Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Funkywood – amerykańskie kino okresu kontestacji okiem Afroamerykanów. Rola muzyki w filmach otwierających nurt blaxploitation
Funkywood - American "New Hollywood" cinema according to Afro-Americans. The role of music in movies opening the "blaxploitation" trend.
Blaxploitation, Melvin van Peebles, Sweet Sweetback's Baadasssss Song, Gordon Parks, Shaft, funk, Isaac Hayes, Earth, Wind & Fire, muzyka filmowa, ścieżka dźwiękowa, kino amerykańskie.
Blaxploitation, Melvin van Peebles, Sweet Sweetback's Baadasssss Song, Gordon Parks, Shaft, funk, Isaac Hayes, Earth, Wind & Fire, film scores, soundtrack, American cinema,
Tytuł pracy odnosi się do wkładu Afroamerykańskich artystów do amerykańskiego "Nowego Hollywood", czyli przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Wtedy to narodził się nurt blaxploitation. Jego pionierami byli Melvin van Peebles, twórca niskobudżetowego obrazu "Sweet Sweetback's Baadasssss Song" oraz Gordon Parks, który pod skrzydłami Metro-Goldwyn-Mayer wyreżyserował film "Shaft". W pracy analizuję wpływ wykorzystywanej muzyki na filmową narrację oraz postrzeganie świata przedstawionego. Usiłuję zaprezentować konteksty i znaczenia, które są schowane między linijkami tekstów piosenek oraz w liniach melodycznych instrumentalnych kompozycji. Ponadto przytaczam i porównuję formy muzyczne wykorzystane w niskobudżetowym i awangardowym dziele Melvina van Peeblesa z tymi słyszanymi w wyprodukowanym przez wytwórnię z Hollywood.
The thesis title is relating to contribution of Afro-American artist in American "New Hollywood" cinema, which is dated between the 1960s and 1970s. The blaxploitation trend was born at the time. It's groundbreaking directors were Melvin van Peebles, who created low-budget picture "Sweet Sweetback's Baadasssss Song", and Gordon Parks, director of Hollywood-produced "Shaft". In the thesis I've been analysing the use of music on film narration and the represented world. I've been trying to present contexts and meanings hidden in between the song's lyrics and instrument's sounds. I also made a comparison of the musical forms used in the low-budget, avant-garde music used by Melvin van Peebles and the sounds heard in Gordon Park's picture.
dc.abstract.en | The thesis title is relating to contribution of Afro-American artist in American "New Hollywood" cinema, which is dated between the 1960s and 1970s. The blaxploitation trend was born at the time. It's groundbreaking directors were Melvin van Peebles, who created low-budget picture "Sweet Sweetback's Baadasssss Song", and Gordon Parks, director of Hollywood-produced "Shaft". In the thesis I've been analysing the use of music on film narration and the represented world. I've been trying to present contexts and meanings hidden in between the song's lyrics and instrument's sounds. I also made a comparison of the musical forms used in the low-budget, avant-garde music used by Melvin van Peebles and the sounds heard in Gordon Park's picture. | pl |
dc.abstract.pl | Tytuł pracy odnosi się do wkładu Afroamerykańskich artystów do amerykańskiego "Nowego Hollywood", czyli przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Wtedy to narodził się nurt blaxploitation. Jego pionierami byli Melvin van Peebles, twórca niskobudżetowego obrazu "Sweet Sweetback's Baadasssss Song" oraz Gordon Parks, który pod skrzydłami Metro-Goldwyn-Mayer wyreżyserował film "Shaft". W pracy analizuję wpływ wykorzystywanej muzyki na filmową narrację oraz postrzeganie świata przedstawionego. Usiłuję zaprezentować konteksty i znaczenia, które są schowane między linijkami tekstów piosenek oraz w liniach melodycznych instrumentalnych kompozycji. Ponadto przytaczam i porównuję formy muzyczne wykorzystane w niskobudżetowym i awangardowym dziele Melvina van Peeblesa z tymi słyszanymi w wyprodukowanym przez wytwórnię z Hollywood. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Syska, Rafał - 132183 | pl |
dc.contributor.author | Karch, Bartłomiej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Syska, Rafał - 132183 | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:26:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:26:25Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-01 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126997-217841 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230919 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Blaxploitation, Melvin van Peebles, Sweet Sweetback's Baadasssss Song, Gordon Parks, Shaft, funk, Isaac Hayes, Earth, Wind & Fire, film scores, soundtrack, American cinema, | pl |
dc.subject.pl | Blaxploitation, Melvin van Peebles, Sweet Sweetback's Baadasssss Song, Gordon Parks, Shaft, funk, Isaac Hayes, Earth, Wind & Fire, muzyka filmowa, ścieżka dźwiękowa, kino amerykańskie. | pl |
dc.title | Funkywood – amerykańskie kino okresu kontestacji okiem Afroamerykanów. Rola muzyki w filmach otwierających nurt blaxploitation | pl |
dc.title.alternative | Funkywood - American "New Hollywood" cinema according to Afro-Americans. The role of music in movies opening the "blaxploitation" trend. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |