Kryptoreklama w influencer marketingu

licenciate
dc.abstract.enDespite legal regulations in Poland that provide the definition of surreptitious advertising and generally prohibit its use, social awareness on the issue is relatively low. It is especially noticeable in the broadly understood social media, where the legal knowledge of internet creators often leaves much to be desired, which in turn leads to violating, and sometimes even breaking the law.The aim of this paper is to present the legal problem of surreptitious advertising in social media. The essay discusses the basic concepts of influencer marketing and presents legal regulations related to hidden advertising in Poland. The examples of the United States, Norway, Great Britain and Canada are used to present how this problem is dealt with in other countries. These countriesare selected to show the broadest possible spectrum of legal solutions used worldwide. Based on selected examples of social media content, the common methods of correct and improper disclosure of ads are discussed. The codes of good practice for the internet creators from other countries are used to create a Polish set of guidelines to help the influencers, their followers and brands wishing to engage Internet personalities in advertising campaigns, to properly label commercial content.The thesis is based on the existing provisions of Polish law and the laws in force in the above-mentioned countries, scientific literature in the field of social media and hidden advertising, and guides created by non-governmental organizations.pl
dc.abstract.plPomimo istniejących w Polsce przepisów, które definiują pojęcie kryptoreklamy i generalnie zakazują jej stosowania, świadomość społeczna związana z tym zagadnieniem jest stosunkowo niska. Szczególnie widać to w szeroko rozumianych mediach społecznościowych, gdzie wiedza prawna twórców internetowych często pozostawia wiele do życzenia, co prowadzi do naruszania prawa, a czasami nawet do jego łamania.Celem pracy „Kryptoreklama w influencer marketingu” jest ukazanie problemu prawnego, jakim jest reklama ukryta w mediach społecznościowych. W pracy omówiono podstawowe pojęcia z zakresu influencer marketingu oraz przedstawiono obowiązujące w naszym kraju regulacje prawne z zakresu kryptoreklamy. Na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Norwegii, Wielkiej Brytanii oraz Kanady zaprezentowano, jak do tego problemu podchodzi się w innych krajach. Kraje te zostały dobrane tak, by pokazać możliwie szerokie spektrum stosowanych rozwiązań prawnych. Na podstawie wybranych przykładów twórczości internetowej omówiono sposoby poprawnego i niewłaściwego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Następnie, na podstawie kodeksu dobrych praktyk w zawodzie influencera, zaproponowano zbiór wskazówek w celu ułatwienia im, ich obserwatorom oraz markom, chcącym zaangażować osobistości internetowe w kampanie reklamowe, odpowiedniego oznaczania treści handlowych.Przedstawione Opracowanie oparte jest o istniejące przepisy prawa polskiego oraz prawa obowiązującego w wyżej wymienionych krajach, literaturę naukową z zakresu mediów społecznościowych i reklamy ukrytej oraz poradniki stworzone przez organizacje pozarządowe.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWasilewski, Piotr - 132546 pl
dc.contributor.authorKopyto, Dorotapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWasilewski, Piotr - 132546 pl
dc.contributor.reviewerGliściński, Konradpl
dc.date.accessioned2022-07-12T22:37:48Z
dc.date.available2022-07-12T22:37:48Z
dc.date.submitted2022-07-11pl
dc.fieldofstudyprawo własności intelektualnej i nowych mediówpl
dc.identifier.apddiploma-161218-275869pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296641
dc.languagepolpl
dc.subject.enDeceptive advertising, Advertising, Surreptitious advertising, Influencer, Influencer marketing, Unfair competition, Consumer protection, Unfair market practices, Social mediapl
dc.subject.plReklama, Kryptoreklama, Influencer, Influencer marketing, Zwalczanie nieuczciwej konkurencji, Ochrona konsumentów, Nieuczciwe praktyki rynkowe, Media społecznościowe, Ukryta reklamapl
dc.titleKryptoreklama w influencer marketingupl
dc.title.alternativeSurreptitious advertising in influencer marketingpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Despite legal regulations in Poland that provide the definition of surreptitious advertising and generally prohibit its use, social awareness on the issue is relatively low. It is especially noticeable in the broadly understood social media, where the legal knowledge of internet creators often leaves much to be desired, which in turn leads to violating, and sometimes even breaking the law.The aim of this paper is to present the legal problem of surreptitious advertising in social media. The essay discusses the basic concepts of influencer marketing and presents legal regulations related to hidden advertising in Poland. The examples of the United States, Norway, Great Britain and Canada are used to present how this problem is dealt with in other countries. These countriesare selected to show the broadest possible spectrum of legal solutions used worldwide. Based on selected examples of social media content, the common methods of correct and improper disclosure of ads are discussed. The codes of good practice for the internet creators from other countries are used to create a Polish set of guidelines to help the influencers, their followers and brands wishing to engage Internet personalities in advertising campaigns, to properly label commercial content.The thesis is based on the existing provisions of Polish law and the laws in force in the above-mentioned countries, scientific literature in the field of social media and hidden advertising, and guides created by non-governmental organizations.
dc.abstract.plpl
Pomimo istniejących w Polsce przepisów, które definiują pojęcie kryptoreklamy i generalnie zakazują jej stosowania, świadomość społeczna związana z tym zagadnieniem jest stosunkowo niska. Szczególnie widać to w szeroko rozumianych mediach społecznościowych, gdzie wiedza prawna twórców internetowych często pozostawia wiele do życzenia, co prowadzi do naruszania prawa, a czasami nawet do jego łamania.Celem pracy „Kryptoreklama w influencer marketingu” jest ukazanie problemu prawnego, jakim jest reklama ukryta w mediach społecznościowych. W pracy omówiono podstawowe pojęcia z zakresu influencer marketingu oraz przedstawiono obowiązujące w naszym kraju regulacje prawne z zakresu kryptoreklamy. Na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Norwegii, Wielkiej Brytanii oraz Kanady zaprezentowano, jak do tego problemu podchodzi się w innych krajach. Kraje te zostały dobrane tak, by pokazać możliwie szerokie spektrum stosowanych rozwiązań prawnych. Na podstawie wybranych przykładów twórczości internetowej omówiono sposoby poprawnego i niewłaściwego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Następnie, na podstawie kodeksu dobrych praktyk w zawodzie influencera, zaproponowano zbiór wskazówek w celu ułatwienia im, ich obserwatorom oraz markom, chcącym zaangażować osobistości internetowe w kampanie reklamowe, odpowiedniego oznaczania treści handlowych.Przedstawione Opracowanie oparte jest o istniejące przepisy prawa polskiego oraz prawa obowiązującego w wyżej wymienionych krajach, literaturę naukową z zakresu mediów społecznościowych i reklamy ukrytej oraz poradniki stworzone przez organizacje pozarządowe.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wasilewski, Piotr - 132546
dc.contributor.authorpl
Kopyto, Dorota
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewski, Piotr - 132546
dc.contributor.reviewerpl
Gliściński, Konrad
dc.date.accessioned
2022-07-12T22:37:48Z
dc.date.available
2022-07-12T22:37:48Z
dc.date.submittedpl
2022-07-11
dc.fieldofstudypl
prawo własności intelektualnej i nowych mediów
dc.identifier.apdpl
diploma-161218-275869
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296641
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Deceptive advertising, Advertising, Surreptitious advertising, Influencer, Influencer marketing, Unfair competition, Consumer protection, Unfair market practices, Social media
dc.subject.plpl
Reklama, Kryptoreklama, Influencer, Influencer marketing, Zwalczanie nieuczciwej konkurencji, Ochrona konsumentów, Nieuczciwe praktyki rynkowe, Media społecznościowe, Ukryta reklama
dc.titlepl
Kryptoreklama w influencer marketingu
dc.title.alternativepl
Surreptitious advertising in influencer marketing
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
98
Views per month
Views per city
Warsaw
32
Poznan
13
Katowice
7
Krakow
6
Lodz
6
Wroclaw
4
Zielona Góra
4
Ostróda
3
Baczyna
2
Bydgoszcz
2

No access

No Thumbnail Available