Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
SPECYFICZNE DETERMINANTY STRESU ZAWODOWEGO WŚRÓD NAUCZYCIELI
SPECIFIC FACTORS OF STRESS AMONG TEACHERS TRAINING
psychologia stresu, stres zawodowy, wypalenie zawodowe, praca nauczyciela,
psychology of stress, stress professional, burnout, teacher's work,
Tematem pracy jest specyficzne ujęcie zagadnienia stresu i wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela. Pierwszy rozdział obejmuje analizę pojęcia stresu w kontekście pracy zawodowej. Przywołane zostały najważniejsze definicje oraz modele w różnych nurtach dotyczących tego pojęcia. Przeanalizowane zostały zjawiska związane z przyczynami i skutkami występowania stresu. W drugim rozdziale zaprezentowano pojęcie wypalenia zawodowego. Obok definicji i modelów funkcjonowania wypalenia, pojawią się kwestie dotyczące przebiegu tego zjawiska w życiu zawodowym. Rozdział trzeci poświęcony zostanie specyfice pracy nauczyciela. Analizie poddane będą czynniki wywołujące stres w tej profesji oraz najczęstsze skutki jego występowania. Podparta ona będzie wynikami innych badań prowadzonych w temacie stresu zawodowego nauczycieli. Rozdział czwarty to prezentacja badań empirycznych, przeprowadzonych w oparciu o wystandaryzowany kwestionariusz do badań nad stresem i wypaleniem zawodowym: Organizational Stress Indicator (OSI) oraz Maslach Burnout Inventory (MBI).
The theme of the work is specific approach to the problem of stress and burnout in the work of the teacher. The first chapter includes an analysis of the concept of stress in the context of a professional. Cited were the most important definitions and models in the various currents on this concept. Were analyzed phenomena related to the causes and consequences of the occurrence of stress. The second chapter presents the concept of burnout. In addition to the definitions and models of functioning of burnout, there will be issues concerning the course of this phenomenon in life. The third chapter is devoted to the specifics of a teacher. The analysis will be subjected to stressors in the profession, and the most common consequences of its occurrence. It will be supported by the results of other studies conducted in the topic of occupational stress of teachers. The fourth chapter is a presentation of empirical studies conducted on the basis of a standardized questionnaire for the study of stress and burnout: Organizational Stress Indicator (OSI) and the Maslach Burnout Inventory (MBI).
dc.abstract.en | The theme of the work is specific approach to the problem of stress and burnout in the work of the teacher. The first chapter includes an analysis of the concept of stress in the context of a professional. Cited were the most important definitions and models in the various currents on this concept. Were analyzed phenomena related to the causes and consequences of the occurrence of stress. The second chapter presents the concept of burnout. In addition to the definitions and models of functioning of burnout, there will be issues concerning the course of this phenomenon in life. The third chapter is devoted to the specifics of a teacher. The analysis will be subjected to stressors in the profession, and the most common consequences of its occurrence. It will be supported by the results of other studies conducted in the topic of occupational stress of teachers. The fourth chapter is a presentation of empirical studies conducted on the basis of a standardized questionnaire for the study of stress and burnout: Organizational Stress Indicator (OSI) and the Maslach Burnout Inventory (MBI). | pl |
dc.abstract.pl | Tematem pracy jest specyficzne ujęcie zagadnienia stresu i wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela. Pierwszy rozdział obejmuje analizę pojęcia stresu w kontekście pracy zawodowej. Przywołane zostały najważniejsze definicje oraz modele w różnych nurtach dotyczących tego pojęcia. Przeanalizowane zostały zjawiska związane z przyczynami i skutkami występowania stresu. W drugim rozdziale zaprezentowano pojęcie wypalenia zawodowego. Obok definicji i modelów funkcjonowania wypalenia, pojawią się kwestie dotyczące przebiegu tego zjawiska w życiu zawodowym. Rozdział trzeci poświęcony zostanie specyfice pracy nauczyciela. Analizie poddane będą czynniki wywołujące stres w tej profesji oraz najczęstsze skutki jego występowania. Podparta ona będzie wynikami innych badań prowadzonych w temacie stresu zawodowego nauczycieli. Rozdział czwarty to prezentacja badań empirycznych, przeprowadzonych w oparciu o wystandaryzowany kwestionariusz do badań nad stresem i wypaleniem zawodowym: Organizational Stress Indicator (OSI) oraz Maslach Burnout Inventory (MBI). | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.author | Czajkowski, Marcin | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T05:51:43Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T05:51:43Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-92178-168256 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200342 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | psychology of stress, stress professional, burnout, teacher's work, | pl |
dc.subject.pl | psychologia stresu, stres zawodowy, wypalenie zawodowe, praca nauczyciela, | pl |
dc.title | SPECYFICZNE DETERMINANTY STRESU ZAWODOWEGO WŚRÓD NAUCZYCIELI | pl |
dc.title.alternative | SPECIFIC FACTORS OF STRESS AMONG TEACHERS TRAINING | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |