Fragmentation, irony and hyperreality in Chuck Palahniuk’s Fight Club

licenciate
dc.abstract.enThis thesis analyses Palahniuk’s novel Fight Club as a postmodern novel, reflecting and commenting on the society by the use of fragmentation, irony and hyperreality. The relevance of Fight Club lays in its vivid portrayal of the detrimental effects of consumerism on contemporary society by the use of a schizophrenic narrator and a non-linear narrative. The novel reveals the superficiality of the every-day experience of an anonymous and alienated consumer, focused on material possessions and devoid of authentic human relations. By placing the novel in the postmodern perspective, we learn that its use of the perpetual present and pervading irony reflects the scepticism and distorted perception of time due to technological, social and cultural changes. This thesis explores Baudrillard’s concept of hyperreality as it resonates with the narrator’s experience of an insomniac and the general aura of consumerism. I also want to argue that Fight Club reflects the contradictory character of postmodernism by revealing some paradoxes in the narrator’s search for reality through false identities. The violence experienced by the narrator provides liberation from the unsatisfactory pursuit of perfection but ultimately the novel warns against the unreflective self-destruction of his alter ego and promotes love and acceptance as the positive responses embodied by Marla.pl
dc.abstract.plPraca przedstawia analizę "Fight Club" Chucka Palahniuka jako powieści postmodernistycznej, która poprzez fragmentację, ironię i hiperrealizm przedstawia krytyczny obraz społeczeństwa konsumpcyjnego. Omawiane dzieło sugestywnie odwzorowuje negatywną stronę konsumpcjonizmu poprzez użycie schizofrenicznego narratora i nieliniowej narracji. Dodatkowo, poprzez anonimowość i alienację bohatera, powieść ujawnia powierzchowność życia konsumenta, w którym pęd za dobrami materialnymi zastępuje autentyczne ludzkie relacje i prowadzi do zaburzenia tożsamości. Poprzez spojrzenie na powieść z perspektywy postmodernizmu, możemy zaobserwować jak poprzez skoncentrowanie czasu teraźniejszego, neutralność narratora oraz ironię odtwarza ona sceptycyzm i zaburzone odzuwanie czasu spowodowane przełomem technologicznym i zmianami społeczno-kulturowymi. Praca oparta jest również o pojęcie hiperrealizmu Baudrillarda, które odwzorowuje zaburzoną percepcję głównego bohatera oraz przejaskrawioną rzeczywistość konsumeryzmu. Próba doznania rzeczywistości i zbudowanie autentycznych relacji poprzez alternatywną osobowość i jej późniejsza dominacja nad oryginałem pozwala zaobserwować paradoksalność charakterystyczną dla postmodernizmu. Ostateczna ocena postępowania bohatera odrzuca wyładowanie frustracji poprzez przemoc i autodestrukcyjne zachowania propagowane przez jego alter ego na rzecz miłości i akceptacji, uosabiane przez Marlę.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPalmowski, Michał - 142860 pl
dc.contributor.authorHałabała, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPalmowski, Michał - 142860 pl
dc.contributor.reviewerMazur, Zygmunt - 130448 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T19:23:08Z
dc.date.available2020-10-21T19:23:08Z
dc.date.submitted2020-09-25pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-145219-197683pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250306
dc.languageengpl
dc.subject.enfragmentation, irony, hyperreality, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Clubpl
dc.subject.plfragmentacja, ironia, hiperrealizm, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Clubpl
dc.titleFragmentation, irony and hyperreality in Chuck Palahniuk’s Fight Clubpl
dc.title.alternativeFragmentacja, ironia i hiperrealizm w powieści "Fight Club" Chucka Palahniukapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis analyses Palahniuk’s novel Fight Club as a postmodern novel, reflecting and commenting on the society by the use of fragmentation, irony and hyperreality. The relevance of Fight Club lays in its vivid portrayal of the detrimental effects of consumerism on contemporary society by the use of a schizophrenic narrator and a non-linear narrative. The novel reveals the superficiality of the every-day experience of an anonymous and alienated consumer, focused on material possessions and devoid of authentic human relations. By placing the novel in the postmodern perspective, we learn that its use of the perpetual present and pervading irony reflects the scepticism and distorted perception of time due to technological, social and cultural changes. This thesis explores Baudrillard’s concept of hyperreality as it resonates with the narrator’s experience of an insomniac and the general aura of consumerism. I also want to argue that Fight Club reflects the contradictory character of postmodernism by revealing some paradoxes in the narrator’s search for reality through false identities. The violence experienced by the narrator provides liberation from the unsatisfactory pursuit of perfection but ultimately the novel warns against the unreflective self-destruction of his alter ego and promotes love and acceptance as the positive responses embodied by Marla.
dc.abstract.plpl
Praca przedstawia analizę "Fight Club" Chucka Palahniuka jako powieści postmodernistycznej, która poprzez fragmentację, ironię i hiperrealizm przedstawia krytyczny obraz społeczeństwa konsumpcyjnego. Omawiane dzieło sugestywnie odwzorowuje negatywną stronę konsumpcjonizmu poprzez użycie schizofrenicznego narratora i nieliniowej narracji. Dodatkowo, poprzez anonimowość i alienację bohatera, powieść ujawnia powierzchowność życia konsumenta, w którym pęd za dobrami materialnymi zastępuje autentyczne ludzkie relacje i prowadzi do zaburzenia tożsamości. Poprzez spojrzenie na powieść z perspektywy postmodernizmu, możemy zaobserwować jak poprzez skoncentrowanie czasu teraźniejszego, neutralność narratora oraz ironię odtwarza ona sceptycyzm i zaburzone odzuwanie czasu spowodowane przełomem technologicznym i zmianami społeczno-kulturowymi. Praca oparta jest również o pojęcie hiperrealizmu Baudrillarda, które odwzorowuje zaburzoną percepcję głównego bohatera oraz przejaskrawioną rzeczywistość konsumeryzmu. Próba doznania rzeczywistości i zbudowanie autentycznych relacji poprzez alternatywną osobowość i jej późniejsza dominacja nad oryginałem pozwala zaobserwować paradoksalność charakterystyczną dla postmodernizmu. Ostateczna ocena postępowania bohatera odrzuca wyładowanie frustracji poprzez przemoc i autodestrukcyjne zachowania propagowane przez jego alter ego na rzecz miłości i akceptacji, uosabiane przez Marlę.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Palmowski, Michał - 142860
dc.contributor.authorpl
Hałabała, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Palmowski, Michał - 142860
dc.contributor.reviewerpl
Mazur, Zygmunt - 130448
dc.date.accessioned
2020-10-21T19:23:08Z
dc.date.available
2020-10-21T19:23:08Z
dc.date.submittedpl
2020-09-25
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-145219-197683
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250306
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
fragmentation, irony, hyperreality, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Club
dc.subject.plpl
fragmentacja, ironia, hiperrealizm, Postmodernism, Chuck Palahniuk, Fight Club
dc.titlepl
Fragmentation, irony and hyperreality in Chuck Palahniuk’s Fight Club
dc.title.alternativepl
Fragmentacja, ironia i hiperrealizm w powieści "Fight Club" Chucka Palahniuka
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available