Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Fragmentation, irony and hyperreality in Chuck Palahniuk’s Fight Club
Fragmentacja, ironia i hiperrealizm w powieści "Fight Club" Chucka Palahniuka
fragmentacja, ironia, hiperrealizm, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Club
fragmentation, irony, hyperreality, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Club
Praca przedstawia analizę "Fight Club" Chucka Palahniuka jako powieści postmodernistycznej, która poprzez fragmentację, ironię i hiperrealizm przedstawia krytyczny obraz społeczeństwa konsumpcyjnego. Omawiane dzieło sugestywnie odwzorowuje negatywną stronę konsumpcjonizmu poprzez użycie schizofrenicznego narratora i nieliniowej narracji. Dodatkowo, poprzez anonimowość i alienację bohatera, powieść ujawnia powierzchowność życia konsumenta, w którym pęd za dobrami materialnymi zastępuje autentyczne ludzkie relacje i prowadzi do zaburzenia tożsamości. Poprzez spojrzenie na powieść z perspektywy postmodernizmu, możemy zaobserwować jak poprzez skoncentrowanie czasu teraźniejszego, neutralność narratora oraz ironię odtwarza ona sceptycyzm i zaburzone odzuwanie czasu spowodowane przełomem technologicznym i zmianami społeczno-kulturowymi. Praca oparta jest również o pojęcie hiperrealizmu Baudrillarda, które odwzorowuje zaburzoną percepcję głównego bohatera oraz przejaskrawioną rzeczywistość konsumeryzmu. Próba doznania rzeczywistości i zbudowanie autentycznych relacji poprzez alternatywną osobowość i jej późniejsza dominacja nad oryginałem pozwala zaobserwować paradoksalność charakterystyczną dla postmodernizmu. Ostateczna ocena postępowania bohatera odrzuca wyładowanie frustracji poprzez przemoc i autodestrukcyjne zachowania propagowane przez jego alter ego na rzecz miłości i akceptacji, uosabiane przez Marlę.
This thesis analyses Palahniuk’s novel Fight Club as a postmodern novel, reflecting and commenting on the society by the use of fragmentation, irony and hyperreality. The relevance of Fight Club lays in its vivid portrayal of the detrimental effects of consumerism on contemporary society by the use of a schizophrenic narrator and a non-linear narrative. The novel reveals the superficiality of the every-day experience of an anonymous and alienated consumer, focused on material possessions and devoid of authentic human relations. By placing the novel in the postmodern perspective, we learn that its use of the perpetual present and pervading irony reflects the scepticism and distorted perception of time due to technological, social and cultural changes. This thesis explores Baudrillard’s concept of hyperreality as it resonates with the narrator’s experience of an insomniac and the general aura of consumerism. I also want to argue that Fight Club reflects the contradictory character of postmodernism by revealing some paradoxes in the narrator’s search for reality through false identities. The violence experienced by the narrator provides liberation from the unsatisfactory pursuit of perfection but ultimately the novel warns against the unreflective self-destruction of his alter ego and promotes love and acceptance as the positive responses embodied by Marla.
dc.abstract.en | This thesis analyses Palahniuk’s novel Fight Club as a postmodern novel, reflecting and commenting on the society by the use of fragmentation, irony and hyperreality. The relevance of Fight Club lays in its vivid portrayal of the detrimental effects of consumerism on contemporary society by the use of a schizophrenic narrator and a non-linear narrative. The novel reveals the superficiality of the every-day experience of an anonymous and alienated consumer, focused on material possessions and devoid of authentic human relations. By placing the novel in the postmodern perspective, we learn that its use of the perpetual present and pervading irony reflects the scepticism and distorted perception of time due to technological, social and cultural changes. This thesis explores Baudrillard’s concept of hyperreality as it resonates with the narrator’s experience of an insomniac and the general aura of consumerism. I also want to argue that Fight Club reflects the contradictory character of postmodernism by revealing some paradoxes in the narrator’s search for reality through false identities. The violence experienced by the narrator provides liberation from the unsatisfactory pursuit of perfection but ultimately the novel warns against the unreflective self-destruction of his alter ego and promotes love and acceptance as the positive responses embodied by Marla. | pl |
dc.abstract.pl | Praca przedstawia analizę "Fight Club" Chucka Palahniuka jako powieści postmodernistycznej, która poprzez fragmentację, ironię i hiperrealizm przedstawia krytyczny obraz społeczeństwa konsumpcyjnego. Omawiane dzieło sugestywnie odwzorowuje negatywną stronę konsumpcjonizmu poprzez użycie schizofrenicznego narratora i nieliniowej narracji. Dodatkowo, poprzez anonimowość i alienację bohatera, powieść ujawnia powierzchowność życia konsumenta, w którym pęd za dobrami materialnymi zastępuje autentyczne ludzkie relacje i prowadzi do zaburzenia tożsamości. Poprzez spojrzenie na powieść z perspektywy postmodernizmu, możemy zaobserwować jak poprzez skoncentrowanie czasu teraźniejszego, neutralność narratora oraz ironię odtwarza ona sceptycyzm i zaburzone odzuwanie czasu spowodowane przełomem technologicznym i zmianami społeczno-kulturowymi. Praca oparta jest również o pojęcie hiperrealizmu Baudrillarda, które odwzorowuje zaburzoną percepcję głównego bohatera oraz przejaskrawioną rzeczywistość konsumeryzmu. Próba doznania rzeczywistości i zbudowanie autentycznych relacji poprzez alternatywną osobowość i jej późniejsza dominacja nad oryginałem pozwala zaobserwować paradoksalność charakterystyczną dla postmodernizmu. Ostateczna ocena postępowania bohatera odrzuca wyładowanie frustracji poprzez przemoc i autodestrukcyjne zachowania propagowane przez jego alter ego na rzecz miłości i akceptacji, uosabiane przez Marlę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.contributor.author | Hałabała, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palmowski, Michał - 142860 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mazur, Zygmunt - 130448 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:23:08Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:23:08Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-25 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145219-197683 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250306 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | fragmentation, irony, hyperreality, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Club | pl |
dc.subject.pl | fragmentacja, ironia, hiperrealizm, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Club | pl |
dc.title | Fragmentation, irony and hyperreality in Chuck Palahniuk’s Fight Club | pl |
dc.title.alternative | Fragmentacja, ironia i hiperrealizm w powieści "Fight Club" Chucka Palahniuka | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |