of teenagers in commercials influences the evaluation of such transmissions by adolescents. A group consisting of 120 students of the second grade of junior high school (60 males and 60 females), aged 14–15, have participated in the research. During the research, both the presence and the age of individuals starring in a given commercial, as well as the information related to the evaluation of its message by their contemporaries, have been manipulated. The evaluation of general attractiveness of a commercial has been measured with the use of a questionnaire designed for evaluating the attractiveness of a commercial(authoring tool), while the general attitude of teenagers towards commercial communications has been analysed with the use of a questionnaire of attitudes towards commercials by Anne Martensen and Flemming Hansen (2001). None of the hypotheses has been utterly confirmed. However, the results of the research point out that both theadolescents' performance in commercials, as well as the information regarding high evaluation of a given transmission by their peers, increases credibility of a commercial message. Additionally, the results of the study indicate overall critical attitudes of adolescents participating in the study towards commercial communications, which corresponds with current trends in European and American studies concerning this issue.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytanie czy występowanie nastolatków w reklamie wpływa na ocenę atrakcyjności takiego przekazu przez młodzież. W badaniu wzięło udział 120 osób (60 chłopców oraz 60 dziewcząt) w wieku 14 i 15 lat, uczniów II klasy gimnazjum. W trakcie badania manipulowano obecnością oraz wiekiem osób występujących w reklamie, a także informacją o ocenie prezentowanego przekazuprzez rówieśników osób badanych. Ocenę ogólnej atrakcyjności reklamy mierzono przy pomocy kwestionariusza do badania atrakcyjności reklamy (narzędzie własne), zaś ogólne postawy nastolatków wobec przekazów reklamowych za pomocą kwestionariusza do badania postaw wobec reklam Anne Martensen i Flemminga Hansena (2001). Żadna z postawionych hipotez nie została w pełni potwierdzona. Wyniki badań wskazują jednakna to, że zarówno występowanie młodzieży w reklamie, jak i informacja dotycząca wysokiej oceny danego przekazu przez rówieśników wpływa na podniesienie wiarygodności prezentowanego komunikatu reklamowego. Wyniki badań wskazują także na krytyczne postawy badanych nastolatków wobec przekazów reklamowych w ogóle, co pokrywa się z wynikami w nurcie badań europejskich i amerykańskich dotyczących tego zagadnienia.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242
dc.contributor.authorpl
Nowak, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Wierzchoń, Michał - 132625
dc.contributor.reviewerpl
Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242
dc.date.accessioned
2020-07-14T20:36:42Z
dc.date.available
2020-07-14T20:36:42Z
dc.date.submittedpl
2011-06-28
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-56207-6479
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170647
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
advertising teenagers attitudes Internet
dc.subject.plpl
reklama nastolatki postawy Internet
dc.titlepl
Wpływ występowania w reklamie nastolatków na ocenę atrakcyjności przekazu
dc.title.alternativepl
The Influence of Teenager Acting In Commercials on the Evaluation of the Attractiveness of Commercial Broadcast
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month
Views per city
Wroclaw
2
Dublin
1
Krakow
1

No access

No Thumbnail Available