Jak SARS-CoV-2 wdarł się do szkół i uczelni, czyli o językowych zmianach rzeczywistości szkolnej i akademickiej w dobie pandemii

2021
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T19:46:31Z
dc.abstract.enThe paper is an attempt at connection of the area of emotions accompanying the learning and teaching process with an analysis of the foreign-language interferences. The influences taken into consideration follow from the language contact in the context of the extralingual factors combined with the COVID-19 pandemic. The research area is constituted by the selected foreign language morphemes and lexemes derived from the virus’ and its pandemic’s nomenclature in German language in the school and university reality. The research study has been presented on the basis of the lexemes, which come into the German in the context of the reports about the spread of the global epidemic. The lexemes are sorted in view of their structure, the way of their formation and assimilation’s grade in the lexical and morphological system of the target language.pl
dc.abstract.plArtykuł jest pilotażową próbą powiązania tematyki emocji, towarzyszących procesowi uczenia się i nauczania, oraz zagadnień związanych ze zmianami językowymi. Są one bowiem wynikiem kontaktu językowego, zapożyczeń obcojęzycznych oraz interferencji w kontekście czynników ekstralingwalnych w postaci bodźców wynikających z pandemii SARS-CoV-2. Jako przykład posłuży obecność obcojęzycznych morfemów i leksemów wiążących się z niemieckimi jednostkami leksykalnymi używanymi w rzeczywistości szkolnej i akademickiej. Korpus stanowią leksemy docierające do współczesnej niemczyzny, zawarte w doniesieniach o szerzeniu się ogólnoświatowej epidemii, które zostały pogrupowane ze względu na ich budowę, sposób tworzenia oraz stopień asymilacji w systemie leksykalnym i morfologicznym języka docelowego.pl
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Filologii Germańskiejpl
dc.contributor.authorOwsiński, Piotr - 143211 pl
dc.date.accession2021-06-23pl
dc.date.accessioned2021-06-25T07:55:33Z
dc.date.available2021-06-25T07:55:33Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. i netogr. s. 94-95pl
dc.description.number2pl
dc.description.physical89-95pl
dc.description.publication0,83pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.47050/jows.2021.2.89-95pl
dc.identifier.issn0446-7965pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274838
dc.identifier.weblinkhttp://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows_2_2021_online.pdf#page=91pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationOwsiński, Piotr: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwopl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.encoronaviruspl
dc.subject.enGermanpl
dc.subject.enemotionpl
dc.subject.enschoolpl
dc.subject.enlanguage changepl
dc.subject.plkoronawiruspl
dc.subject.plemocjapl
dc.subject.pljęzyk niemieckipl
dc.subject.plszkołapl
dc.subject.plzmiana językowapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleJak SARS-CoV-2 wdarł się do szkół i uczelni, czyli o językowych zmianach rzeczywistości szkolnej i akademickiej w dobie pandemiipl
dc.title.alternativeHow the SARS-CoV-2 broke into schools and universities, or on the language changes in the school and university reality during the pandemicpl
dc.title.journalJęzyki Obce w Szkolepl
dc.title.volumeEmocje w nauczaniu językapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T19:46:31Z
dc.abstract.enpl
The paper is an attempt at connection of the area of emotions accompanying the learning and teaching process with an analysis of the foreign-language interferences. The influences taken into consideration follow from the language contact in the context of the extralingual factors combined with the COVID-19 pandemic. The research area is constituted by the selected foreign language morphemes and lexemes derived from the virus’ and its pandemic’s nomenclature in German language in the school and university reality. The research study has been presented on the basis of the lexemes, which come into the German in the context of the reports about the spread of the global epidemic. The lexemes are sorted in view of their structure, the way of their formation and assimilation’s grade in the lexical and morphological system of the target language.
dc.abstract.plpl
Artykuł jest pilotażową próbą powiązania tematyki emocji, towarzyszących procesowi uczenia się i nauczania, oraz zagadnień związanych ze zmianami językowymi. Są one bowiem wynikiem kontaktu językowego, zapożyczeń obcojęzycznych oraz interferencji w kontekście czynników ekstralingwalnych w postaci bodźców wynikających z pandemii SARS-CoV-2. Jako przykład posłuży obecność obcojęzycznych morfemów i leksemów wiążących się z niemieckimi jednostkami leksykalnymi używanymi w rzeczywistości szkolnej i akademickiej. Korpus stanowią leksemy docierające do współczesnej niemczyzny, zawarte w doniesieniach o szerzeniu się ogólnoświatowej epidemii, które zostały pogrupowane ze względu na ich budowę, sposób tworzenia oraz stopień asymilacji w systemie leksykalnym i morfologicznym języka docelowego.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Germańskiej
dc.contributor.authorpl
Owsiński, Piotr - 143211
dc.date.accessionpl
2021-06-23
dc.date.accessioned
2021-06-25T07:55:33Z
dc.date.available
2021-06-25T07:55:33Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. i netogr. s. 94-95
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
89-95
dc.description.publicationpl
0,83
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doipl
10.47050/jows.2021.2.89-95
dc.identifier.issnpl
0446-7965
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274838
dc.identifier.weblinkpl
http://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows_2_2021_online.pdf#page=91
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Owsiński, Piotr: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwo
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
coronavirus
dc.subject.enpl
German
dc.subject.enpl
emotion
dc.subject.enpl
school
dc.subject.enpl
language change
dc.subject.plpl
koronawirus
dc.subject.plpl
emocja
dc.subject.plpl
język niemiecki
dc.subject.plpl
szkoła
dc.subject.plpl
zmiana językowa
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Jak SARS-CoV-2 wdarł się do szkół i uczelni, czyli o językowych zmianach rzeczywistości szkolnej i akademickiej w dobie pandemii
dc.title.alternativepl
How the SARS-CoV-2 broke into schools and universities, or on the language changes in the school and university reality during the pandemic
dc.title.journalpl
Języki Obce w Szkole
dc.title.volumepl
Emocje w nauczaniu języka
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
12
Views per month
Views per city
Ashburn
3
Koszalin
2
Wroclaw
2
Bobrowniki Male
1
Busko-Zdrój
1
Dublin
1
Krakow
1
Downloads
owsinski_jak_sars-cov-2_wdarl_sie_do_szkol_i_uczelni_2021.pdf
1