„Wszystko jest zawsze”. Analiza losów bohaterek sagi rodzinnej Dom Augusty Majgull Axelsson z perspektywy feministycznej

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this bachelor thesis has been to present different forms of women's oppression based on Majgull Axelsson's novel “Random house”. I have also proven that the novel meets most of the conditions required to belong to the genre "saga". In the theoretical part of my thesis, I summarize the development of literary theory through the decades. Using the works of Anna Burzynska and Jonathan Culler, I explain the relationship between literature and cultural theory and its correlation to feminism and gender studies. I discuss the three waves of feminism and present their most burning guidelines such as the struggle for gender equality, criticism of the patriarchate and focus on the female writing. I also present gender studies and explain their key concepts: gender identity, corporal feminism and gender performativity introduced by Judith Butler.In the second part of my thesis, I interpret Majgull Axelsson's family saga “Random house” to show different kinds of male dominance that occur in the novel. Based on the experiences of the female characters, I show the expectations and norms that the women in the book must adapt to in order to fulfill their gender roles. Then I move on to the role of female sexuality and analyze various forms of women's oppression that appear in the book. In addition, I prove that the novel is a “saga” because it meets all the prerequisites for the genre. Finally, I conclude that “saga” can be termed "a female genre" because of its ability to interpret the reality in a feminine way. In this capacity, the female saga is a rebellion against the male perspective that has been dominant in the genre according to history of literature.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy starałam się ukazać i zanalizować rozmaite przejawy męskiej dominacji na przykładzie powieści Majgull Axelsson Dom Augusty oraz udowodnić, iż spełnia ona przesłanki, by określić ją mianem sagi rodzinnej. W teoretycznej części pracy moim celem było opisanie przewrotów w teorii literatury, które doprowadziły do otwarcia krytyki literackiej na szerokie konteksty społeczne i kulturowe. Kolejne rozdziały poświęciłam na prezentację historii feminizmu jako ruchu socjopolitycznego dążącego do redukcji nierówności płci. Omówiłam także wykształcony na jego gruncie feminizm akademicki, który za cel stawia sobie badanie literatury z uwzględnieniem kobiecych doświadczeń i kobiecego opisywania świata. Następnie przybliżyłam najważniejsze zagadnienia z zakresu studiów gender, czyli teorię performatywności płci Judith Butler oraz feminizm korporalny jako punkt wyjścia do rozważań o kobiecej psychice. Kolejną część pracy poświęciłam analizie przejawów męskiej dominacji w powieści Dom Augusty Majgull Axelsson. W pierwszym podrozdziale omówiłam liczne i często sprzeczne ze sobą stereotypowe wzorce kobiecości, które narzucane są głównym bohaterkom powieści. Następnie wskazałam na seksualność jako źródło opresji i przyczynę społecznego wykluczenia kobiet oraz wymieniłam stereotypy kulturowe wpływające na niesprawiedliwość w ocenie moralności protagonistek. Następnie, na przykładzie cytatów z powieści, zaprezentowałam różne metody opresji kobiet, takie jak marginalizacja, stygmatyzacja, przemoc werbalna, fizyczna czy seksualna. W ostatnim podrozdziale analizy omówiłam sagę rodzinną jako gatunek literacki i starałam się udowodnić zasadność tezy o sadze rodzinnej jako „gatunku kobiecym”. W tym miejscu nawiązałam również do szwedzkojęzycznego tytułu powieści i wskazałam na jego związek z analogią losów poszczególnych bohaterek.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWasilewska-Chmura, Magdalena - 132544 pl
dc.contributor.authorNoga, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKowal, Iwona - 129248 pl
dc.contributor.reviewerWasilewska-Chmura, Magdalena - 132544 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T11:14:24Z
dc.date.available2020-07-27T11:14:24Z
dc.date.submitted2017-09-19pl
dc.fieldofstudyfilologia szwedzkapl
dc.identifier.apddiploma-118707-194557pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223751
dc.languagepolpl
dc.subject.enfeminism, gender studies, male dominance, women’s oppression, patriarchy, family sagapl
dc.subject.plfeminizm, studia gender, męska dominacja, opresja kobiet, patriarchat, saga rodzinnapl
dc.title„Wszystko jest zawsze”. Analiza losów bohaterek sagi rodzinnej Dom Augusty Majgull Axelsson z perspektywy feministycznejpl
dc.title.alternative”Everything is always.” A feminist analysis of the female protagonists’ fate based on Majgull Axelssons family saga ”Random house”pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this bachelor thesis has been to present different forms of women's oppression based on Majgull Axelsson's novel “Random house”. I have also proven that the novel meets most of the conditions required to belong to the genre "saga". In the theoretical part of my thesis, I summarize the development of literary theory through the decades. Using the works of Anna Burzynska and Jonathan Culler, I explain the relationship between literature and cultural theory and its correlation to feminism and gender studies. I discuss the three waves of feminism and present their most burning guidelines such as the struggle for gender equality, criticism of the patriarchate and focus on the female writing. I also present gender studies and explain their key concepts: gender identity, corporal feminism and gender performativity introduced by Judith Butler.In the second part of my thesis, I interpret Majgull Axelsson's family saga “Random house” to show different kinds of male dominance that occur in the novel. Based on the experiences of the female characters, I show the expectations and norms that the women in the book must adapt to in order to fulfill their gender roles. Then I move on to the role of female sexuality and analyze various forms of women's oppression that appear in the book. In addition, I prove that the novel is a “saga” because it meets all the prerequisites for the genre. Finally, I conclude that “saga” can be termed "a female genre" because of its ability to interpret the reality in a feminine way. In this capacity, the female saga is a rebellion against the male perspective that has been dominant in the genre according to history of literature.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy starałam się ukazać i zanalizować rozmaite przejawy męskiej dominacji na przykładzie powieści Majgull Axelsson Dom Augusty oraz udowodnić, iż spełnia ona przesłanki, by określić ją mianem sagi rodzinnej. W teoretycznej części pracy moim celem było opisanie przewrotów w teorii literatury, które doprowadziły do otwarcia krytyki literackiej na szerokie konteksty społeczne i kulturowe. Kolejne rozdziały poświęciłam na prezentację historii feminizmu jako ruchu socjopolitycznego dążącego do redukcji nierówności płci. Omówiłam także wykształcony na jego gruncie feminizm akademicki, który za cel stawia sobie badanie literatury z uwzględnieniem kobiecych doświadczeń i kobiecego opisywania świata. Następnie przybliżyłam najważniejsze zagadnienia z zakresu studiów gender, czyli teorię performatywności płci Judith Butler oraz feminizm korporalny jako punkt wyjścia do rozważań o kobiecej psychice. Kolejną część pracy poświęciłam analizie przejawów męskiej dominacji w powieści Dom Augusty Majgull Axelsson. W pierwszym podrozdziale omówiłam liczne i często sprzeczne ze sobą stereotypowe wzorce kobiecości, które narzucane są głównym bohaterkom powieści. Następnie wskazałam na seksualność jako źródło opresji i przyczynę społecznego wykluczenia kobiet oraz wymieniłam stereotypy kulturowe wpływające na niesprawiedliwość w ocenie moralności protagonistek. Następnie, na przykładzie cytatów z powieści, zaprezentowałam różne metody opresji kobiet, takie jak marginalizacja, stygmatyzacja, przemoc werbalna, fizyczna czy seksualna. W ostatnim podrozdziale analizy omówiłam sagę rodzinną jako gatunek literacki i starałam się udowodnić zasadność tezy o sadze rodzinnej jako „gatunku kobiecym”. W tym miejscu nawiązałam również do szwedzkojęzycznego tytułu powieści i wskazałam na jego związek z analogią losów poszczególnych bohaterek.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wasilewska-Chmura, Magdalena - 132544
dc.contributor.authorpl
Noga, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kowal, Iwona - 129248
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewska-Chmura, Magdalena - 132544
dc.date.accessioned
2020-07-27T11:14:24Z
dc.date.available
2020-07-27T11:14:24Z
dc.date.submittedpl
2017-09-19
dc.fieldofstudypl
filologia szwedzka
dc.identifier.apdpl
diploma-118707-194557
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223751
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
feminism, gender studies, male dominance, women’s oppression, patriarchy, family saga
dc.subject.plpl
feminizm, studia gender, męska dominacja, opresja kobiet, patriarchat, saga rodzinna
dc.titlepl
„Wszystko jest zawsze”. Analiza losów bohaterek sagi rodzinnej Dom Augusty Majgull Axelsson z perspektywy feministycznej
dc.title.alternativepl
”Everything is always.” A feminist analysis of the female protagonists’ fate based on Majgull Axelssons family saga ”Random house”
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Dublin
2
Poznan
1
Szczecin
1
Tychy
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available