Aplikacja do analizy planszy do gry "Wsiąść do Pociągu"

master
dc.abstract.enFor thousands of years people on Earth have been using all sorts of entertainments for education. From simple forms like drawings on stones, games evolved into advanced technological hybrids of analog and computer. This thesis is focused on a popular game Ticket to Ride: Europe. Since it is a human thing to make mistakes, often at the end of the game points that were to be tracked during the game end up miscounted. For that reason the goal of this work is to create an application, which will analyze the board for them and return final result for each player. To that aim program applies many functions for image processing. Its functionality is based on finding shapes with edge and color detection. There are also graph representation of data and custom implementation of algorithm finding the longest path.Python3 was chosen as a programming language with main use of OpenCV library, containing functions for image processing. Additionally other libraries were employed, such as: numpy, matplotlib, graph-tools and sqlite3 as data base.Thesis consists of 7 chapters. Chapter 1 is to present the main goal of the application. Chapter 2 introduces the topic of board games and rules of the one being the subject of this thesis. Chapter 3 explains some of the areas of image processing and chapter 4 presents available technologies and libraries. Chapter 5 describes implementation of the program, and tests with examples are detailed in chapter 6. Last one, chapter 7 sums the thesis up and reveals perspectives of further development.pl
dc.abstract.plOd tysięcy lat na Ziemi ludzie korzystają z form rozrywki w celach edukacyjnych. Od prostych form rysowania na kamieniu, gry przerodziły się w zaawansowane technologicznie hybrydy analogowo komputerowe. Niniejsza praca skupia się na popularnej grze Wsiąść do Pociągu: Europa. Ponieważ dla człowieka rzeczą naturalną jest popełniać błędy, na koniec rozgrywki często okazuje się, że gracze zapomnieli policzyć wszystkie punkty. Dlatego celem pracy jest stworzenie aplikacji, która za graczy przeanalizuje planszę i zwróci wyniki otrzymane przez każdego z nich. W tym celu dokona wielu operacji przetwarzania obrazu. Jej działanie będzie opierało się o wykrywanie elementów obrazu poprzez detekcję krawędzi oraz analizę kolorów. Pojawi się także reprezentacja grafów i algorytm znajdowania najdłuższej ścieżki.Program napisany został w języku Python3 z wykorzystaniem przede wszystkim biblioteki OpenCV, zawierającej funkcje do przetwarzaniu obrazów. Dodatkowo użyte zostały biblioteki takie jak: numpy, matplotlib, graph-tools oraz sqlite3 jako baza danych.Praca składa się z 7 rozdziałów. Rozdział 1 poświęcony jest ogólnemu zarysowaniu celu pracy. Rozdział 2 wprowadza w temat gier planszowych oraz zasad gry będącej przedmiotem pracy. Rozdział 3 wyjaśnia wybrane zagadnienia przetwarzania obrazu, a rozdział 4 przybliża dostępne technologie i biblioteki. Rozdział 5 przedstawia implementację programu, a testy i przykłady działania opisane zostały w rozdziale 6. Ostatni, 7 rozdział podsumowuje pracę i przedstawia perspektywy dalszego rozwoju.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorStrug, Barbara - 100344 pl
dc.contributor.authorGóra, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerŚlusarczyk, Grażyna - 132324 pl
dc.contributor.reviewerStrug, Barbara - 100344 pl
dc.date.accessioned2023-07-06T22:11:30Z
dc.date.available2023-07-06T22:11:30Z
dc.date.submitted2023-07-06pl
dc.fieldofstudyinformatyka stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-166864-244337pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314575
dc.languagepolpl
dc.subject.enPython, image processing, board games, analysispl
dc.subject.plPython, przetwarzanie obrazów, gry planszowe, analizapl
dc.titleAplikacja do analizy planszy do gry "Wsiąść do Pociągu"pl
dc.title.alternativeApplication for "Ticket to Ride" game board analysispl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
For thousands of years people on Earth have been using all sorts of entertainments for education. From simple forms like drawings on stones, games evolved into advanced technological hybrids of analog and computer. This thesis is focused on a popular game Ticket to Ride: Europe. Since it is a human thing to make mistakes, often at the end of the game points that were to be tracked during the game end up miscounted. For that reason the goal of this work is to create an application, which will analyze the board for them and return final result for each player. To that aim program applies many functions for image processing. Its functionality is based on finding shapes with edge and color detection. There are also graph representation of data and custom implementation of algorithm finding the longest path.Python3 was chosen as a programming language with main use of OpenCV library, containing functions for image processing. Additionally other libraries were employed, such as: numpy, matplotlib, graph-tools and sqlite3 as data base.Thesis consists of 7 chapters. Chapter 1 is to present the main goal of the application. Chapter 2 introduces the topic of board games and rules of the one being the subject of this thesis. Chapter 3 explains some of the areas of image processing and chapter 4 presents available technologies and libraries. Chapter 5 describes implementation of the program, and tests with examples are detailed in chapter 6. Last one, chapter 7 sums the thesis up and reveals perspectives of further development.
dc.abstract.plpl
Od tysięcy lat na Ziemi ludzie korzystają z form rozrywki w celach edukacyjnych. Od prostych form rysowania na kamieniu, gry przerodziły się w zaawansowane technologicznie hybrydy analogowo komputerowe. Niniejsza praca skupia się na popularnej grze Wsiąść do Pociągu: Europa. Ponieważ dla człowieka rzeczą naturalną jest popełniać błędy, na koniec rozgrywki często okazuje się, że gracze zapomnieli policzyć wszystkie punkty. Dlatego celem pracy jest stworzenie aplikacji, która za graczy przeanalizuje planszę i zwróci wyniki otrzymane przez każdego z nich. W tym celu dokona wielu operacji przetwarzania obrazu. Jej działanie będzie opierało się o wykrywanie elementów obrazu poprzez detekcję krawędzi oraz analizę kolorów. Pojawi się także reprezentacja grafów i algorytm znajdowania najdłuższej ścieżki.Program napisany został w języku Python3 z wykorzystaniem przede wszystkim biblioteki OpenCV, zawierającej funkcje do przetwarzaniu obrazów. Dodatkowo użyte zostały biblioteki takie jak: numpy, matplotlib, graph-tools oraz sqlite3 jako baza danych.Praca składa się z 7 rozdziałów. Rozdział 1 poświęcony jest ogólnemu zarysowaniu celu pracy. Rozdział 2 wprowadza w temat gier planszowych oraz zasad gry będącej przedmiotem pracy. Rozdział 3 wyjaśnia wybrane zagadnienia przetwarzania obrazu, a rozdział 4 przybliża dostępne technologie i biblioteki. Rozdział 5 przedstawia implementację programu, a testy i przykłady działania opisane zostały w rozdziale 6. Ostatni, 7 rozdział podsumowuje pracę i przedstawia perspektywy dalszego rozwoju.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Strug, Barbara - 100344
dc.contributor.authorpl
Góra, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Ślusarczyk, Grażyna - 132324
dc.contributor.reviewerpl
Strug, Barbara - 100344
dc.date.accessioned
2023-07-06T22:11:30Z
dc.date.available
2023-07-06T22:11:30Z
dc.date.submittedpl
2023-07-06
dc.fieldofstudypl
informatyka stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-166864-244337
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314575
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Python, image processing, board games, analysis
dc.subject.plpl
Python, przetwarzanie obrazów, gry planszowe, analiza
dc.titlepl
Aplikacja do analizy planszy do gry "Wsiąść do Pociągu"
dc.title.alternativepl
Application for "Ticket to Ride" game board analysis
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
27
Views per month
Views per city
Lodz
5
Bydgoszcz
1
Cekanowo
1
Krakow
1
Sroda Wielkopolska
1
Warsaw
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections