Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przypadkowe pozyskiwanie informacji przez studentów w Internecie
Students’ Accidental Information Acquisition on the Internet
przypadkowe pozyskiwanie informacji, serendipity, studenci, zachowania informacyjne
accidental information acquisition, information behavior, serendipity, students
Przedmiotem pracy jest zagadnienie przypadkowego pozyskiwania informacji, określane również jako serendipity. Zasadniczy cel stanowiło określenie, czy studenci zdobywają w ten sposób informacje w Internecie oraz poznanie ich świadomości tematu, jak również ich doświadczeń w tym zakresie. Dzięki zastosowaniu metody analizy i krytyki piśmiennictwa stworzono omówienie natury zjawiska, oddziałujących na nie czynników oraz przedstawiono cechy internetowych systemów, sprzyjających przypadkowemu pozyskiwaniu informacji. Postępując zgodnie z zasadami metodologii jakościowej, wykorzystując metodę wywiadu częściowo ustrukturyzowanego przeprowadzone zostało badanie wybranej grupy studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Poddane jakościowej analizie treści, wypowiedzi respondentów wykazały, że studenci pozyskują przypadkowo informacje w Internecie oraz potrafią opisać tego rodzaju przykłady. Co więcej, właściwie pojmują badane zjawisko i pozytywnie postrzegają jego wartość. Wyniki te dowodzą, iż przypadkowe pozyskiwanie informacji stanowi zagadnienie istotne nie tylko z punktu widzenia badań zachowań informacyjnych użytkowników, ale również ze względu na jego potencjalne wykorzystanie w celu doskonalenia systemów informacyjno – wyszukiwawczych.
The subject of the thesis is accidental information acquisition, known also as serendipity. The main goal has been to determine, whether students retrieve information in that way on the Internet and to recognize their awareness and experience in this regard. Thanks to applying the method of critical literature review, nature of the phenomenon has been discussed, as well as factors affecting it and online systems’ features facilitating serendipity. The qualitative methodology and semi-structured interview method have been employed to examine the group of Jagiellonian University students. Qualitative content analysis of respondents’ answers revealed that students acquire information accidentally on the Internet and they are able to describe such examples. They correctly understand this phenomenon and positively perceive its value. Those findings prove that accidental information acquisition is an important issue not only in the area of user’s information behavior studies, but also because of its potential use to online systems improval.
dc.abstract.en | The subject of the thesis is accidental information acquisition, known also as serendipity. The main goal has been to determine, whether students retrieve information in that way on the Internet and to recognize their awareness and experience in this regard. Thanks to applying the method of critical literature review, nature of the phenomenon has been discussed, as well as factors affecting it and online systems’ features facilitating serendipity. The qualitative methodology and semi-structured interview method have been employed to examine the group of Jagiellonian University students. Qualitative content analysis of respondents’ answers revealed that students acquire information accidentally on the Internet and they are able to describe such examples. They correctly understand this phenomenon and positively perceive its value. Those findings prove that accidental information acquisition is an important issue not only in the area of user’s information behavior studies, but also because of its potential use to online systems improval. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy jest zagadnienie przypadkowego pozyskiwania informacji, określane również jako serendipity. Zasadniczy cel stanowiło określenie, czy studenci zdobywają w ten sposób informacje w Internecie oraz poznanie ich świadomości tematu, jak również ich doświadczeń w tym zakresie. Dzięki zastosowaniu metody analizy i krytyki piśmiennictwa stworzono omówienie natury zjawiska, oddziałujących na nie czynników oraz przedstawiono cechy internetowych systemów, sprzyjających przypadkowemu pozyskiwaniu informacji. Postępując zgodnie z zasadami metodologii jakościowej, wykorzystując metodę wywiadu częściowo ustrukturyzowanego przeprowadzone zostało badanie wybranej grupy studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Poddane jakościowej analizie treści, wypowiedzi respondentów wykazały, że studenci pozyskują przypadkowo informacje w Internecie oraz potrafią opisać tego rodzaju przykłady. Co więcej, właściwie pojmują badane zjawisko i pozytywnie postrzegają jego wartość. Wyniki te dowodzą, iż przypadkowe pozyskiwanie informacji stanowi zagadnienie istotne nie tylko z punktu widzenia badań zachowań informacyjnych użytkowników, ale również ze względu na jego potencjalne wykorzystanie w celu doskonalenia systemów informacyjno – wyszukiwawczych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nahotko, Marek - 130864 | pl |
dc.contributor.author | Januszczak, Sylwia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Nahotko, Marek - 130864 | pl |
dc.contributor.reviewer | Januszko-Szakiel, Aneta | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:46:08Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:46:08Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-26 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie informacją | pl |
dc.identifier.apd | diploma-127329-179329 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231220 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | accidental information acquisition, information behavior, serendipity, students | pl |
dc.subject.pl | przypadkowe pozyskiwanie informacji, serendipity, studenci, zachowania informacyjne | pl |
dc.title | Przypadkowe pozyskiwanie informacji przez studentów w Internecie | pl |
dc.title.alternative | Students’ Accidental Information Acquisition on the Internet | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |