Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola funkcji zarządczych w rozwoju myślenia naukowego u dzieci w wieku 4 i 6 lat
The role of executive functions in development of scientific thinking in children aged 4 and 6
Słowa kluczowe: myślenie naukowe, rozumowanie naukowe, funkcje zarządcze, funkcjezarządzające, elastyczność poznawcza
Keywords: scientific thinking, scientific reasoning, executive functions, cognitive flexibility
Celem niniejszej pracy było poszukiwanie pewnych przejawów myślenia naukowego orazzwiązku między procesem myślenia naukowego a elastycznością poznawczą u dzieci w wieku4 i 6 lat. Myślenie naukowe w powyższej pracy zostało ujęte zgodnie z koncepcją Kuhn (2010),jako zdolność koordynowania dowodów i teorii, które wymaga również prawidłowegorozpoznania dowodów oraz teorii, rozumianej tutaj jako proste wyjaśnienia przyczynowoskutkowe. W badaniu wzięło udział 25 4-latków (M=56, SD=3,19) oraz 36 6-latków (M=78,SD=3,16) z Rzeszowa i Zamościa. W celu zbadania zdolności do rozpoznawania dowodów,rozpoznawania teorii oraz koordynacji dowodów i teorii, wykorzystano zadanie z historyjkamizawierające pytania o dowody i teorie (wyjaśnienia). Elastyczność poznawcza badana była zwykorzystaniem Testu Sortowania Kart dla Dzieci oraz zmodyfikowanego zadania FIST. Wgrupie 4-latków uzyskano istotny, niski, pozytywny związek między rozpoznawaniemdowodów z zaawansowaną elastycznością z poznawczą oraz koordynacją dowodów i teorii zzaawansowaną elastycznością poznawczą. W grupie 6-latków nie potwierdzono związkumiędzy elastycznością poznawczą a myśleniem naukowym – wszystkie korelacje okazały siębyć nieistotne statystycznie. Wyniki uzyskane w ramach zadania do badania myślenianaukowego pozwalają sądzić, że dzieci w wieku przedszkolnym nie radzą sobie z koordynacjądowodów i teorii, natomiast zarówno większość dzieci z obu grup wiekowych prawidłoworozpoznaje teorię.
The main aim of this study was to examine some key components of scientific thinking andpossible relations between cognitive flexibility and scientific thinking understood here as anability to coordinate theory and evidence. 25 4-year-olds (M=56, SD=3,19) and 36 6-yearsolds (M=78, SD=3,16) participated in this study. Children scientific thinking were assessedusing an exercise with a 4 set of stories. To assess cognitive flexibility, modified version ofFlexible Item Selection Task and the Dimensional Change Card Sort were used. The findingssuggest that 4-year-olds and 6-year-olds struggle to coordinate theory with evidence. Therewas found a weak correlation between identifying theory and cognitive flexibility as well asbetween coordinating theory and evidence with cognitive flexibility in 4-year-olds. There is noevidence for a relationship between scientific thinking and cognitive flexibility in 6-year-oldsand little evidence for this relationship in 4-year-old group.
dc.abstract.en | The main aim of this study was to examine some key components of scientific thinking andpossible relations between cognitive flexibility and scientific thinking understood here as anability to coordinate theory and evidence. 25 4-year-olds (M=56, SD=3,19) and 36 6-yearsolds (M=78, SD=3,16) participated in this study. Children scientific thinking were assessedusing an exercise with a 4 set of stories. To assess cognitive flexibility, modified version ofFlexible Item Selection Task and the Dimensional Change Card Sort were used. The findingssuggest that 4-year-olds and 6-year-olds struggle to coordinate theory with evidence. Therewas found a weak correlation between identifying theory and cognitive flexibility as well asbetween coordinating theory and evidence with cognitive flexibility in 4-year-olds. There is noevidence for a relationship between scientific thinking and cognitive flexibility in 6-year-oldsand little evidence for this relationship in 4-year-old group. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było poszukiwanie pewnych przejawów myślenia naukowego orazzwiązku między procesem myślenia naukowego a elastycznością poznawczą u dzieci w wieku4 i 6 lat. Myślenie naukowe w powyższej pracy zostało ujęte zgodnie z koncepcją Kuhn (2010),jako zdolność koordynowania dowodów i teorii, które wymaga również prawidłowegorozpoznania dowodów oraz teorii, rozumianej tutaj jako proste wyjaśnienia przyczynowoskutkowe. W badaniu wzięło udział 25 4-latków (M=56, SD=3,19) oraz 36 6-latków (M=78,SD=3,16) z Rzeszowa i Zamościa. W celu zbadania zdolności do rozpoznawania dowodów,rozpoznawania teorii oraz koordynacji dowodów i teorii, wykorzystano zadanie z historyjkamizawierające pytania o dowody i teorie (wyjaśnienia). Elastyczność poznawcza badana była zwykorzystaniem Testu Sortowania Kart dla Dzieci oraz zmodyfikowanego zadania FIST. Wgrupie 4-latków uzyskano istotny, niski, pozytywny związek między rozpoznawaniemdowodów z zaawansowaną elastycznością z poznawczą oraz koordynacją dowodów i teorii zzaawansowaną elastycznością poznawczą. W grupie 6-latków nie potwierdzono związkumiędzy elastycznością poznawczą a myśleniem naukowym – wszystkie korelacje okazały siębyć nieistotne statystycznie. Wyniki uzyskane w ramach zadania do badania myślenianaukowego pozwalają sądzić, że dzieci w wieku przedszkolnym nie radzą sobie z koordynacjądowodów i teorii, natomiast zarówno większość dzieci z obu grup wiekowych prawidłoworozpoznaje teorię. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.author | Maciołek, Kamila | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:18:37Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:18:37Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-08 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145104-213113 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250235 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Keywords: scientific thinking, scientific reasoning, executive functions, cognitive flexibility | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe: myślenie naukowe, rozumowanie naukowe, funkcje zarządcze, funkcjezarządzające, elastyczność poznawcza | pl |
dc.title | Rola funkcji zarządczych w rozwoju myślenia naukowego u dzieci w wieku 4 i 6 lat | pl |
dc.title.alternative | The role of executive functions in development of scientific thinking in children aged 4 and 6 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |